Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vindrutespolning – rekommenderad träffbild och justering OG9-5

  1. #1
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    112
    Medlem#
    13223

    Vindrutespolning – rekommenderad träffbild och justering OG9-5

    Under vintern blev flera av spolarmunstyckena tilltäppta och då kom den hederliga knappnålen fram för att rensa öppningarna i munstyckena. Nu gjorde jag det lite väl kraftfullt så att munstyckenas riktning rubbades och strålarna därefter sprutade för högt upp på vindrutan, t o m ovanför denna vid stillastående fordon. Nu var det äntligen dags att fixa det, men som många av oss känner igen vill man ju göra det ORDENTLIGT, "by the book" så att säga. Och ser man på, det finns förstås angivet från Saab hur strålarna ska träffa rutan. Så jag gör som jag brukar när jag inte ser att någon annan skrivit om det här: delar med mig.

    I Wisonline finns det en träffbild som man ska eftersträva:
    WasherPatternWisonline.jpg

    Så jag beväpnade mig med eltejp och klippte till sex styck kvadrater att fästa på rätt ställe på vindrutan:
    WasherPatternTarget.jpg

    Så här illa pekade munstyckena innan:
    WasherPatternPre.jpg

    För att effektivisera proceduren och slippa runda förardörren/bilen gjorde jag en "fjärrkontroll" som kunde opereras från den plats justeringen skulle göras:
    WasherRemoteControl.jpg

    Nu var det bara att ta ett munstycke i taget: spruta, kolla var strålen träffar, justera munstycket med hjälp av en nål och upprepa proceduren till dess att strålen hamnar inom toleransen (±10 cm). Det är inte mycket man behöver flytta munstycket för att strålen ska träffa på ett helt annat ställe än innan justeringen, så tålamod är bra att ha här...

    Och efter tålmodigt justerande så blev det till sist klart med en bättre träffbild:
    WasherPatternPost.jpg

    Så har man gjort ytterligare en sak med sin Saab man inte gjort på det sättet tidigare. (Bytte länk/bär/svängarmar i helgen, men det har säkert beskrivits...)

    12 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Borealis den 2022-06-19 klockan 20:21. Anledning: Städat skrivfel
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 061
    Medlem#
    4458
    Snyggt jobbat!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 055
    Medlem#
    12120
    Underbart
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 755
    Medlem#
    8163
    Kreativt tänkt med fjärrisen, gillar det.
    Hur tycker du att spolningen fungerar i olika hastigheter? Funkar det bra även i motorvägsfarter+?
    /Johan

  5. #5
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    112
    Medlem#
    13223
    Ja, ens egen bekvämlighet är en bra drivkraft för "uppfinningar"...

    Ska kolla imorgon i högre hastigheter. När strålarna stod för högt böjdes de ner på rutan när det gick 110 km/h, men den verkan borde avta när strålarna kommer i mindre vinkel mot fartvinden, dvs när de skjuter mer rätt än tidigare. Återkommer.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 055
    Medlem#
    12120
    Det går ju aldrig att komma ifrån att det sprutar olika i olika hastigheter, dom där punkterna i WIS är säkert väl framtestade för att funka hyfsat i de flesta hastigheter.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    112
    Medlem#
    13223
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Hur tycker du att spolningen fungerar i olika hastigheter? Funkar det bra även i motorvägsfarter+?
    Nu till det alla har väntat på: hur mycket sjunker strålens träffpunkt på vindrutan från stillastående till 110 km/h? Jag valde att mäta på en av centerstrålarna för att den är lättast att se när man kör.

    Så här förändras träffpunkten:
    Washer1.jpg


    Och så en mätning av skillnaden:
    Washer2.jpg

    Alltså c:a 4 cm. Nu kan vi alla sova lugnt ...

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 755
    Medlem#
    8163
    Hahaha, bra där

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 055
    Medlem#
    12120
    i 200km/h då ?

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    112
    Medlem#
    13223
    En utmaning, minsann...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Fantastisk. Bra jobbat! Bra tänkt!
    Jag vill kopiera din procedur.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    89
    Medlem#
    9074
    Hej!, du har verkligen gjort detta noggrant sånt gillar jag

    "I Wisonline finns det en träffbild som man ska eftersträva!"

    För dem som har en egen installerad WIS finns samma sprutbild med sökvägen:
    3. Elektriskt system
    |
    |
    Spol- och torkarsystem > Träffbildsjustering
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Finns ett sånt då även till ng 9-3?

  14. #14
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    112
    Medlem#
    13223
    Jajamensan:
    Saab 9-3 träffbild_f363r034.jpg
    Bilden från saabwisonline, 9-3, MY05
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Tackar!
    Ett liten projekt på agendaen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Men de har inte kunnat rita. På ritningen ser det ut som om strålans träffpunkt är 3/4 upp på rutan, men eftersom rutan är 800 mm är träffpunktet (ca 387, 488 mm) mitt på rutan.
    Se min bifogade bild
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    SAAB 9-3t SE M01; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
    Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt?

  16. #16
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    112
    Medlem#
    13223
    Kanske är det inte skalenligt ritat. Kom dock att tänka på en möjlig orsak: Jag gjorde min mätning från den svarta kanten som finns längst ner på vindrutan (inte från glasrutans kant). Den svarta kanten är väl c:a 5–10 cm högre än glasrutans kant. Skissen antyder också att det är en bit upp på rutan man ska mäta ifrån. Du kanske har använt den nedre glaskanten och då "förlorar" du ett antal cm i höjd, varpå alla punkter hamnar för lågt. Se bilden:

    Spolträffpunkt_kesr.jpg
    Röd linje: rutans nederkant (kanske din utgångspunkt?)
    Grön linje: svart kant: den nollpunkt jag använde

    Eller så var de bara dåliga på att rita....
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Ja, jag har mätad från rutans nederkant (röd linje), och kollar man även med 9-5 bilden så tror jag att du har rätt, grön linje är rätt punkt ☹️
    Och jag får börja om.......

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Märkligt fel på vindrutespolning NG9-3
    Av sleeplezz_swe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-12-13, 15:04
  2. Rekommenderad maxålder på vinterdäck
    Av zandman72 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 07:47
  3. [LÖST] Problem med vindrutespolning på 9000
    Av piko i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 21:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •