Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fördelning värme/kyla i ventilationen OG9-5

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Saab 9-5 m/10 ojämn fördelning av kyla i kupén

    Hej,

    Saab 9-5 m/10 SC
    Har dålig kyla på förarsidan vs passagerarsidan.
    Enligt Tech2 så är det +7 g på passagerarsidan och +18g på förarsidan.
    Har rivit och kollat på motorn, Ok
    Ej några synliga sprickor på reglerarmen
    Vid manuell justering på reglerarmen så blir det ej kallare än så

    Tips?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Hammarbyhöjden
    Inlägg
    64

    Fördelning värme/kyla i ventilationen OG9-5

    Hej
    Kammat nätet och läst en hel del matnyttigt från detta forum men kan inte riktigt komma rätt med mitt problem.

    Det kommer varmare luft på förarsidan i bilen, definitivt ingen kyld luft och det skiljer ca 5-7 grader på sidorna. Jag har enligt råd från trådar plockat ner reglermotorn och plastarmen på förar sidan, allt helt och motorn verkar reglera som den ska. Hand kör jag spjällen kan jag få varmt till jätte varmt, det verkar alltså inte komma kyld luft till förarsidan öht.
    Har även kört en kalibrering och den visar ingen felkod eller annan text efter detta.

    Hur fungerar fördelningen av den kylda luften?
    Det verkar vara något som hindrar den att komma till vänster sida.

    Hur tycker ni jag ska felsöka vidare?

    Tacksam för svar!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Hammarbyhöjden
    Inlägg
    64
    Kan inte riktigt släppa detta irriterande problem, finns det inte någon med en idé eller kanske rentav en sprängskiss på kanal/spjäll uppbyggnaden i bilen?
    Har googlat efter sprängskiss men hittar inget vettigt.

    Skulle det kunna vara så enkelt att acn behöver fyllas?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Gå igenom kapitlen om A/C och ACC här
    https://saabwisonline.com/c11/wis/9-5/2008/8-body/
    så får du koll på alla funktioner. En grov pil i vänster kolumn visar att det finns en bildillustration. Du får gå igenom allt och klicka på alla dessa pilar.
    Det finns enormt mycket information i WIS. En nackdel till skillnad från när verkstadshandboken var nästan 1 hyllmeter med böcker som den var för Saab 9000 är att det är svårt att få överblick i WIS så startsträckan när man är ovan vid WIS är betydande. Räkna med att det tar många timmar innan man snabbt hittar det man letar efter.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Ett principschema över luftvägen har jag letat efter också, utan att hitta i WIS, men jag är inte så bra på WIS heller.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Jag antar att fördelningsspjället mm. är väldigt likt 9000 eftersom den har samma lägen i samma ordning som 9000, med den skillnaden att värmespjällen är individuella.

    Så, med tanke på att Cam7272 beskriver att det går att justera temperaturen, bara inte mellan rätt lägen, så gissar jag att spjället är halvtrasigt - ett av de vanliga felen är att en spjällaxel gått helt eller delvis av, men det finns räddningssats (t.ex. aluminiumhylsa med slitsar) för det, eftersom man inte vill demontera halva bilen för att komma åt att byta spjället. Men det finns flera varianter på fel, så det gäller att ta reda på vad som gått sönder först.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Hammarbyhöjden
    Inlägg
    64
    Ledsen får sen återkoppling, har varit till sjöss.
    Jag tackar för info, ska lusläsa och leta efter skisserna.

    Återkommer

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •