Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tryckrör 9000

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    993

    Tryckrör 9000

    Någon som vet om det är något mer företag än Speedpars som säljer tryckrör till 9000?

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Hej,

    Letar du för utseende eller funktion?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    993
    Funktion. Har inte tränkt ha ett sånt som blänker och ser fint ut utan det ska fylla en funktion.

    Antar att det inte är det första man behöver byta när det är dags att trimma men jag har lite planer och tänkte att det kanske är lika bra att byta när bilen ändå vilar under vintern och får andra uppgraderingar.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  4. #4
    jag köpte alui-c och tryckrör i rostfritt från vikingman här på forumet billigt och grymt bra passform och utseende duger till mina 400+ hästar iallafall jag gav 6500 för ic och tryckrör han har både tre-tum och 2,5-tum rekommenderas starkt.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 350
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Funktion. Har inte tränkt ha ett sånt som blänker och ser fint ut utan det ska fylla en funktion.

    Antar att det inte är det första man behöver byta när det är dags att trimma men jag har lite planer och tänkte att det kanske är lika bra att byta när bilen ändå vilar under vintern och får andra uppgraderingar.

    /Jonas
    Ska du plocka ur 550hk+ ?? .. Om inte så funkar orginalet fin fint..

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    >Breakout: Precis som Henrik säger så ligger det lååångt ner på listan över "nödvändiga" modifieringar på en 9000. Funktionsmässigt är tryckröret på 9000 riktigt hyfsat designat, till skillnad från t ex 9-5...

    Det finns gott om bilar som kör 400+ hk med original tryckrör. Nyckeln till det hela är att tänka "allmäna gaslagen". Det finns teorier om att man skulle kunna förbättra flödet genom IC genom att ha en form av "undertryckseffekt" med ett större tryckrör, men det beror naturligtvis på IC:ns storlek/verkningsgrad i förhållande till det önskade luftmasseflödet.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    993
    Ok, då var de så som jag misstänkte, en utgift mindre för tillfället.

    Man lär sig saker hela tiden.

    Tack!

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Ok, då var de så som jag misstänkte, en utgift mindre för tillfället.
    Ja, för dig. Inte för mig...

    Nästa fråga: vad kör du med för trim idag?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    993
    Original idag, men har tänkt att det ska blir lite nu under vintern. Jag har börjat att samla på mig lite saker. Det jag har tänkt är:

    H&R fjädrar med gula Koni
    600 nm tryckplattan med org lamell
    Gröna spridare
    3" från turbo med metallisk sportkat, sista delen 2,5"
    3 bars mapsensor
    sportluftfilter i org burk, ev borrad sådan
    alu ic (vet ej ännu vilken det blir)
    ev större turbo men kanske tar ut det sitst ur org
    anpassad programvara från ???

    Siktar på 320-360 hk och ca 450-500 nm. Vad tror ni, kan det blir bra, fattas det något?

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Original idag, men har tänkt att det ska blir lite nu under vintern. Jag har börjat att samla på mig lite saker. Det jag har tänkt är:

    H&R fjädrar med gula Koni
    600 nm tryckplattan med org lamell
    Gröna spridare
    3" från turbo med metallisk sportkat, sista delen 2,5"
    3 bars mapsensor
    sportluftfilter i org burk, ev borrad sådan
    alu ic (vet ej ännu vilken det blir)
    ev större turbo men kanske tar ut det sitst ur org
    anpassad programvara från ???

    Siktar på 320-360 hk och ca 450-500 nm. Vad tror ni, kan det blir bra, fattas det något?
    Hej,

    Låter som ett trevligt "koncept".

    Personligen hade jag absolut övergivit idén på Sachs överprissatta och undermåligt funderande 600 Nm tryckplatta till förmån för en komplett koppling från SPEC. Lättrampad och med förmågan att, till skillnad från 600-plattan, faktiskt frikoppla vid högre varvtal.

    När det gäller turbo så är ju en TD04HL-18T #6 ett välbeprövat "koncept". Den har sina brister, men är lätt att montera och ser original ut under huven. Det beror lite på var i intervallet 320-360 hk du har tänkt hamna/tror att du kommer att vilja hamna på kort sikt. Ett Volvoaggregat med #7 turbinhus på T3-grenrör med lämplig adapter är ett säkrare val om du har tänkt hamna uppåt 360 hk. Ser "hyfsat" original ut under huven i alla fall.

    Ett tips kan nog vara att faktiskt börja med originalturbo och skaffa övrig hårdvara. Rent körbarhetsmässigt är en "steg 4" 9000 Aero riktigt, riktigt trevlig. I alla fall om syftet är en "vardagsbil" med snudd på M5-prestanda. Har du övrig hårdvara klar så är det ju egentligen bara att slänga dit ett större aggregat och justera programvaran efter det vid behov. Jag tror att du kommer att bli mycket glatt överraskad av prestandan i en 300 hk/500 Nm 9000 Aero...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    993
    Det beror på vilken turbo jag väljer var i spannet 320-360 jag hamnar, eller till och med under 320. Men du har nog rätt i att det är bra att börja med org turbo, då kanske man har lite mer pengar till att uppgradera bromsar också. Om jag ska byta turbo blir det nog -18T med 6# avgashus, verkar vara den "lättaste" operationen.

    Jag har förstått att 600 nm tryckplattan inte är det bästa alternativet men jag har en sådan på gång till bra pris. Om det skiter sig med den så kanske det blir en SPEC istället.

    En annan fråga. När räcker inte de gröna spridarna längre? Jag förstår att man inte kan säga exakt och det beror på andra sakar men ca.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Det beror på vilken turbo jag väljer var i spannet 320-360 jag hamnar, eller till och med under 320. Men du har nog rätt i att det är bra att börja med org turbo, då kanske man har lite mer pengar till att uppgradera bromsar också. Om jag ska byta turbo blir det nog -18T med 6# avgashus, verkar vara den "lättaste" operationen.

    Jag har förstått att 600 nm tryckplattan inte är det bästa alternativet men jag har en sådan på gång till bra pris. Om det skiter sig med den så kanske det blir en SPEC istället.

    En annan fråga. När räcker inte de gröna spridarna längre? Jag förstår att man inte kan säga exakt och det beror på andra sakar men ca.
    Hej igen,

    Om du kör med originalturbo, ta bort och porta upp wastegatekanalen samt satsa på en bra tryckklocka, t ex Forge eller en förstärkt originalklocka (finns bl a hos Autotech till TD04). Detta för att undvika det "obligatoriska" skenande grundladdtrycket.

    Kolla också så din bil inte har värmeplattor, vilket är ganska sannolikt eftersom det väl är en 97:a? Dessa måste demonteras för de effekter du är ute efter.

    Grönisarna räcker i alla fall till 350 hk, även med original bränsletryck. För lite mer marginal kan man gå upp till en 3,8 bars BTR. De är egentligen specade för så pass högt bränsletryck, så man kan nog förutsätta att spridarbilden inte kommer att bli sämre i alla fall.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    993
    Hej igen!

    Tack för dina värdefulla svar.

    Det blir nog så att jag tar och kör med org turbo till och börja med.

    Vad gäller värmeplattor så är de så att jag har det. Så dem får man väl ta och demotera. Hittade denna tråd om det:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... rmeplattor

    Vad gäller tryckklocka så innebär en sådan att man får högre GLT? Men både en ny tryckklocka och en portning av wastegatekanalen bör göras/monteras, inte det ena eller det andra?

    Tack!

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Vad gäller tryckklocka så innebär en sådan att man får högre GLT? Men både en ny tryckklocka och en portning av wastegatekanalen bör göras/monteras, inte det ena eller det andra?
    Hej,

    Ja, man bör göra antingen eller. Gör man ingenting har man skenande grundladdtryck som ett brev på posten och dessutom, med stor sannolikhet, ojämnt/pulserande laddtryck eftersom en lite sliten original tryckklocka inte klarar att hålla tätt.

    Vanligt grundladdtryck hos t ex en Forge eller förstärkt original är 0,6 bar. Detta tas då hänsyn till vid mappningen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    993
    Hallå igen!

    Ok, då vet jag. Det ena eller det andra. Hittade ingen tryckklocka på Autotechs hemsida, men jag kanske bara missade det. Tänkte kolla vad en sådan kan kosta. Jag letar vidare.

    Tack för alla svar KK!

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Ok, då vet jag. Det ena eller det andra. Hittade ingen tryckklocka på Autotechs hemsida, men jag kanske bara missade det. Tänkte kolla vad en sådan kan kosta. Jag letar vidare.
    Har för mig att det var runt 600 kr på utbytesbasis, d v s du skickar in din originalklocka. Finns/fanns på Maptuns webshop förut också. Tror att det var Autotech som "tillverkade" även dessa.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilka tryckrör passar 9000
    Av granturismo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 20:21
  2. Tryckrör Saab 9000
    Av spiggedigge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 10:59
  3. Var hittar jag denna slang? (IC-tryckrör 9000 Aero)
    Av Tias i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 22:58
  4. tryckrör
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •