Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lämpliga dämpare/fjädrar bak NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund, Jämtland
    Inlägg
    17
    Medlem#
    11850

    Lämpliga dämpare/fjädrar bak NG9-3

    Go dagens gott folk.

    Hade tänkt att om nån vecka byta dämpare och fjädrar runtom. Har redan köpt ”Fjäderbenssats fram komplett, Sport” från maptune. Och tänkte då göra de lätt för mig att byta komplett fram, pga platsbrist.

    Men då är frågan, vad för dämpare och fjädrar behövs bak? Skulle Bilstein B4 vara mest lik aeros dämpare? Eller måste man gå upp till Bilstein B6? Och sedan, fjädrar, några rekommendationer?

    Har original en linear modell utan något som helst ”sport” och önskar till en börjar att få lite lägre, och kanske en aningen bättre väghållning än vad den har nu. Är lite rädd att bilen skulle se lite hög ut bak jämfört med fram utan att jag skulle byta de bak också.

    /Anton.
    Saab 9-3 1.8t BioPower -08, Manuell

  2. #2
    Gå upp till b6, du kommer verkligen inte ångra dig . B4 är mer likt vector/linear

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund, Jämtland
    Inlägg
    17
    Medlem#
    11850
    Och det är lite de som jag försöker gå ifrån, Vector/Linear känslan. Har sedan tidigare bytt krängningshämmarna fram till "Heavy duty" som Maptune kallar de, men skulle tro att det är aero'ns stag. Och tyckte de gjorde stor skillnad.

    Blir att invänta på att Maptune ska få in de så blir det att beställa. Tackar för snabbt svar.
    Saab 9-3 1.8t BioPower -08, Manuell

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Bilstein B6 är hårdare än saab original sportchassi. Har du köpt kompletta sportchassi fjäderben fram, så är det mest logiskt att köpa även sportchassi spec bak. Både fjädrar och dämpare.

    De flesta Vector har sportchassi från fabrik.

    Jag gissar att du menar krängingshämmar-stag i HD variant? Eller har du bytt hela krängningshämmarna? Stagen lär inte påverkar annat än oljud och livslängd. Alla NG9-3 har samma krängningshämmarstag från fabrik oavsett chassi-spec.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund, Jämtland
    Inlägg
    17
    Medlem#
    11850
    Hej.
    Japp, köpt kompletta sportchassi fjäderben fram då oljud och lite tvivelaktig väghållning just nu. Blev ett köp av både fjädrar och dämpare spec bak, blev original aero dämpare och fjädrar då Bilstein b6 är inte i lager och osäker på om de kommer i lager innan denna vecka är över.

    Japp, menar stagen, kanske skrev lite dålig förklaring. Var lite oljud innan jag bytte de till de nya, och skillnaden är faktiskt ganska stor mot de gamla stagen när de gäller känslan vid kurvtagning.

    /Anton
    Senast redigerat av Vfr den 2022-06-27 klockan 18:08. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Saab 9-3 1.8t BioPower -08, Manuell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •