Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Värderingsfråga NG9-3 Aero SC 2,8T 2007

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2022
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Värderingsfråga NG9-3 Aero SC 2,8T 2007

    Tjabba allihopa!
    Jag undrar vad man skulle kunna lägga ut min 9-3 Aero V6 för i dagens markand.

    Det är en 2007 årsmodell med 22,000 mil på mätaren.
    Den är i generellt sett OK skick och relativt rostfri för att vara en NG9-3, finns några små rost bubblor som börjat titta fram i ena bakskärmen samt vid ena framskärmen (se bilder).

    Stenskott finns på motorhuv och främre stötfångaren samt så finns det sprickor och repor i främre spoilern (Se bilder).
    Eventuellt byter jag ut huven mot en bättre begagnad i samma färg innan försäljning, beror lite på om jag hittar en för ett vettig pris i närheten.

    Toning på baklyktorna går att dra bort, plasten under har dock blivit ganska torrspruckna av solen, likadant med det övre bromsljuset (verkar vara ganska standard på 9-3 Kombi om jag förstått det rätt?)
    Det svarta på den bakre spoilern är plastidippat och går även det att dra bort.

    Saker som är gjort på bilen under min ägo:
    • De flesta vakumslangar är utbytta
    • Alla tändspolar + tändstift bytta för en vecka sedan (Bosch original tändspolar av senaste version + NGK tändstift)
    • Bromsar runt om bytta
    • Urluftningsventil för kolkanistern utbytt
    • Nordic Steg 1 (290hk 460nm)
    • Koppling bytt på Nordic i Norrköping efter Steg 1 programvaran då gamla kopplingen började slira
    • Öppet sportluftfilter med avskärmning
    • Pluggad dumpventil (avstängd i programvaran samt dumpventil ersatt med dumplock från KL Racing)
    • Bakre ljuddämpare ersatta med raka rör, mitten dämparen sitter fortfarande kvar
    • Nytt batteri
    • Mindre ljudbygge med GAS 6.5" midbasar + 1" diskanter i bagageluckan samt i framdörrarna + 2st 12" GAS baselement i en Bassworx låda i bagaget, Kenwood 2 DIN stereo med Android Auto & Apple Carplay (kommer inte ihåg exakt modell just nu), ett monosteg från Biltema driver basarna, ett HERTZ HCP 4 steg driver middarna i framdörrana och bagageluckan
    • Interiör och exteriörs lampor utbytta mot LED
    • "Mood lighting" i interören (RGB golvbelysning)




    Utrustning utöver standard:
    • Automatisk avbländande backspeglar (Inre och yttre)
    • Elinfällbara backspeglar
    • Elstolar med minne på förarsidan
    • Helläder klädsel (Liten reva finns i sittdynan på förarsätet, i övrigt i bra skick)
    • Xenon strålkastare
    • Parkeringssensorer
    • Eftermarknads backkamera


    Bara att skriva om det är något mer ni undrar över!
    Tack på förhand

    5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg4.jpg13.jpg12.jpg10.jpg9.jpg11.jpg

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jadu, med dagens soppapriser är V6orna inte heta. Din är dessutom en 07 med det gamla utseendet som inte är populärt (även om jag gillar det).
    Lägg där till ”styling”, det kan såklart attrahera vissa, men för den ”breda publiken” är allt vad styling negativt, ner till minsta klisterlapp.
    Ett bra sätt att få en bild över prisbilden är att kolla blocket efter liknande. De som är kvar efter en månad är för dyra (eller nån har glömt ta bort annonsen), de slm är för billiga försvinner genast.
    Om jag skulle gissa så skulle jag säga runt 30.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2022
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Japp, det var lite det jag misstänkte.
    Och mycket därför jag själv säljer den, det börjar bli lite väl dyrt, lägg på den dyra skatten och att jag bor mitt i stan på det så känner jag att det inte riktigt längre är ekonomiskt försvarbart med V6a.
    Vilket är synd för jag verkligen älskar denna bilen... Men men :/

    Som tur är så kan jag plocka bort den mesta av stylingen på den, det enda "permanenta" är väl de bortkapade ljuddämparna, vilket så klart går att fixa det också med lite skruvande.

    Sen är ju frågan hur mycket det påverkar försäljningspriset att fixa alla små kosmetiska defekter på den. Kommer säkerligen kosta mer att fixa det än vad jag får tillbaka när jag väl säljer den.

    Men stort tack för svar

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Om det inte är feta rostblaffor så håller jag med om att det inte är "vårt" att fixa. Att däremot få den att se original ut skulle jag säga är värt det. Inte så fasligt mycket jobb, och gör att "publiken" är större än med stylade bilar.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2022
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Nä det är bara några små prickar med rost som har kommit, värsta är på i nedre kante på framskärmen, utöver det är den förvånansvärt fin rostmässigt sett.
    Men jag kommer nog göra precis som du säger, återställa den rent utseende mässigt till så originalutförande som möjligt, samt montera tillbaka orignal luftboxen.

    Ljudet vet jag inte riktigt vad jag ska göra med, kan ju låta alla högtalarna och det ena slutsteget sitta kvar och ta ur baslådan.
    Slutsteget för dörrhögtalarna är dolt monterat under golvet i bageget så det är inget som skriker "eftermarknad" direkt.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Tänkte bara kolla är kamkedjan bytt på den?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2022
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Det är den troligtvis inte, finns inget kvitto eller något i serviceboken om det MEN den ska dock "enligt förra ägaren" (låter så kliché att säga så) vara inspekterad och OK i samband med byte av ventilkåpspackningarna (det finns det kvitto och arbetsorder på faktiskt). Förra ägaren lämnade in den till en verkstad i Uppsala för absolut minsta lilla så det finns ett helt häfte med kvitton på allt från oljebyten till byte av backspegel

    Men jag har för mig jag läst någonstans att kamkedjorna i årsmodellerna 2006 fram till mitten av 2007 inte är lika klena som kedjorna som kom efter. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel där.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det stämmer, dock är det bara fram till motornummer 022740, exakt vilket VIN det motsvarar vet jag inte, men det är inte så många bilar in.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2022
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Aha OK, tack för info, vet du vart motornumret sitter på dessa?
    Skulle vara intressant att kolla vad jag har för kedja i min, har alltid trott att min var relativt safe eftersom den tillverkades i första halvåret av -07, mer specifikt i Februari 2007, men är tydligen ett litet lotteri även där då :P

  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Tycker att den ger ett bra helhetsintryck.
    Det finns ju en marknadsplats här på forumet; http://forum.saabturboclub.com/forum...arknadsplatsen

    Blocket, som du fick tips om, är ju ett bra sätt att få en känsla för värdet.

    Glöm inte att lägga upp några bilder på insidan oxå.
    Till mitt garage: Garaget

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det går att kolla upp med diverse verktyg.
    Din bil har motornummer AM006018571 så japp, den har de äldre, hållbarare kedjorna

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Lägg ut den för ett skäligt pris som den är med några av fotona du redan har.

    Men ta först bort filmen på baklyktorna. Visst är det 9-5 fälgar?

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2022
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Yes toningen kommer rivas bort innan jag lägger ut den till försäljning, kommer även fixa lite bilder från insidan också så snart jag har dammsugit och städat den lite

    Det är ALU71 fälgar, även dom som kallas för "Anniversary" fälgarna. Så det är 9-3 fälgar.

Liknande ämnen

  1. 2007 9-3 Aero SC - vardagsräcern
    Av Kodde i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 21:26
  2. Värderingsfråga 9000 Aero M96
    Av AntonAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •