Helt klart värt att kolla upp vad som gått snett, kanske inte behöver skrotas.
Helt klart värt att kolla upp vad som gått snett, kanske inte behöver skrotas.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Karossen är väl helt ok, men inte tillräckligt fin för att ge den en ny motor.. Synd då bilen var relativt påskostad i övrigt dock... Hade varit kul o ha som extra bil med 270 hästar.
Har inte tid att kolla upp exakt vad felet är, men efter vi kommit överens om att jag behåller bilen så har jag kollat lite noggrannare. Förmodligen är det vevlagerras pga att motorn gått med i princip 0 olja. Pratade med förra ägaren och han misstänkte att turbon var kass och det är därför den dragit olja, personen som sålde bilen åt honom hade kört den en vecka innan försäljning och han ska tydligen ha misshandlat tidigare bilar, fullgas på låg växel för att tvärnita o stänga av bilen.
Blir dock fundersam när bilen inte rykt något alls, varken vid tomgång eller körning..
Om någon i Kalmar, Växjö eller Karlskrona vill ta sig en titt själv är det fritt fram.
UPPDATERING 2:
Innan bilen togs till skrot så undersökte lite närmre, efter att ha kört bilen i ca 1min så gick det från det extremt höga knackandet till ett mer slamrandet ljud, inga felkoder alls och samma amulvärde men lambda på -2500. Den började ryka en hel del från motorhuven så öppnade upp och kollade, då ser jag att det läcker rejält med olja från vänster(från förarpos) sida som rann ner på downpipe och avgas och därav röken, rykte liite från avgasröret men inget jag reagerat över vanligtvis.
Motorn dog också om jag inte varvade den, iom den rejäla oljeläckan bogserade jag istället bilen t skrot.
Undrar dock fortfarande vad det kan vara? Kunde inte skruva bort grejer och kolla men såg ut att läcka bak alt fram på motorn på vänster sida från förar pos, så pass mycket att oljelampan började lysa efter direkt efter start, var helt blött under på oljetråget. Såg ingen olja i insuget när jag kollade in lite snabbt i tryckröret och ingen olje på eller under turbon. Vad kan det vara som hänt egentligen?
Otät ventilkåpspackning ?
En stake som tittat ut genom blocket?
Ne.. läckte betydligt längre ner och var ingen olja alls runt ventilkåpan.
Mycket möjligt... Inget jag såg dock, men när oljan börjde rinna så var jag också påväg till skroten och bilen rök av all olja åå avgas så kollade inte jääättenoga.
Måste erkänna att jag nu i efterhand önskar att jag behållt den, var väldigt fin i inredningen och diverse delar kunde jag snott till min nästa 9-5(för att det blir en 9-5a till kan jag lova..)
Har dock inte haft nog med tid för att kunna undersöka motorn påriktigt och skruva, samt att bilen var bogserad till föräldrarnas tomt där den inte kunde stå i all evighet.