Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Plasten vid vindrutan sluter inte tätt NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Plasten vid vindrutan sluter inte tätt NG9-3

    Detta är möjligen ett banalt fel men jag undrar om jag borde göra något åt det:

    Jag har rotat en del med dräneringen till AC'n och i den processen har jag möjligtvis böjt plasten som skall sluta tätt mot vindrutan. Clipsen klickar i fint men jag får det inte tätt längre på vänster sida (sett framifrån).
    Får man fråga vad ni hade gjort?

    9-3 SC 2.0t MY 2009
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-30 klockan 16:31. Anledning: Länk till relaterad tråd

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Vänster sida - den sida av bilen som det blinkar på när du blinkar vänster?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Sidan som blinkar när jag skall svänga höger.. Har inte koll på konventionerna här, man kanske alltid skall utgå från färdriktningen (om man inte backar såklart)?

    Det är ingen jätteglipa, men inte så tajt som den sitter på vänstersidan (i färdriktningen)
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-30 klockan 16:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    När man utbildade sej fick man lära sej att ALLA riktningar i en bil utgår från förarens position, svårare än så är det inte

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Har du ett läckage? Eller bara en "visuell glipa"?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    När jag häller vatten på vindrutan rinner det vatten genom dräneringen vid kupéfiltret, så tätt är det inte

    En liten sträng silikon kanske hade hjälpt?

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    En bild skulle säker hjälp i detta fall. Svårt att bedöma vad det är för glipa, var den finns och hur stor den är, samt om det är något onormalt.
    Som info fattade jag direkt vilken sida saken gäller av din utmärkt tydliga förklaring. Men det är väl off-topic. Sorry.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Tack för stödet mot alla "En man som heter Ove" i tråden

    Glipan går knappt att se med ögat men det krävs nog inte mycket för att vatten skall kunna rinna igenom. Jag har lagt en sträng genomskinlig silikon och nu är det tätt. Vid nästa byte av kupéfilter så får jag väl göra rent med rakblad och lägga en ny sträng. Bilen är gammal och sliten efter 27.000 mil och tre ungar.

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Tack för stödet mot alla "En man som heter Ove" i tråden
    Nödvändig och givande kommentar.


    Angående trådens ämne;

    Den yttre plasten har ingen som helst tätande funktion för väta.

    Det som du beskriver är ett mer eller mindre "känt problem" på ng9-3...

    Artikel 12765989, "avvisare" bör monteras om den inte redan förekommer.
    Utöver detta är den vanligaste anledningen till att vatten hamnar i kupéluftsintaget att tätningen mellan kupéfilterhållaren och "torpedväggen" torkat.
    Man kan ganska enkelt ta bort hållaren, ta bort den gamla tätningen och applicera ny sådan för att bli kvitt vatten på fel ställe.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Tack för svar!

    Så det är inte ens meningen att det skall vara tätt där... Det är iofs rimligt eftersom hårdplast mot glas inte kan ge någon bra tätning. Jag har dessa avvisare installerade så då är det nog inget problem.

    (och till sist: min syrliga kommentar var mest tänkt som skämtsam, men det kanske inte ser så ut i text. Klart att det är rimligt att veta vad som är höger och vänster på sin bil)

  12. #12
    Det finns tidigare trådar med trolig lösning på problemet och det är av den anledningen som reglerna föreskriver söka innan man postar.
    Du hittar bl.a. denna informativa tråd Läcker in vatten i min NG9-3

    Och alla beskriver inte höger/vänster sida från samma vy så därav de länkade tipsen till en klistrad tråd som alla förväntas ha läst och känna till.
    Alla tips du får är självklart i all välmening så att du kan vårda din Saab, det tillverkas ju inte fler.
    Hoppas du nu får ordning på läckaget innan höstrusket kommer på allvar. Det är förövrigt en lämplig tidpunkt på året att göra översyn på alla dräneringar, belysning, fönsterskrapa/snöborste, torkarblad, dörrlister och lås och inte mist batteriets kondition.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •