Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fråga ang. temperatur område för termostat samt fläktens termostatgivare 9000 -96

  1. #1
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Fråga ang. temperatur område för termostat samt fläktens termostatgivare 9000 -96

    [LÖST] Se post #7

    ---

    Hej, funderar på att byta både termostaten och termostatgivaren som styr kylarfläkten (trasig så måste bytas i varje fall), men funderar nu på valet av temperatur områdena gällande för en 9000 2.3T -96, jag ser visserligen vad tillverkaren rekomenderar och jag tror att termostat temperaturen är ok, kan få itag på en 82 C som enligt en återförsäljare ska passa.

    Det som får mig att oroa lite mer är termostatgivaren för kylarfläkten som har ett väldigt högt temperatur område på 115/110 för just SAAB vilket är en god bit över kokpukten, åtminstonne för rent vatten.

    Jag har varit inne på Biltema och titta på dom få termostatgivare dom har och det är betydligt lägre temperaturer för många andra modeller än den som skulle passa till SAAB.

    Jag gick igenom givarna som fanns i förpackningen och skrev upp temperaturerna eftersom dessa nummer inte finns angivna på Biltemas websida.

    Artickel nr. Temp
    61-587 115/109 (passar SAAB 900/9000)
    61-580 92/87
    61-581 95/86
    61-589 95/90 (annorlunda kontakt)

    Alla dessa givare ovan har samma storlek på gängan, med undantag för kontakt formen på 61-859, det sitter smalare flat-stift i denna än dom "normal-breda" som syns på dom andra givarna.

    Ser i skrivande stund på Biltemas websida att det finns ytterligare en modell till som jag tydligen har missat när jag var till butiken.
    61-584 Volvo 700/900 serien

    ---

    Min fråga är om man skulle fundera på välja en termostatgivare med lägre temperatur, är det någon som har provat detta?

    Ett skäl till lägre temp i mitt fall är att tidigare ägare har använt rikligt med kylarcement, jag har visserligen spolat ut kylar systemt så gott det går och bytt den defekta vattenpumpen men har en känsla av att kylförmågan verkar ha sänkts en aning, och nu när det är högsommar så skulle jag vilja vara på säkra sidan så att det inte börjar koka över vid olämpligt tillfälle, därav undran om att byta både termostat samt termostatgivaren till lägre temperatur.
    Senast redigerat av mic9000 den 2023-09-12 klockan 18:25.
    9000 CSE 2.3T -96

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    På en 9000 -96 styrs kylfläkten av EDU:n (som bl.a. läser av motortempgivaren som används för tempmätaren), finns ingen termokontakt som styr fläkten på 95-98.

    Mer här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1549140

    (F.ö. är ingen av Biltemas termokontakter lämpliga som ersättning för original givare, original termokontakter använder trycktäta kontaktdon som tål miljön, denna https://webshop.saabparts.com/produc...bparts/4086690 resp https://webshop.saabparts.com/produc...bparts/4086682 beroende på kylfläktar.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    På en 9000 -96 styrs kylfläkten av EDU:n (som bl.a. läser av motortempgivaren som används för tempmätaren), finns ingen termokontakt som styr fläkten på 95-98.
    oh där ser man, har bara tagit en preliminär titt ifrån ovan av kylar paketet och funderade aningen varför jag inte såg termokontaken/kablaget där nere.

    Det var nämligen så att kylaren kokade över för ett tag sedan, menkan ej minnas av att fläkten gick på då, får ta och titta närmare på dom andra termogivarna.

    Jag kunde förresten inte öppna dom där 2 länkarna till saabparts, provade med två olika web läsare, fungerar länkarna för er andra?
    9000 CSE 2.3T -96

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Ja
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Länkarna fungerar att klicka på. Vad får du för fel?

    Finns flera möjligheter till att det kokar över utöver kylfläktsproblem, där det mest uppenbara är trasig termostat eller topplockspackning, i båda fallen visar tempmätaren övertemperaur - gjorde den det?

    Annars får du kontrollera elen.

    Det går att köra 82C termostat (Saab 8817538, https://webshop.saabparts.com/search?term=8817538), men den ger lite högre bensinförbrukning än en 89C och kan visserligen användas för att minska temperaturslängar uppåt, men det ska inte vara ett problem på 95-98 eftersom EDU:n är mycket bättre på att köra fläkten när det behövs än tidigare årsmodeller. Det är rätt vanligt att pirattermostater läcker så jag skulle köpa original så länge det går att få tag i. Original gjordes av Motorrad.

    - - - Uppdaterad - - -

    (Angående länkarna, om du får timeout så kan man prova att söka med google på länkarna och läsa dem via översätt. om du har problem med att ditt IP är blockerat av någon anledning)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag har haft bilar med Trionic5.5 där temperaturgivaren till instrumentet/fläktstyrningen som visat alltför låg temperatur så att fläkten inte startat och motorn kokat när bilen stått på tomgång. Vid körning räckte fartvinden för att hålla temperaturen i schack. En annan temperatursensor löste problemet. Notera att det finns flera varianter med olika gänga beroende på årsmodell. Det räcker alltså inte bara att skaffa en sensor som har kablage.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Dags för uppdatering.

    Så jag hittade till slut felet vilket bestog i att fläkt kablarna hade kortslutit sig, detta syntes inte utifrån eftersom kablarna löpte inuti en slang mellan fläkten och kabel kontakten, isoleringen hade helt enkelt torkat ut och smulats sönder så koppar ledarna kom i kontakt med varandra.

    Jag tänkte först att jag ersätter kablarna med fräscha nya, men det visade sig inte vara så enkelt för kabelskorna i vilket ledarna är sammanfogade med, och sin tur sitter i själva kontakt höljet var inte så lätt att få ur, det finns något pyttelitet hål bredvid kontakt stiften där man antagligen ska sticka in ett special verktyg för att får kabelskorna att lossa ur kontakt höljet, har gjort sånt här jobb förr på andra kontakter, men här ville det sig inte, och jag ville inte heller förstöra något.
    Lösningen blev att jag köpte en bit värme-beständig glasfiber slang med något slags silikon beläggning på ytan, som då träddes på dom gamla koppar ledarna, se bilderna nedan.

    SAAB 9000 fläkt kabel 1.jpg

    SAAB 9000 fläkt kabel 2.jpg


    Det här var fixat i Maj och var det som löste problemet, blev lite bråttom inför den annalkande sommaren.

    Det andra som jag provade på i samma veva var att byta termostat med lägre temperatur (82 C), men det verkar ha varit onödigt då det visade sig efter att kabel problemet var fixat, att temp givaren fungerade ändå som det ska och fläkten gick på hyfsat tidigt, tidigare än förväntat, så pass tidigt att t.o.m temperatur visaren var inte ens halv-vägs upp, vilket i.o.f kändes betryggande, och det har fungerat väldigt bra hela sommaren.
    Funderar en aning om den trötta temperatur visaren på instrument brädan har mer med ett lokalt problem att göra, dvs att själva visaren visar mindre än den bör...

    @Långmilare
    Länkarna funkar bra, det var något tillfälligt problem.

    Så att så här långt så är problemet med kylarfläkten / termostater / temperaturer löst, tack för all hjälp.
    ps. Tyvärr har nya problem kring kylaren uppstått i samband med åtgärderna vilket jag öppnar en ny tråd för.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...A4tska-9000-96
    Senast redigerat av mic9000 den 2023-09-12 klockan 17:29.
    9000 CSE 2.3T -96

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Att temp visaren visar för lågt är ganska vanligt på 9000.
    Man får löda om i instrumenthuset så brukar det bli bra.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det är inte ovanligt att mässingsmuttrarna i instrumentet släpper med tiden och ger dålig kontakt, man kan dock bara putsa och dra åt dem igen, räcker länge - om man löder ihop dem får man svårt att ta isär dem sedan. Ska man löda så bör man observera tt det finns två nivåer med muttrar och man kommer inte att komma åt de inre efter man lött de yttre.

    Men alla instrument drabbas inte.

    På 95-98 kan man läsa av temperaturen i EDU:n som driver tempmätaren (ECU:n har en annan tempgivare på 9000). I detta fall kan med 100% säkerhet avgöra om problemet är instrumentrelaterat.

    Jag skulle dock säga att den vanligaste anledningen till att tempvisaren visar låg temp är trasig termostat eller tempgivare. Termostaten på en 9000 kontrollerar man enklast genom att från helt kall motor köra en kort stund (några minuter) och sedan känna på om utloppslangen från kylaren fortarande är helt kall - är den det minsta ljummen så läcker termostaten.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    I min Haynes gör-det-själv handbok från 1997, kapitel 3 kyl-, värme- och ventilationssystem, så anges resistans värdena för Trionic temperaturgivaren (det är väl den som sitter monterad precis under insuget?), om nu denna används också av EDU'n för att styra fläkten?

    värdena är:
    -30°C....... 20-30 kOhm
    -10°C....... 7,0-11,4 kOhm
    20°C........ 2,1-2,9 kOhm
    40°C........ 1,0-1,3 kOhm
    60°C........ 565-670 Ohm
    80°C........ 295-365 Ohm
    90°C........ 24-26 Ohm
    110°C....... 14-16 Ohm
    9000 CSE 2.3T -96

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Att temp visaren visar för lågt är ganska vanligt på 9000.
    Man får löda om i instrumenthuset så brukar det bli bra.
    Vill minnas att det är muttrarna bak på instrumentet som måste skruvas åt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mic9000 Visa inlägg
    I min Haynes gör-det-själv handbok från 1997, kapitel 3 kyl-, värme- och ventilationssystem, så anges resistans värdena för Trionic temperaturgivaren (det är väl den som sitter monterad precis under insuget?), om nu denna används också av EDU'n för att styra fläkten?
    Nej, på en 9000 sitter tempmätarens givare på motorns sida, nära termostaten. Den används även av EDU:n till andra funktioner.

    (På en 9-5:a används däremot ECU:ns tempgivare för tempmätaren.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Vill man testa om fläkten fungerar så kan man köra ac:n eller bygla stiften vid fläktreläet. Vill man testa något vågat så rengör kylsystemet med en diskmedelstablett i expansionskärlet (på egen risk), kör motorn ca 30min och skölj noggrant.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Temperatur på termostat 9-5 2.3t -02
    Av Vectordavid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-12-10, 22:33
  2. [LÖST] Temperatur problem 9000
    Av Kaktus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-18, 17:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •