Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Tickande ljud motor, 9000i

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Tickande ljud motor, 9000i

    Hej,

    Jag har nyligen noterat ett tickande ljud när motorn är kall. Det låter högt just i startögonblicket när den varvar till lite högre men tickandet finns kvar när varven sjunker och de försvinner inte efter några sekunder utan ligger kvar i minuter. När jag dock har kört så motorn är fullvarm så hörs inget sådant ljud utan den låter som vanligt. Står motorn ca 15-20 minuter så är tickandet tillbaka för att försvinna igen. Hade samma sak för ca 1500 mil sedan då bilen hade stått ca tre månader - då var det ett våldsamt tickande men det försvann helt för att nu åter dyka upp varje gång jag startar. Bilen har gått 33000 mil.

    Det verkar ju troligen vara någon/några ventiltryckare som orsakar detta när jag letar runt efter info. Jag har varit noggrann med oljebyten, använt fin olja och inte mer än 1000 mil mellan dem. Ska byta olja i veckan nu och har sett att Engine Flush Omega 907 har kunnat bota detta. De inlägg jag sett har varit relativt gamla, åren 2020-2012. Det har också funnits inlägg som menat att lacknafta fungerar lika bra. Eftersom det är några år sedan så tänkte jag kolla "latest news" i frågen:

    ÄR nämnda medel fortfarande ansett som bra?
    Finns det "skräckupplevelser" orsakat av medlet?
    Behövs det sköljas ur med extra oljebyten?

    Utifall det inte skulle bota tickandet med Engine Flush så återstår ju att testa byta ventiltryckare. Såg nåt inlägg att det inte var så svårt att byta det själv MEN nu vet jag ju inte vilken nivå av mekaniker som skrivit detta var. GDS-böckerna ger ju inte några större ledtrådar tycker jag.

    Hur avancerat är det för en icke helt "tummen-mitt-i-handen"-figur att göra detta?
    Måste man lyfta bort kammarna helt och därmed lossa kedjan från kugghjulen?
    Hur undviker man att det blir fel läge på kedja/kammar vid återmontering i så fall?
    Kan man lyssna sig till(med stetoskop) vid vilken cylinder problemet sitter?
    Går det att SE på en tryckare om den inte är riktigt frisk eller är det bara att gissa och byta alla för att vara på säkra sidan?
    Vad är det man smörjer in tryckarna med vid montering - såg på Youtube någon rödaktig smörja?
    Övriga tips/trix?

    Jaaa, DET var ett helt batteri av frågor det.
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  2. #2
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Hejsan,

    Jag har använt denna produkten i flera av mina bilar
    Köp 957 Invändig motorrengöring online (tunap.se)
    som jag har köpt av klubbens sponsor STEMECK - (saabverkstad.se)

    Man häller i en flaska före oljebytet sedan får motorn stå på tomgång 30 minuter innan man tappar ur oljan.
    Det du får tänka på är att oljan blir mycket tunn, det blev en lång stråle som hamnade bredvid oljebytarbaljan

    Jag hoppas att tipset är till nytta, köp en bra oja också, tex saab/gm dexos2

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

Liknande ämnen

  1. Tickande ljud i motor
    Av jonathanle97§ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-02-19, 10:57
  2. [LÖST] Tickande ljud från motor OG9-5
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •