Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Misständningar B207R 9-3X

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Grenna
    Inlägg
    3
    Medlem#
    13890

    Misständningar B207R 9-3X

    Hej!

    Jag har problem med misständningar på min 9-3X BioPower 2010, B207R, 169000 km.
    De enda uppgraderingarna jag har är Siemens 630cc spridare, ny BTR, tändstift BKR7ESC-11(0,9mm) med anpassad mjukvara från Mackanized (mars 2020).
    Jag kör nästan uteslutande på etanol.
    Förra året (juli)(165000 km) bytte jag tändspole på cylinder 2, pga misständningar och ryckningar vid gaspådrag. dessa försvann efter bytet.
    Jag kan endast upptäcka misständningarna med hjälp av eSID3 och dess räknare. Inga felkoder.
    Misständningarna märks inte alls under drift, varken vid tomgång eller acceleration.

    Bilen går hur bra som helst, inga tecken vid "gubbakörning" eller om man pressar den fullt ut, dock så efter några dagars normal körning tänds motorlampan och ger felkoden P03000 (Random missfire detected enl. WIS).
    SIDen visar inga misständningar vid kallstart, först när motor kommit upp i temp börjar de, dock nästan uteslutande på cylinder 2.
    Misständningarna kommer inte hela tiden under körning, inte under konstant hastighet utan endast precis när man släpper av efter gaspådrag men inte vid motorbroms.
    Jag har kontrollerat tändstiften och bytt till nya. Stiften tyder på något mager bränsleblandning, ljusbruna nästan beige.
    Har även sökt efter läckage på insug och dåliga vacuumslangar, men hittar inga fel eller läckage där.
    Har testat att skifta tändspolarna för att se om misständningarna flyttar men icke, de är ff kvar på cylinder 2.
    Har testat kompressionen på cylindrarna; 14,2:13,6:12,6:14,4. Cylinder 3 är märkbart lägre än de andra men det borde ju inte relatera till misständningarna på cyl 2?
    Är 12,6 bar på en cylinder något att oroa sig för?
    Test enligt Haynes med en skvätt olja i cyl 3 o nytt komp-prov 14,6 bar, vilket enligt haynes tyder på dåliga kolvringar. Är det dags att byta kolvringar/renovera motorn?
    Kvar att kontrollera är bränsletryck och spridare, dock borde de inte ha gett upp efter bara 2 år?
    Har nu tankat fullt med BF98 och hällt i spridar-rengöring...

    Är det någon som känner igen problemen jag har och har någon ide om vad som är fel?
    Erik
    SAAB 9-3X 2,0T XWD BioPower 2010
    SAAB 9-5 2,3t Vector SC 2005 (BSR E85)

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Hur ser det ut med fuel trims (korttid/långtid)?

    Har bytt spjällhus på några B207 som haft ordentliga misständningar men till skillnad från dig så fördelades dessa ganska jämt över cylindrarna. Det dröjde ca 6mån innan den symptomen blev värre och faktisk felkod på spjällhus sattes (2-3st på spjäll och en rad koder på misständningar). Det var så illa så bilen startade och gick på 3cyl någon gång precis innan bytet.

    Trolig orsak i det fallet jag hade var väl att motorstyr fick felaktig position på spjället jämfört mot verklig position så den tuggade i sig mer (eller mindre) luft än den borde.

Liknande ämnen

  1. B207R RWD
    Av Stomp i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-10-13, 23:21
  2. [LÖST] Misständningar OG9-5
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 18:31
  3. [LÖST] Misständningar OG9-5 Aero
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 15:51
  4. [LÖST] Misständningar 9000turbo -85
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •