Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köpråd: NG9-3 Aero vs Vector/Linear, höjd och grusväg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Köpråd: NG9-3 Aero vs Vector/Linear, höjd och grusväg

    Hej!

    Har för närvarande en ng 9-3 ss linear 1.8t biopower 2008 men funderar på om det inte är dags att byta bil då denna har rostat upp totalt i bägge bakskärmarna och det ser mindre roligt ut..


    Är för övrigt mycket nöjd med bilen, så jag är inne på att köpa en till Ng 9-3 från och med faceliftet 2008. Har för närvarande främst tittat på Aeromodeller med 2.0l motorn.


    Dock till kruxet! Jag bor 2 km in på en grusväg som kan vara i varierande skick under året med diverse potthål etc. Jag funderar på om det kan bli ett problem att köra en aeromodell där med hänsyn till det lägre sportchassit.

    Skulle det t.ex funka att byta till fjädrar/stötdämpare från en linear/vector? Eller borde jag snarare titta på en vector för att få "mer höjd" direkt. 9-3X känns inte aktuellt med hänsyn till att jag bor i Södra Sverige och har inget direkt behov av fyrhjulsdrift samt prisskillnad, servicekostnader och förbrukning.

    Eller nojar jag bara i onödan och kan gott satsa på en aero så länge jag tar det hyfsat försiktigt på grusvägen? Införskaffande av stänklappar kommer bli av högsta prioritet oavsett vilken modell jag väljer

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag har fjädrar till standardchassi fram på min 9-3 Aero 2005. Bilen är ändå för låg. Det skiljer bara 10 mm mellan standard och sportchassi. Aero har en fetare läpp fram jämfört med Linear och Vector. Läppen tar ofta i. Vad är det du är nöjd med? ng9-3 är prisvärd jämfört med många bilar. Motor, väghållning och bromsar är jag nöjd med. Stolarna är sköna. I övrigt är det inte mycket att vara nöjd med tycker jag.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    9-3X TTiD är framhjulsdriven
    Från 2009 är de väl också billiga i skatt? Eller är det från 2010 kanske?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag har fjädrar till standardchassi fram på min 9-3 Aero 2005. Bilen är ändå för låg. Det skiljer bara 10 mm mellan standard och sportchassi. Aero har en fetare läpp fram jämfört med Linear och Vector. Läppen tar ofta i. Vad är det du är nöjd med? ng9-3 är prisvärd jämfört med många bilar. Motor, väghållning och bromsar är jag nöjd med. Stolarna är sköna. I övrigt är det inte mycket att vara nöjd med tycker jag.

    Okej! Så det skulle funka att byta till fjädrar och dämpare från standardchassi?

    Jag har ägt bilen sedan 2013 och den har fungerat bra för mig utan några större missöden annat än service/slitdelar och vissa detaljer! Den är skön att köra och har en helt okej bränsleförbrukning enligt mig

    - - - Uppdaterad - - -

    Vill helst ha bensin dock!

    Är mest fundersam på om det passar att helt enkelt byta fjädrar och dämpare till ett standardchassi på en Aero

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Ja det funkar. Troligen lite sämre om du ska köra på bana men då är det ändå mycket annat som ska ändras. För vardagskörning går det inte att märka någon skillnad. Vem märker att bilen blir 10 mm högre?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tackar för det, då vet jag!

    Då är nästa fråga om det skulle gå att montera 9-3X fjädrar och dämpare på samma sätt? Om man använder sellholmdämpare utan nivåreglering, eller blir det konstiga vinklar på hjul/drivaxlar då?

    Kan vara kul att veta :P

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Har själv haft både pre och post-facelift av aeromodellen, och upplever att den face-liftade versionen har något högre läpp än den före facelift. Den är också gjord i ett mjukare gummiliknande material i mittpartiet som gör den stryktåligare. Är det inte väldigt djupa spår i grusvägen så hade jag inte låtit det stoppa från att köra aero.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tackar för svar! Då vet jag att det inte är några större bekymmer, grusvägen är inte fruktansvärt spårig!

    Då gäller det bara att hitta ett lämpligt objekt, vore kul med en sista Saab som bruksbil

Liknande ämnen

  1. Skillnader på utrustning, Linear Vector Aero NG9-3
    Av anders112 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-08, 15:45
  2. Forskjeller på Linear Arc Vector Aero NG9-3
    Av yesiamabro i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-02-03, 02:19
  3. 9-3ng ljuddämpare linear/vector --> Aero
    Av Emil_m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-18, 21:47
  4. Skillnader på paket Linear, Polar, Vector, Aero NG9-3
    Av caveman83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 01:26
  5. Vad är det för skillnad på Vector, Linear och Aero NG9-3 TTiD
    Av need4speed i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •