Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vibrerande och bångstyrig OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -

    Vibrerande och bångstyrig OG9-5

    Hej allihopa! Har precis gjort mig av med Volvon och skaffat mig en Saab 9-5 2001 B205e. Den är nybesiktad och ganska fin i övrigt men jag har märkt att det vibrerar i bilen. Verkar komma från motorn. Man kan se på ratten och växelspaken samt känna det i sätet att det vibrerar både under tomgång och under färd. Fick motorlampa i helgen men efter att ha bytt batteri har den inte kommit tillbaka så har tyvärr inte kunnat kolla några koder. Det känns som att det vibrerar till nån gång i sekunden, lite som en diesel (låter dock okej). Behöver hjälp av er erfarna Saabägare då jag inte kunnat googla mig till vad det kan vara. Tändkassett, tändstift, motorkudde, något ännu värre?

    Har även märkt att det knarrar lite när jag svänger vid låga hastigheter, lika mycket åt båda hållen. Vid inbromsning vill bilen heller inte åka rakt utan hjulen drar åt antingen höger eller vänster. Tänkte först drivknut eller bromsar men börjar fundera mer på om det kan va servon nu? Den är som sagt besiktad u.a för en vecka sen så borde inte va bromsar.

    Evigt tacksam för hjälp. Ha en fin helg // David

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Du råkar inte ha tillgång till historik? En komplett sådan brukar man bara få till riktigt välskötta exemplar, har hänt mig en gång av 6-7 typ...
    För en inte ovanlig sak att göra vid kamkedjebyte är att skippa byte av balanskedjan, och man tar bort den helt. Påverkar inte motorns drift, men ger lite mer vibrationer.

    Slitna gummibussningar i motorupphängningen är väl en annan kandidat.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Lite sent svar, du kanske redan löst det?

    Hade liknande problem på min tidigare 9-5a, då var det rem/hjul/spännare som var problemet, även där ökade vibrationerna vid fullt rattutslag när servon fick jobba lite. Ökar vibrationerna med AC på?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Ja vibrationerna ökar med ac på. Hade du samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Du råkar inte ha tillgång till historik? En komplett sådan brukar man bara få till riktigt välskötta exemplar, har hänt mig en gång av 6-7 typ...
    För en inte ovanlig sak att göra vid kamkedjebyte är att skippa byte av balanskedjan, och man tar bort den helt. Påverkar inte motorns drift, men ger lite mer vibrationer.

    Slitna gummibussningar i motorupphängningen är väl en annan kandidat.
    Missade helt att min tråd hade blivit godkänd och kommit upp här, där av uteblivet svar. Fick tyvärr inte med en servicebok. Lyckades lösa de värsta vibrationerna då jag upptäckte att evap-slangen från spjällhuset var trasig. Kvarstår dock en del vibrationer och efter en googling låter ditt första förslag rimligt. Tack!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vibrerande runt 120 km/h? OG9-5
    Av 9-5 halmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 17:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •