Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Byta avgassystem NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Byta avgassystem NG9-3

    Nu har dagen kommer då mitt originalsystem har rostat sönder. Bakre ljuddämparens trillade i backen och resten är utdömd också från mittersta ljuddämpare till bakre.
    Så nu kommer vi till den roliga biten som är om man ska dra på ett nytt "originalsystem" eller om man ska välja nåt lite roligare. Är inte ute efter nåt vidare performance eller för race. Tänker mest lite roligare ljud.
    Min daily driver så det ska inte va för störande.
    Jag behöver inspiration på vad som kan tänkas vara tips och tricks. Samt om det finns någon verkstad eller duktig hemmamekare i Göteborgsområdet som kan tänkas vara lämpade för detta. Har inte så mycket möjlighet att själv ta mig an det. Bilen är en Ng 93a 2004 arc

    Stort tack på förhand
    /Martin

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag valde Maptun 2,5" halvsats som monterades på min og9-3 för sex år sedan. Bra passform och bara lite mer ljud än original, inte störande. Förra året läckte mellanrörets flexdel som inte ingick i halvsatsen. Den byttes mot ett nytt originalrör. Vad jag ser i WIS så är det nog ingen flexdel på ng9-3. Om det är det så får den inte böjas för mycket, max 5 grader. https://saabwisonline.com/b1/wis/9-3...xhaust-system/

    Botanisera hos Maptun och se om det finns något som passar din bil. Även Ferrita kan vara lönt att undersöka.
    https://www.maptunparts.com/exhaust-...tun-25-exhaust
    Förr hade Saabverkstäder bra pris på byte av avgassystem när man köpte delarna där. Ring runt och fråga i närområdet.
    Bytet blir mycket enklare om man köper avgassystem med god passform istället för att lappa ihop något av generella burkar och rör från Biltema. Att byta avgassystem själv är inte så svårt. Man behöver 4 pallbockar och en bra domkraft samt vanliga blocknycklar eller hylsor. För ng9-3 behövs även en smidig såg då rör ska kapas, helst elektrisk då det blir jobbigt att ligga under bilen och såga för hand. Har man en elektrisk sticksåg så kanske det är lämpligt att kapa ett sågblad till lagom längd så att det inte tar i bilens underrede.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Sitter flexrör även på NG9-3, NG9-3 (åtminstone med B207 motorn) har ett tre-delat avgassystem. Katalysator>"Främre rör">Resterande. Främre röret är bara en kort bit med flex del.

    Som sagt är inte bytet speciellt svårt, om man har bra grejer att jobba med. Ferrita har bra grejer, men det kostar därefter. Maptun har jag hört bra om men inte testat själv. JT har horribel passform..

  4. #4
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    182
    Medlem#
    9197
    Jag skulle rekommendera ferrita rostfritt om det är en daily driver för bästa livslängd på avgaset. Min personliga erfarenhet av simons/maptun catback systemet så rostar det hemskt mycket trots bra underhåll med regelbundna spolningar av underredet och försöker hålla salt samt annat korrosivt borta.
    Tyvärr verkar flera haft samma erfarenhet.

    Min 9-5 är jag inne på 2.5 år med sådant catback och kan ju inte påstå att det var värt pengarna tillsynes redan samtliga avgasklämmor bak är på g och färgen flagnat av. Passformen var bra hela vägen förutom längst bak vid infästningen så fick svetsa och förlänga så inte ljuddämparen trilla ur gummifästet. Om jag inte bygger nytt hela vägen så blir det ferrita rostfritt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nu hittade jag flexdelen nämnd i beskrivningen
    https://saabwisonline.com/b1/9-3/200...description-3/

    Jag gissar att det är flexdelen som syns som en förtjockning av röret långt till vänster i den nedre bilden:
    https://saabwisonline.com/images/944...2/f252r015.jpg
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    I Göteborg/Mölndal finns väl även alt-a om TS vill ha det monterat och klart

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  7. #7
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Nu hittade jag flexdelen nämnd i beskrivningen
    https://saabwisonline.com/b1/9-3/200...description-3/

    Jag gissar att det är flexdelen som syns som en förtjockning av röret långt till vänster i den nedre bilden:
    https://saabwisonline.com/images/944...2/f252r015.jpg
    Stämmer! Den klarar väldigt mycket "flex" innan den ger vika, tog precis bort min vid byte till 3" DP, var inget fel på den överhuvudtaget efter 29kmil~.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Min hade bara gått runt 15kmil när flexdelen fick underkänt vid besiktningen. De 5 grader max som jag skrev gäller för og9-3. För ng9-3 har jag inte hittat motsvarande värde.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    I Göteborg/Mölndal finns väl även alt-a om TS vill ha det monterat och klart
    Precis! Dom har jag anlitat ett flertal gånger och alltid nöjd. Dom har både rostfria standardsystem till många bilar och kan bygga helt custom om man vill det. Eller allt däremellan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Min hade bara gått runt 15kmil när flexdelen fick underkänt vid besiktningen. De 5 grader max som jag skrev gäller för og9-3. För ng9-3 har jag inte hittat motsvarande värde.
    Var det på din NG9-3 du fick nedslag? Jag böjde nog min flexdel närmare 45grader när jag våldade och slet för att få loss gamla avgassystemet. Avgasvärdena var helt perfekta vid efterföljande besiktning..

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nej, det var på og9-3. Vanligt fel på många bilar enligt han som besiktigade bilen. Flexdelen på og9-3 är ganska styv så den på ng9-3 är troligen en väsentligt annorlunda konstruktion.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tack så mycket för alla svar. Har fått två offerter från Mechanum och Allt i bil. (Enda auktoriserade verkstäderna i Gbg-området som jag känner till.) Dock gäller dessa originalsystem, då de ville se bilen innan de kunde ge pris på sportavgas. Så totalt för mellersta dämpare och rör till plus bakre dämpare och klammar osv(antar att det är detta som kallas halvsats?) så vill de ha cirka 5500kr och 6800kr monterat och klart. Ni får gissa själva vilken som tar vad.
    Ska absolut kolla med A-Alt avgas. Kanontips! Jag hade gärna fixat detta själv om det inte hade varit för att de råder platsbrist och verktygsbrist för min del, Bor i lägenhet och har inte plats för bockar, domkrafter osv. och ligga på backen i ett trångt p-hus är inte aktuellt heller tyvärr. Men det är inga problem att blanda nuvarande flexslang med ett nytt rostfritt system? Samt är ju man löser ett snyggt uttag i spoilern där bak för änden. Tips?

  13. #13
    Vart i göteborg bor du ?

    Du kan köpa från A-Alt, eller maptun eller annat ställe. Byta själv kan du ju göra på Gör det själv OKQ8 bäckebol. Se bara till att ta med WD40.

    Annars valfri bilverkstad på Hjalmar eller Hildedalsgatan.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Jag bor i Partille sen en tid tillbaka.
    Hur har ni alla gjort med spoilern bak? Jag behöver göra hål för änden om jag vill ha sportsystem. Någon som har tips och bilder på sina lösningar?

  15. #15
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Kapa så jämnt du kan, snyggast blir det dock (enligt mig) om du köper ett twin-pipe system och beställer hem en Aero diffuser. På NG9-3 facelift går det att montera den på original stötfångare. på 03-06 vill jag minnas att du behöver köpa en hel stötfångare.

    https://www.maptunparts.se/exterior/...9-3-08-12.html

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Martinno Visa inlägg
    Jag bor i Partille sen en tid tillbaka.
    Hur har ni alla gjort med spoilern bak? Jag behöver göra hål för änden om jag vill ha sportsystem. Någon som har tips och bilder på sina lösningar?
    Då har du massa alternativ som är 5min från partille centrum Finns både ett par borta bid ingo och sedan borta vid mcdonalds. Tex partille bilservice har jag hört gott om

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Kapa så jämnt du kan, snyggast blir det dock (enligt mig) om du köper ett twin-pipe system och beställer hem en Aero diffuser. På NG9-3 facelift går det att montera den på original stötfångare. på 03-06 vill jag minnas att du behöver köpa en hel stötfångare.

    https://www.maptunparts.se/exterior/...9-3-08-12.html
    Tyvärr har jag inte ng9-3 med facelift eftersom de är en 04a. Passar en faceliftad stötfångare på en 04a?

  18. #18
    Ja

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    ofan där ser man. Alltid bra att veta, men det känns som att det blir för mycket pengar att lägga i dagsläget för att ha bilen rullandes.

  20. #20
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Ja

    Nja, skulle jag säga. Fascelift-stötfångarna saknar väl midjelisten och det kanske inte blir så snyggt om resten av bilen har det. Annars ska det väl passa rent mekaniskt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Byta avgassystem NG9-3 B207 -08
    Av bluegreen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-01-16, 13:50
  2. Byta avgassystem
    Av Kocken30 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-19, 07:57
  3. Verktyg byta avgassystem 9-5
    Av Raven i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 20:53
  4. Byta avgassystem!
    Av andre.m i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-28, 04:43
  5. Byta avgassystem på 9-3 -08, svårighetsgrad?
    Av Carlnilsson92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •