Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vindrutespolning – rekommenderad träffbild och justering OG9-5

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223

    Vindrutespolning – rekommenderad träffbild och justering OG9-5

    Under vintern blev flera av spolarmunstyckena tilltäppta och då kom den hederliga knappnålen fram för att rensa öppningarna i munstyckena. Nu gjorde jag det lite väl kraftfullt så att munstyckenas riktning rubbades och strålarna därefter sprutade för högt upp på vindrutan, t o m ovanför denna vid stillastående fordon. Nu var det äntligen dags att fixa det, men som många av oss känner igen vill man ju göra det ORDENTLIGT, "by the book" så att säga. Och ser man på, det finns förstås angivet från Saab hur strålarna ska träffa rutan. Så jag gör som jag brukar när jag inte ser att någon annan skrivit om det här: delar med mig.

    I Wisonline finns det en träffbild som man ska eftersträva:
    WasherPatternWisonline.jpg

    Så jag beväpnade mig med eltejp och klippte till sex styck kvadrater att fästa på rätt ställe på vindrutan:
    WasherPatternTarget.jpg

    Så här illa pekade munstyckena innan:
    WasherPatternPre.jpg

    För att effektivisera proceduren och slippa runda förardörren/bilen gjorde jag en "fjärrkontroll" som kunde opereras från den plats justeringen skulle göras:
    WasherRemoteControl.jpg

    Nu var det bara att ta ett munstycke i taget: spruta, kolla var strålen träffar, justera munstycket med hjälp av en nål och upprepa proceduren till dess att strålen hamnar inom toleransen (±10 cm). Det är inte mycket man behöver flytta munstycket för att strålen ska träffa på ett helt annat ställe än innan justeringen, så tålamod är bra att ha här...

    Och efter tålmodigt justerande så blev det till sist klart med en bättre träffbild:
    WasherPatternPost.jpg

    Så har man gjort ytterligare en sak med sin Saab man inte gjort på det sättet tidigare. (Bytte länk/bär/svängarmar i helgen, men det har säkert beskrivits...)

    12 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Borealis den 2022-06-19 klockan 20:21. Anledning: Städat skrivfel
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Märkligt fel på vindrutespolning NG9-3
    Av sleeplezz_swe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-12-13, 15:04
  2. Rekommenderad maxålder på vinterdäck
    Av zandman72 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 07:47
  3. [LÖST] Problem med vindrutespolning på 9000
    Av piko i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 21:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •