Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Varför så stor skillnad mellan manuell och automat på Saab?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Varför så stor skillnad mellan manuell och automat på Saab?

    Som jag nämnt tidigare så överväger jag att köpa en Saab 9-3 SC Aero med automat när den kommer!

    Hur som helst så vill jag ha med automat och jag minns när jag provade en OG 9-3 Aero så kändes den hopplöst slö och om jag minns sifforna rätt så gjorde den 0-100 på 6.9 sek manuell och 9.2 sek med automat!

    9-3SC Aero gör 0-100 7.3 sek manuell och det tar en hel sekund mer med automat!

    Varför skiljer det så mycket mellan manuell och automat på Saab?

    Jämförelsevis kan jag nämna min pappas BMW 530iA som gör 0-100 på 6.7 sek medans den manuella gör det på 6.6 sek!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Ja, det här är nåt vi har ältat lite fram och tillbaka tidigare. Om man t ex kikar på siffrorna på Hirschtrimmade bilar så kan man nästan dra slutsatsen att Saab har "lite väl" (?) konservativ momentbegränsning på automatbilarna. På Hirsch bilar där vridmomentet är identiskt med den manuella varianten så skiljer det bara enstaka tiondelar på 0-100 t ex.

    På längre intervall som 0-200 skiljer det lite mer och det är väl helt sonika för att automatens högre transmissionsförlust tar ut sin rätt. På 0-100 gissar jag att man helt enkelt tjänar en del i växling vilket gör att transmissionsförlusten märks mindre där. Kan förvisso också bero på "brist på grepp" vilket gör att 0-100 blir lika bra/dåligt på både automat och manuell.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Ok! Då återstår bara att se hur trimvänlig den nya v6:an är då med andra ord... 0-100 är egentligen ganska ointressant men det är oftast bara de siffrorna tillverkarna anger!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Ok! Då återstår bara att se hur trimvänlig den nya v6:an är då med andra ord...
    Den är mycket trimvänlig. Vad jag har kunnat läsa mig till är det dessutom samma automatlåda som sitter i XC90 V8, så den lär ju tåla lite mos...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Det måste ju bero på lådornas sammansättning och dess styrning.
    Kolla på MB som ex, deras aut lådor går fortare och snålare än de man.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Kolla på MB som ex, deras aut lådor går fortare och snålare än de man.
    Ja, det där med förbrukningen blir jag faktiskt inte riktigt klok på. Mig veterligen sitter det samma automatlåda i V70 som i 9-5:an. Där skiljer det 0,5 liter/10 mil mellan automat och manuell. På 9-5:an skiljer det 1,2 liter/10 mil.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    55
    Jag vet att det inte är svar på din fråga men jag har en 9-3 SS 2,0t Automat och jag har aldrig upplevt en automat som är så pigg och växlar så friktionsfritt som denna. När man trycker på plattan så känner man knappt av något ryck att den växlar utan man hör det underbart dova ljudet från motorn och så sticker den så fint.


    Edit: Ang bensinförbrukning så var jag nere i Puttgarden för någon vecka sedan och köpte alkohol. Trots att man körde i 130 mer eller mindre hela vägen låg bränsleförbrukningen på 0,75 med automaten.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Åkte med chefens S80 2.9 Automat nu i helgen och den var då inte mjuk vill jag lova. Min fars Cheva pickis växlar ju nästan mjukare och den är ett antal år äldre.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  9. #9

    Ang bensinförbrukning

    Har en 9-5 med automat 2.3t och åkte precis Stockholm-Öland och tillbaka Öland-Stockholm(i natt), Låg mellan 0.8 - 0.9 och det var absolut ingen snålkörning. Speciellt som jag körde hem igår natt och kunde ligga på lite på motorvägen.

    Passerade några STCS bilar på ölandsbron i går kväll också : )
    SAAB 9-5 -00 2.3t svart steg 1

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Fast det är väl mest vid blandad körning som aut drar mera än manuell.
    På långresor ligger man ju mest och tuggar på högsta växel och då ska det ju inte vara nån skillnad.
    Och lådorna har ju lockupp.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    På långresor ligger man ju mest och tuggar på högsta växel och då ska det ju inte vara nån skillnad.
    Det blir lite skillnad även i konstant fart på landsväg tack vare (eller skall man säga "på grund av" kanske...) automatens högre transmissionsförlust.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Hur fort går bilen på högsta växeln och lockup vid 1000 rpm?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    På långresor ligger man ju mest och tuggar på högsta växel och då ska det ju inte vara nån skillnad.
    Det blir lite skillnad även i konstant fart på landsväg tack vare (eller skall man säga "på grund av" kanske...) automatens högre transmissionsförlust.

    Mvh

    KK
    Transmissionsförlusterna sjunker väl radikalt när överväxeln går i. Dock är det äggpåpedalen-körning som gäller om man ska hålla den i vid landsvägskörning. Fick för mig att överväxeln är mer direktkopplad...
    Fredrik J

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Transmissionsförlusterna sjunker väl radikalt när överväxeln går i. Dock är det äggpåpedalen-körning som gäller om man ska hålla den i vid landsvägskörning. Fick för mig att överväxeln är mer direktkopplad...
    I läge "M" på Sentronicbilar är det lock-up på 3:an-5:an.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Transmissionsförlusterna sjunker väl radikalt när överväxeln går i. Dock är det äggpåpedalen-körning som gäller om man ska hålla den i vid landsvägskörning. Fick för mig att överväxeln är mer direktkopplad...
    I läge "M" på Sentronicbilar är det lock-up på 3:an-5:an.

    Mvh

    KK
    ...annars "lockup:ar" den runt nitti kan jag tycka.


    Lånar lite: Använder den bara lock up på femman när man kör vanligt program (D)?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    På långresor ligger man ju mest och tuggar på högsta växel och då ska det ju inte vara nån skillnad.
    Det blir lite skillnad även i konstant fart på landsväg tack vare (eller skall man säga "på grund av" kanske...) automatens högre transmissionsförlust.

    Mvh

    KK
    Fast de överlägset största förlusterna ligger i momentomvandlaren och den används ju inte vid lockupp...
    Fast kan ju hända att AUT har lite högre utväxling och varvar lite mera?

    Fast AUT är bekvämt! men det suger ba*** iaf!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    min ng900 2,3 automat drog en väldigt massa inne i stan men på motorvägen så drog de inte specielt mycket 0,8-0,9
    men om man dragit runt i stan en massa så kunde denligt sid:en ligga på runt 2 liter milen
    men sen tiden 0-100 är de inte att man måste va rätt haj på att köra också
    för jag tror ju om du har 2 lika dana bilar en automat och en manuell
    så sätter du en duktig förare i automaten och en halvbra i den manuella så kan säkert han som kör automaten köra ifrån den manuella.... mycket bror ju på hur bra förare man är med.
    jag gillade min automat de va ibland med sportläge och plattan i botten, när den växlade mellan steg 2 och 3 som de kunde hoppa till lite men annars växlade den bra som fasen och den bilden hade gått 23 500 mil.
    sen de med bensinförbrukningen bror ju även de lite på körstil.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Bränsleförbrukningen är fruktansvärt ointressant i sammanhanget, köper man ny bil så är bensinförbrukningen det lilla i sammanhanget

    Jag tycker själv att Saab skall vara automat men det beror nog mest på att jag tycker att Saabs manuellalådor är bland det sämsta som finns!

    Blir det samma automatlåda i Aeron som i de övriga?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Bränsleförbrukningen är fruktansvärt ointressant i sammanhanget, köper man ny bil så är bensinförbrukningen det lilla i sammanhanget

    Jag tycker själv att Saab skall vara automat men det beror nog mest på att jag tycker att Saabs manuellalådor är bland det sämsta som finns!

    Blir det samma automatlåda i Aeron som i de övriga?
    Menar du i nya 9-3 SS Aero med V6? Den får en sexväxlad automat som jag tror att även 9-3 SS TiD 1,9 får.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Blir det samma automatlåda i Aeron som i de övriga?
    Hej,

    Har för mig att jag svarade dig om det i en annan tråd. Automatlådan (6-vxl) i nya V6:an blir samma låda som sitter i t ex XC90 V8. Sägs vara speciellt utvecklad för att tåla mycket vrid...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på oljekylare mellan manuell och automat till OG9-5
    Av Svugg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 22:39
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 00:32
  3. Varför så stor pris skillnad avgas???
    Av kIM0h i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 09:04
  4. Varför sån skillnad 0-100 9-5 aero -02 automat vs manuell
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •