Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Multiremmen gått av OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -

    Multiremmen gått av OG9-5

    Hej! Står på en parkering i Västervik med en havererad og Saab 9-5 (2006) med påkopplad husvagn. Multiremmen har gått åt helvete, small till och batterisymbolen kom upp direkt. Servon la av samtidigt. Körde ca 100 meter till.

    Men nu till frågan, var får man tag på en passande multirem och hur meckigt är det att dra runt en ny där den gamla havererat?

    Ingen kring Västervik som har lite saabprylar på hyllan och kan meka eller vet var man kan lämna in bilen?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Ojdå. Good news verkar ju vara att oljeslangarna inte snärtades av, det är lätt hänt. Precis lika ofta händer det att resterna av remmen fastnar bakom stora remhjulet och skadar vevhuspackningen, ser det ut att sitta en massa skräp vid hjulet? Då är det verkstad som gäller tyvärr.

    - - - Uppdaterad - - -

    Lider med dig, hoppas det finns nån hjälpsam i närheten

  3. #3
    Har du eller familjen facebook, rekommenderar att ni postar på STCS! Annars fungerar skosnöre eller liknande en kort stund!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Ingen olja som läckt ut vad jag kan se. Lyckades dra och skära loss hela remmen vad jag kan se. Alla hjul frilagda nu och har testat att snurra på alla hjul och de går lätt runt allihop. Får hoppas allt annat hållt ihop.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Är medlem där! Ska genast skriva lite där!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Lyckades köra bilen utan problem till närmsta bilverkstad (Mekonomen). Får hoppas dom har någon rem hemma när dom öppnar imorgon.
    Bilen gick fint och den var kall när jag började köra den, den hann precis komma upp till arbetstemperatur och stannade vid arbetstemp även sista biten
    till verkstan. Körde ca 2 km utan rem.
    Kollade runt i motorn och kan inte se att remmen slagit av något annat och ingen olja (förutom det vanliga ) som läckt ut. Det är en del rester av
    remmen som ludd nästan lite här och där. Slamsorna som var kvar fiskade jag upp och skar av så jag frilade allt. Petade som sagt ner handen och
    testade att rulla alla hjul jag kom åt och alla gick lätt att snurra. Så förhoppningsvis kanske det går att dra runt en ny rem imorrn så kanske
    husvagnsfärden kan fortsätta hemåt imorrn. Men beror väl på om det går att få tag på en rem och om verkstan kan fixa till bilen lite snabbt..

    Offtopic:
    Surt med hela familjen inkl barnen som nu blev strandsatta. Tur i oturen så hade vi ju husvagnen med oss som vi fick hjälp att köra tillbaka till campingen..

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Biltema finns väl i Västervik, de har ju med stor sannolikhet en sådan rem. (6PK xxxx )
    Senast jag köpte rem med kort varsel på Biltema var det faktiskt "märkes" grejer på hyllan till och med, något tyskt märke har jag för mig..

    Har du tid och lust så har Mr. O sammanställt information i ämnet HÄR.


    Hoppas det ordnar sig!
    Det kommer det att göra.

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar! Bra att veta var det finns remmar framöver och ska definitivt köpa en och ha i reserv.

    Hade dåligt med verktyg med mig så kunde inte fixa det själv. Fälgkors, torx till tändkasett samt den obligatoriska extra kasetten finns dock givetvis med
    Sen adderad gnällande barn till det så var inte läge att meka själv.
    Verkstaden sa att den dock läckte olja lite här och där så blir att fixa de sista läckagen framöver här
    Senast redigerat av santeo den 2022-08-06 klockan 23:15.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Oljeläckaget är troligen orsaken till att remmen hoppat av. Jag har gjort några utryckningar genom åren för att åtgärda samma fel. Tätning till kamkedjesträckaren och packboxen bakom remskivan är de ställen där det brukar söla mest.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Det kan absolut vara så! Jag har läckage vid remskivan så det är antingen packboxen eller o-ringen till oljepumpen eller både och. Faktum är att jag har både packbox och o-ring liggandes på posten för uthämtning som jag beställde innan vi åkte iväg med husvagnen, men hann inte byta det innan vi åkte tyvärr

    Mycket bra info här i tråden om andra drabbas av samma haveri nånstans. Nu har Saaben tagit oss hem till Östergötland igen
    Men blir lite mekande framöver här, men nu har vi en fräsch multirem iallafall
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-07 klockan 15:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Nu vill jag inte komma med nå pekpinnar och det var ju tur det gick skapligt bra ändå men hur såg remmen ut innan ni åkte? Är det nåt man inte vill hålla på med efter vägen så är det ju just trasiga multiremmar så dessa bör man ha koll på regelbundet. De är mycket enklare att byta hemma........Särskilt om man åker på en semestertripp och man inget vet och utgångsläget är nån oljesnorig historia......

    Har själv blivit stående med brusten kamrem på en opel med husvagn. Aldrig mer....30 mil hemifrån, bärgare till närmaste verkstad såklart. Ingen kunde hjälpa där och då och då blev det hyrbil till destinationen. Tog hyrbilen neröver, hyrde trailer och hämtade opeln och hem igen. Rev topp och bytte alla ventiler och plockade ihop. Sen opeln på trailern och upp och lämnade hyrbil och släp efter vägen och fortsatte med opeln.........det blev min semester det.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Ja inget skoj alls. Hade tänkt att byta multiremmen tidigare men inte hunnit med. Har inte kollat skicket på den heller. Men har betat av det mest allvarliga efterhand. Men med stundande semester så hanns det sista inte med och nu har man ju lärt sig den läxan. Jag har bara ägt bilen ca 2 månader så jag har försökt gå igenom allt jag hunnit för att säkerställa underhållet. Får bli mer fix framöver och som tur är så slapp jag större haveri -denna gång- iallafall. Har hämtat ut packbox, o-ringar och diverse prylar nu så mekandet kan fortsätta.
    Problemet är tiden och att hinna få hem grejerna och en familj som vill ut och åka.. Då kan det tyvärr bli så här. Men lesson learned

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det läskigaste är ju när den snärtar av oljeslangarna, been there done that.

    Man märker när det har hänt om jag säger så, då dels oljetrycket försvinner inom några sekunder, och dessutom häller motorn ut all olja på höger framdäck och broms.. klart spännande..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Löphjulen på spännaren och minst ytterligare ett löphjul har det rapporterats om här tidigare att de bör bytas samtidigt som remmen för att de håller inte över två rembyten. Jag har en f d kollega som lärde sig detta den riktigt hårda vägen under en resa från Sverige till Spanien. Först gick remmen som byttes. Någon dag senare gick nästa rem när något av löphjulens lager skar. Bilen full med packning, barn och fru.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Att inspektera och byta drivrem ingår i varje service, och den ska bytas var 6000 mil.

    I TSB 210-2486 som behandlar den nya remdragningen för den korta remmen så anges att det övre spännrullen ska demonteras i samband med rembytet (men det står inte explicit att den ska bytas, dock, märkligt). Dock vet alla initierade verkstäder att det är lite av fuskjobb om man inte byter samtliga spännrullar vid drivremsbyte enligt serviceplan, inklusive den på remspännaren (dvs. totalt 2 eller 3 beroende på remdragning): https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...e/bensin-4cyl/
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Bytesintervallet på remmen är 12 000 mil, inte 6000 mil.

  18. #18
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    En sak som är lite konstig är att det inte finns någon bytesintervall för 9000 vad jag vet?
    När jag gjorde service på SAAB en gång i tiden så tittade dom bara på remmen men bytte den inte.
    Vi en senare service byttes remmen på min uppmaning, men remhjulen byttes inte för att meken inte tyckte dom var dåliga, jag fick byta hjulen lite senare pga missljud?

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Ja, att inte byta hjulen samtidigt som man byter remmen är ett misstag. Han som åkte till Spanien åkte 9000, det är nog närmare 10 år sedan den resan gjordes. Hans 9000 hade då gått närmare 30k. Okänt hur gamla rem och löphjul var.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jag bytte remmen på min 9000i vid ca 25k, inte för den gick av för att jag råkade se att det hade lossnat bitar ur den, så troligen den som monterades vid fabrik 1992..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •