Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hög bränsleförbrukning OG9-5 B235R

  1. #1
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Hög bränsleförbrukning OG9-5 B235R

    Hej,

    Köpte mig en ’05 9-5 aero kombi för några veckor sedan och tycker den dricker rätt så mycket bensin jämfört med min ’04 9-5 aero sedan. Båda är manuell och har kört med samma hjul på båda bilarna.
    En resa på ca. 80km i 100-105kmh kan jag köra 0.67 med sedanen men med kombin kommer jag inte under 0.87 alltså skiljer det cirka 2dl per mil.
    Har bytt de flesta vakuumslangarna på kombin, nya stift, flyttat över TK och LMM från sedanen utan resultat. Även avgassystem har jag tagit från sedanen ifall katten var igensatt men inga resultat.

    Någon som har tips?

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Hur långt har du kört ? det tar ju ett tag att adaptera till körstilen.

    Jag skulle även kollat slangarna igen, väldigt lätt att missa nån (har gjort det själv) och det kan mycket väl öka på bränsleförbrukningen.

    Kommer den upp i temp ordentligt ? min bil drog mer soppa när termostaten dummade sej..

    Antar att du kollat bromsarna med ? anliggande bromsar kan faktiskt synas märkbart på bränsleförbrukningen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Låter som att 04an är trimmad, men 05 är inte det ännu.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hur långt har du kört ? det tar ju ett tag att adaptera till körstilen.

    Jag skulle även kollat slangarna igen, väldigt lätt att missa nån (har gjort det själv) och det kan mycket väl öka på bränsleförbrukningen.

    Kommer den upp i temp ordentligt ? min bil drog mer soppa när termostaten dummade sej..

    Antar att du kollat bromsarna med ? anliggande bromsar kan faktiskt synas märkbart på bränsleförbrukningen.
    Har väl kört 50-60 mil iaf så adapterat har den, bromsarna är dåliga och ska bytas i helgen. Ska även prova spridarna från sedanen!
    Kan hända att höger fram ligger emot minimalt för den fälgen blir oftast mest smutsig av bromsdamm har jag märkt vid tvätt!

    Men blir det inte bättre av nya bromsar eller spridarna så har jag slut på idéer faktiskt, ska läsa av programmet för att se ifall det är något annat i också tänkte jag.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Låter som att 04an är trimmad, men 05 är inte det ännu.
    Tvärtom skulle jag säga då jag kör ifrån ’04an med ’05an

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Samma hjul? Dvs samma bredd och samma höjd? Samma lufttryck?

  6. #6
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Ja det är samma hjul, flyttade över dom som satt på sedanen till kombin
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-29 klockan 23:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Kombin är törstigare än sedanen, saker som spelar in, BF95 vs BF98(påverkar förbrukningen med E5/E10) körstil för att erhålla en säker mätning >+500 mil.
    Som ovan säkerställ h/w samt att dem är nyservade.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #8
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    Kombin är törstigare än sedanen, saker som spelar in, BF95 vs BF98(påverkar förbrukningen med E5/E10) körstil för att erhålla en säker mätning >+500 mil.
    Som ovan säkerställ h/w samt att dem är nyservade.

    Mvh
    Johan
    Hur kan kombin vara så mycket törstigare om den bara väger 30kg mer?
    Kör båda på bf98 och båda är relativt nyservade, kombin senast.
    Kör alltid farthållaren och när jag åker mina 8 mil till jobbet tidigt på morgonen så är det oftast lite trafik alltså inget köande. Vad mer spelar in så att just kombin drar så mycket mer då båda har identisk spec, till och med när jag bytt grejer mellan dom så drar sedanen fortfarnade ca 2dl mindre

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Saab.fred Visa inlägg
    Hej,

    Köpte mig en ’05 9-5 aero kombi för några veckor sedan och tycker den dricker rätt så mycket bensin jämfört med min ’04 9-5 aero sedan. Båda är manuell och har kört med samma hjul på båda bilarna.
    En resa på ca. 80km i 100-105kmh kan jag köra 0.67 med sedanen men med kombin kommer jag inte under 0.87 alltså skiljer det cirka 2dl per mil.
    Har bytt de flesta vakuumslangarna på kombin, nya stift, flyttat över TK och LMM från sedanen utan resultat. Även avgassystem har jag tagit från sedanen ifall katten var igensatt men inga resultat.

    Någon som har tips?
    0.67 i 100-105km/h låter väldigt lågt, så lågt har jag aldrig någonsin kommit ner i med min og9-5 aero kombi -04 manuell. Å andra sidan låter 0.87 lite väl saftigt, så mycket drar inte min. Jag skulle säga att en normal siffra vid långkörning i de hastigheter du nämner är någonstans mittemellan, d.v.s. 0.75-0.80.

    Vikten gör nog ingen större skillnad, iaf inte vid landvägskörning, men däremot kan nog areodynamiken göra det. Det blir betydligt mer baksug bakom kombin vilket har en negativ påverkan på areodynamiken.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Saab.fred Visa inlägg
    Hur kan kombin vara så mycket törstigare om den bara väger 30kg mer?
    Aerodynamik gissar jag, kombin är ju även något slöare 0-100.

    Dock märker jag inga märkbara skillander i förbrukning mellan min aero sedan (07) och aero kombi (05), båda drar runt 0,8 med breda sommardäck.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Sugmotor mic9000s avatar
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Visserligen har de flesta kombi bilar generelt sämre drag koefficient, men 2dl mer är alldeless för stor skillnad, det borde vara mera enstaka tiondels dl mer i skillnad.

    Kan det vara lambda givaren, eller kanske luftmassa givaren..? Jag har ett minne av ifall styrsystemet, lambdan, inte kan känna av avgaserna så ska väl dom switcha över till limp-home, dvs systemet fetar upp blandningen för att vara på säkra sidan att motorn inte överhettar pga av för tunn blandning.
    9000 CSE 2.3T -96

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag har varit med om att trasig lambdasensor på ett annat bilmärke gav felaktiga värden, men alltså inte var "trasig", vilket gjorde att biloen drog mycket soppa och failade avgastestet hos bilprovningen, men ändå inte tände motorlampan..

    Alfdrig sett det på en saab iofs men det är väl inte omöjligt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mic9000 Visa inlägg
    Kan det vara lambda givaren, eller kanske luftmassa givaren..? Jag har ett minne av ifall styrsystemet, lambdan, inte kan känna av avgaserna så ska väl dom switcha över till limp-home, dvs systemet fetar upp blandningen för att vara på säkra sidan att motorn inte överhettar pga av för tunn blandning.
    Har bytt över allt sånt ifrån sedanen till kombin. TK, LMM, hela avgassystemet inklusive lambda samt hjulen som satt på sedanen.

    Asså tänk er att det i princip är exakt samma bilar bara att den ena är kombi, samma hjul, avgas, lmm, tk… ja allt!
    Vad finns det för mekaniska grejer som kan göra att den drar mer?
    Bromsar ska jag byta till helgen, skivor, belägg och ok runt om.
    Kan växellådan vara dålig så att bilen får mer motstånd?
    Servot känns trögt också jämfört med sedanen men funkar som det ska, kan det göra att motorn måste dra runt ”tyngre” grejer t.ex.?

  14. #14
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Som jag har skrivit tidigare så ökade min bil sin förbrukning när vevaxelgivaren blev successivt sämre och till slut gjorde att bilen inte gick att starta (men förbrukningen ökade långt innan det märktes några andra problem). Med ny Bosch-sensor sjönk förbrukningen tillbaka där den varit, ungefär en dl mindre än innan, under exakt samma förhållande med exakt samma däck osv.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Även jag noterade ju en minskning av bränsleförbrukning efter byte av vevaxelgivare.

    Och då hade jag ändå inte märkt av några direkta problem förutom ett fåtal gånger då bilen "hostade till" under acceleration.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Även jag noterade ju en minskning av bränsleförbrukning efter byte av vevaxelgivare.

    Och då hade jag ändå inte märkt av några direkta problem förutom ett fåtal gånger då bilen "hostade till" under acceleration.
    Spännande! Exakt det gör min ibland också, kan komma en host vid acceleration när det blir lite laddtryck ibland, ska prova byta givare imorgon!

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Om det nu ens är något fel på någon av bilarna?

    Versioner av TK?

    Hur fungerar termostaterna, vad jobbar dom i för intervaller?

    Programvaror, helt original eller uppdaterade någon gång?

    Är förbrukning mätt vid pump eller bara kollad med SID?

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    182
    Medlem#
    9197
    Citat Ursprungligen postat av Saab.fred Visa inlägg
    Hur kan kombin vara så mycket törstigare om den bara väger 30kg mer?
    Kör båda på bf98 och båda är relativt nyservade, kombin senast.
    Kör alltid farthållaren och när jag åker mina 8 mil till jobbet tidigt på morgonen så är det oftast lite trafik alltså inget köande. Vad mer spelar in så att just kombin drar så mycket mer då båda har identisk spec, till och med när jag bytt grejer mellan dom så drar sedanen fortfarnade ca 2dl mindre
    Ska poängteras att kombin väger ca 200-240kg mer med full tank i jämförelse mot Sedanerna Haft min kombi på våg, väger 1740kg med mig i och fulltank plus barnstol och laptop. Medan sedanen oftast hamnar runt 1490-1540kg beroende på förares vikt och grejer i bilen

    Något du ska se över är bussningar och hjulinställningen, kan vara en riktig bov i dramat.
    Alternativt viktskillnaden och däckens väggstyrka kan också vara en bov i det hela med.

    Min kombi drar runt 0.60L/milen på 95 oktan E10 i landsvägsfart, procentuell skillnad till 98 oktan E5 är så lite energimässigt att det inte ger något utslag i det stora hela såvida man inte har problem med att bilen självmant backar tändningen kontinuerligt av diverse skäl. Kör själv aldrig farthållaren för den slukar sås som satan med kombin i min erfarenhet eftersom den laddar på så i minsta motlut för att kompensera. Sedan drar min extra lite i följd av motorändringarna med som gynnar förhållandena också även där nere i belastning.

    Enda stället jag påtagligt känt aerodynamiska skillnaderna är sista 180+km/h om man kör 100-200 km/h repor då är draget bakom en kombi så det känns som man går fram trots mycket effekt till exempel. Men i 100km/h är det inte ens 2 hästkrafters skillnad mellan sedan o kombin där. Räknat en hel del på aerodynamik och rullmotstånd för att mäta effekt på hjulen på gatan utifrån accelerationstider och G-krafter.

    1 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem 9-5 B235R
    Av JB9 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-04-20, 09:27
  2. B235R motor i NG9-3?
    Av einar59 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-26, 19:15
  3. B235R med T5 delar
    Av ZoreX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 14:39
  4. Viggen B235R vs OG9-5 B235R i en OG9-3 Aero -01
    Av Per-Ola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 16:14
  5. [LÖST] Motorvärmare B2x5
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •