Hej
Saab 9-3 1.8t bio 2008, 18000 mil.
Jag har fyllt köldmedium våren 20 och våren 21 på verkstad och nu i år byttes kondensorn på verkstad eftersom den enligt samma verkstad läckte lite grann. Kondensorn är bytt 2015 också. Tidigare fyllningar har det fungerat men denna gång får jag ingen kyla. Vände tillbaka till verkstaden efter några dagar och de bytte relät och påstod att det nu fungerade. Jag upplevde exakt samma problem. Verkstaden trodde att det kunde vara kompressorn som inte riktigt orkade, antingen internt eller vid kopplingen. Jag har fått kylan att fungera en gång själv när bilen stod på tomgång. Då hade jag 16 grader i bilen med reglagen på 16 och ca 25 grader utanför. I övrigt är det alltid lite varmare i bilen än utanför. Yttertemp har varit 24-30 senaste två veckorna.

Relät slår till när det ska och slår aldrig ifrån eftersom det är för varmt i bilen. Skivan på kompressorn snurrar med remhjulet när ac är på. Kompressorn borde gå.
Grova lågtrycksröret mot kompressorn är ca 42 grader och det är samma temp på klenare lågtrycksröret. Högtrycksröret borde väl vara runt 7 grader? Dvs kompressorn fungerar inte?
Ytterskivan snurrar fritt om man testar för hand och när AC är på så snurrar allt med.
Tycker den drar lite för lite bränsle med tanke på yttertemperatur och typ av körning. Skulle kunna betyda att det snurrar lättare än normalt...
Kan kopplingen slira?
Kan någon kolv ha skurit?
Kan något helt annat än kompressorn vara fel? Vad då isf?
Känns konstigt att det fungerar ibland (fungerat minst en gång iaf) om det skulle vara kompressorn.
Hörs inget tydligt oväsen från kompressorn men bilen är inte ny heller...
Har även testat att konfigurera med auto+recirculation, eftersom kondensorn är bytt, men jag upplever inte att det händer nåt.

Om man vet eller tror sig veta att kompressorn är kass, är det en bra idé att byta själv om man fått systemet tömt? Har Haynes handbok, händighet och tekniskt kunnande men vill inte ställa till med nåt....

Tacksam för alla tips eller liknande erfarenheter!