Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Rök från motorummet efter nybytt regulator i generator OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Rök från motorummet efter nybytt regulator i generator OG9-5

    Hej

    min bil slutade ladda batteriet förra veckan, batterilampan tändes ibland och jag hade inte rätt spänning över batteripolerna med bilen igång. Testade först byta batteri med det hjälpte inte.

    så jag plockade ut spänningsregulatorn och stiften var korta, cirka 6mm och 8mm.
    Har idag bytt spänningsregulatorn med generatorn fortsatt i bilen.
    Vid test start började det ryka från motorummet. höger fram. slog snabbt av motorn och tändningen.

    Nu när jag startar bilen igen lyser batterilampan konstant och jag får endast 12v spänning över batteripolerna.

    Vad hände? Jag kan väl omöjligen ha kopplat fel? är ju bara en stor kabelsko och en liten?

    Är det någon som har en aning om vart jag ska börja felsöka? Säkringar?

    Anledningen till att jag inte plockade ur generatorn är att bulten till nedre fästet är rundat. hoppades på att regulatorbyte skulle hjälpa.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Låter som tvärkortis någonstans.........och eftersom du höll på med generatorn och den sitter "höger fram" så är väl sannolikheten stor att du ställt till med nåt där? Ska dock påpekas att om inte kolen var utslitna så sitter nopg felet antagligen inte där. Regulatordelen går sällan sönder.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Generatorn ger inte spänning på D+ vilket gör att laddlampan i huvudinstrumentet tänds. Något gick nog fel när du bytte laddningsregulatorn.
    https://saabwisonline.com/c8/9-5/200...ndicator-lamp/
    https://saabwisonline.com/images/9600/img-e5/e5e02.jpg
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •