Tjena jag tänkte byta ut min katt men jag blev informerad av att det sitter totalt 2st.
Jag undrar då om jag kan ersätta den närmst turbon med vilken som helst eller måste det vara något speciell?
OG9-5 BP -07
Tjena jag tänkte byta ut min katt men jag blev informerad av att det sitter totalt 2st.
Jag undrar då om jag kan ersätta den närmst turbon med vilken som helst eller måste det vara något speciell?
OG9-5 BP -07
Senast redigerat av Dustybeard den 2022-11-06 klockan 01:11.
Första frågan måste bli varför du skall byta ut katalysatorerna? Det är rätt rejält ovanligt att de blir dåliga, om inte det hänt något allvarligt med motorn.
9-5 har som du säger 2 katalysatorer, men den första är vad som kallas en "för-katalysator" och jobbar tillsammans med den andra. Om du byter till grövre grejer, som 3", så har de generellt bara en enda katalysator som då gör hela jobbet.
Köp inte original from orio , de passar inte och tar i lådan (om det är automat) sedan ger den dåliga värden. Samma katalysator som mekonomens egna
Det där var inte roligt att läsa.. trodde man kunde beställa från orio och man var då säker på att det passade sålänge artikel nr stämde..
Senast redigerat av Moderator den 2022-06-16 klockan 08:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Fast det här är ju ganska generellt.......de flesta ersättningskatalysatorer från walker eller annan aktör är aldrig lika bra som original. Oavsett märke på bil. Fast en ny ska naturligtvis klara avgasvärdena utan problem. Om inte så är det nåt tokigt....
Sen ska det även påpekas att katalysator till 9-5 07-10 har utgått helt hos orio och finns inte att köpa alls.
Senast redigerat av StefanM den 2022-06-16 klockan 07:13.
Jo självklart är en ersättning från att en eftermarknads återförsäljare inte är en 100% matchning. Men att saker som säljs som "saab orginal" från företaget som ska hålla reservdelar tillgängligt till saab säljer en katalysator som fysiskt inte passar med automatlådan känns fel.
Speciellt när det kostar över 10 000kr att köpa in och byta på verkstaden…
Original från skroten borde vara ett rätt säkert kort (men de kanske är lika sällsynta som en vettig miljöpartikel, har inte kollat nyligen). När jag köpte min 9-5 vid 14000 mil så hade turbon precis gett upp och var nybytt. Var dock massor av olja kvar i systemet (som jag inte visste om) och bilen luktade bäver i runt 2 år. Senaste åren har bilen ändå haft 0 i HC på besiktningen, så uppenbart klarade de misshandeln och snarast blivit bättre med tiden när oljan bränts bort.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Jag hade en TK piratkopia som ersattes till en original, en bekant misstänkte att denna piratkopian har förstört min främre katt.
Vid full pådrag runt 6k rpm så tappar motorn helt effekt som att det är stopp i avgassystemet.
- - - Uppdaterad - - -
Jag har letat som en galning runt hela Sverige efter en begagnad katt men hittar bara den som jag redan har köpt, letar fortfarande efter den främre katten.
- - - Uppdaterad - - -
Jag undrar då vart jag kan hitta just "för-katalysator" Hittar inga när jag söker runt, är det ok att köpa vilken som helst är det någon speciell kat jag ska leta efter.
- - - Uppdaterad - - -
Jag väcker denna tråd igen då jag har otroligt svårt att hitta en katt som passar, finns det någon kunnig här som hade kunnat förklara eller visa någon katt som hade passat. Har letat på nätet men som @bollman skriver så hittar jag bara 3" dp men är inte jätte sugen på den storleken jag är dessutom osäker om den passar på min GT1752?
Problemet är löst men tyvärr så hittade jag aldrig en passade katalysator, hittade en begagnade dp med båda katalysatorer och lambdasensorer blev en enkel och smärtfritt byte.
Kan även påpeka att jag fick P0420 som felkod och den har inte kommit tillbaka efter bytet.
Eh, det är inte så att du slog i varvstoppet? Det ligger "runt 6k rpm" och gör verkligen att bilen tappar effekt, helt enligt design.
Till TS kan jag säga att P0420 inte alltid (sällan) betyder dålig katalysator. Det första jag skulle kolla över är läckage i avgassystemet, om luft kommer in så kommer lambdasonderna få helt tokiga värden och tro att katalysatorerna är trasiga. Läckage kan t.ex. vara att någon bytt lambdasensor i onödan (det är nästan alltid i onödan) och dragit sönder gängorna. Det andra som jag ibland ser är att någon bytt plats på lambdasondernas kontakter (främre och bakre byter kontakt), det ger garanterade felkoder.
Kan har överdrivet när jag sa 6k, innan bilen har kommit upp till arbetstemperatur så räckte det med 3-4k, motorlampan började blinka och bilen började vibrera. Läckaget är möjligt flexröret va sönderrostat, osäker hur en fungerande katalysator ska se ut men såg ut som att den första katten va "förstoppad"
åjo, nog betyder P0420 att katalysatorn ofta är dålig/skadad. Särskilt om det är enbart den koden.
Nja, jag skulle säga att det inte är så, men det kan vi tjafsa om till tidens slut
Om det inte finns något känt som potentiellt skulle ha sabbat katten, som t.ex. en kass turbo som dumpat en massa olja i katten som sen brunnit upp där, så brukar det vara något annat som orsakar att T7 tycker att katten gör ett dåligt jobb.
Av de skarpa P0420 jag har åtgärdat så har det varit synbara skador på 90 % av dem. De andra har jag inte fått öppna för de skulle tillbaks som bytes. Felkoden sätts ju när bakre sonden reglerar för mycket, blir lika den främre typ och det gör den bara om det som kommer in i katen är lika som det som går ut. Ibland kan det såklart vara en kombo av många fel och särskilt om det finns andra koder men ska det vara luftläckage så ska det ju vara i omedelbar närhet till bakre sonden då och det ser jag inte som särskilt vanligt.
Gissar jag grovt så har jag kanske bytt ett trettiotal katalysatorer på alla slags märken sett enbart till den här koden. Tyvärr kan det ju vara en mängd olika saker som orsakar detta. Behöver ju inte vara nå permanent fel heller. Nå misständningar länge under en period kan ju orsaka skada delvis. Kanske inte så man når gränsvärdet för P0420 men nära nog och sen kanske åren går och den blir nå procent sämre och så sitter koden där.
De gånger jag haft den koden har det varit precis det: luftläckage i avgassystemet. Antingen pga hål eller uselt konstruerat (jag tittar på er JT).
bollman: vilken konstruktion på JT är usel förutom att alla svetsar rostar sönder långt innan resten av systemet ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
På systemet för og9-3 T5 så sitter första skarven _innan_ lambda 2 vilket gör att det ofelbart läcker in luft där och "lurar" systemet.