Tjena jag tänkte byta ut min katt men jag blev informerad av att det sitter totalt 2st.
Jag undrar då om jag kan ersätta den närmst turbon med vilken som helst eller måste det vara något speciell?
OG9-5 BP -07
Tjena jag tänkte byta ut min katt men jag blev informerad av att det sitter totalt 2st.
Jag undrar då om jag kan ersätta den närmst turbon med vilken som helst eller måste det vara något speciell?
OG9-5 BP -07
Första frågan måste bli varför du skall byta ut katalysatorerna? Det är rätt rejält ovanligt att de blir dåliga, om inte det hänt något allvarligt med motorn.
9-5 har som du säger 2 katalysatorer, men den första är vad som kallas en "för-katalysator" och jobbar tillsammans med den andra. Om du byter till grövre grejer, som 3", så har de generellt bara en enda katalysator som då gör hela jobbet.
Köp inte original from orio , de passar inte och tar i lådan (om det är automat) sedan ger den dåliga värden. Samma katalysator som mekonomens egna
Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
5 växlad Manuell
Projekttråd:
http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a
Det där var inte roligt att läsa.. trodde man kunde beställa från orio och man var då säker på att det passade sålänge artikel nr stämde..
Senast redigerat av Moderator den 2022-06-16 klockan 08:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Fast det här är ju ganska generellt.......de flesta ersättningskatalysatorer från walker eller annan aktör är aldrig lika bra som original. Oavsett märke på bil. Fast en ny ska naturligtvis klara avgasvärdena utan problem. Om inte så är det nåt tokigt....
Sen ska det även påpekas att katalysator till 9-5 07-10 har utgått helt hos orio och finns inte att köpa alls.
Senast redigerat av StefanM den 2022-06-16 klockan 07:13.
Jo självklart är en ersättning från att en eftermarknads återförsäljare inte är en 100% matchning. Men att saker som säljs som "saab orginal" från företaget som ska hålla reservdelar tillgängligt till saab säljer en katalysator som fysiskt inte passar med automatlådan känns fel.
Speciellt när det kostar över 10 000kr att köpa in och byta på verkstaden…
Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
5 växlad Manuell
Projekttråd:
http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a
Original från skroten borde vara ett rätt säkert kort (men de kanske är lika sällsynta som en vettig miljöpartikel, har inte kollat nyligen). När jag köpte min 9-5 vid 14000 mil så hade turbon precis gett upp och var nybytt. Var dock massor av olja kvar i systemet (som jag inte visste om) och bilen luktade bäver i runt 2 år. Senaste åren har bilen ändå haft 0 i HC på besiktningen, så uppenbart klarade de misshandeln och snarast blivit bättre med tiden när oljan bränts bort.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Jag hade en TK piratkopia som ersattes till en original, en bekant misstänkte att denna piratkopian har förstört min främre katt.
Vid full pådrag runt 6k rpm så tappar motorn helt effekt som att det är stopp i avgassystemet.
- - - Uppdaterad - - -
Jag har letat som en galning runt hela Sverige efter en begagnad katt men hittar bara den som jag redan har köpt, letar fortfarande efter den främre katten.
- - - Uppdaterad - - -
Jag undrar då vart jag kan hitta just "för-katalysator" Hittar inga när jag söker runt, är det ok att köpa vilken som helst är det någon speciell kat jag ska leta efter.
- - - Uppdaterad - - -