Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Inga gängor i stödlager? Saab 9-5 OG

  1. #1

    Inga gängor i stödlager? Saab 9-5 OG

    Hejsan! Detta gäller en Saab 9-5 2009 kombi. Ska byta dämpare, fjädrar osv i framvagnen. Beställde Saab original stödlager men nu när jag tittade på det så är det inga gängor i något av de 3 hålen.

    Har googlat lite och insett att det verkar som att det genom åren funnits stödlager både med och utan gängor. Som jag fattat det skall man använda självgängande skruvar. Dock verkar det inte gå att få tag på dem längre.

    Min fråga nu är om det är möjligt att återanvända de gamla skruvarna eller måste man ha nya? Verkar finnas olika åsikter kring det. Kan man eventuellt göra gängor med gängtapp innan? Hur brukar ni göra? Hittade inget i detta forum angående detta men länka gärna om ni vet något.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Ser inga problem med att återanvända de gamla skruvarna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Vad var det för fabrikat på delen då? original original har ju utgått sen länge och den ers orio har är ju restad dessutom. Köpte nå eftermarknad för nå år sen och de var då gängade. Original taptite skruv har som sagt utgått och ersätts av vanliga.

  4. #4
    Är faktiskt original från Orio som jag har. Finns det någon nackdel att använda nuvarande skruv, som jag antar är taptite i förgängade hål? Eller bör jag isf dra dem direkt utan att gänga hålen innan?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo men missförstå mig rätt. Original orio kan ju vara en ersättning från orio. Inte saab original original. orios ersättningar kan ju vara vad som helst. Många ggr proParts. Är hålen ogängade i reservdelen så får du antingen gänga med gängtapp eller så använda original taptite skruv. *r de gängade så spelar det ingen roll vilken skruv du använder.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Av vilken anledning bytet du "stödlager"? Det är inget lager i dessa, bara två plåtar med vulkat gummi mellan, och mig veterligen så brukar det inte vara vanligt att dessa behöver bytas.

    Det var ZF som tillverkade dessa åt Saab och det ser fortfarande ut att vara fallet.

  7. #7
    Jag byter allt annat och hade nya stödlager redan så tänkte att det var lika bra att byta dem också. Även skönt att kunna bygga ihop kompletta fjäderben innan så går det snabbt att byta dem.

Liknande ämnen

  1. Stödlager mellanaxel
    Av BalooBear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-12-26, 14:36
  2. NR: på 9-5 stödlager
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-06-28, 12:09
  3. Stödlager 9k kortmotor????
    Av TSHT i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 01:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •