Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Rosthål torpedvägg förarsida OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Rosthål torpedvägg förarsida OG9-5

    Hej,

    Första inlägget här och är ingen expert inom området men intresset finns!
    Har en Saab 9-5 kombi 2002, haft problem med vatten på golv under senasre tiden och efter mycket felsökning och avfuktning har jag upptäckt att det börjar på förarsidan. Jag har kollat så det inte är stopp i dränering under vindruta, från taklucka och har spolat med vatten på alla möjliga ställen utan att vatten kommit in men när det regnar lyckas det komma in..har stundtals känts hopplöst men idag tog jag av presseningen innan det började regna för tänkte börja felsöka igen och det visar sig att vattnet trängde sig in igen på förarsida. Börjar försöka lyfta på den styva ljudisoleringen som är som en svamp med vatten och hittar till slut ett rosthål, ca 1,5-2 cm diameter, snett till vänster om bromspedal. Min fråga är nu man lättast fixar detta? Har begränsat med utrustning hemma.



    rosthål.jpg

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Hur är rost-status för övrigt, det där hålet kan man ju misstänka är toppen av ett isberg.

    Den riktiga lösningen är att skära bort och svetsa. Om det är värt det beror på annat skick

    Men, om bilen inte förväntas gå igenom nästa besiktning skulle jag antagligen prova med tejp.

    En lite bättre lösning är att borra upp och sätta en gummiplug/gummikork i den. Men det kräver att det finns gods runtom som är friskt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Bra att du upptäckte det, för får du mycket vatten på förarsidan är Twice-enheten under förarstolen rökt. Vilket leder till att du kanske inte ens kan komma in i bilen, o definitivt inte kunna starta den.

Liknande ämnen

  1. Regbesiktning 99glT med några rosthål!
    Av billinge saaben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-11, 21:18
  2. Rosthål i fjäderben *BILDER*
    Av Mr.White i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 20:27
  3. Knepigt jäkla rosthål finns det möjlighet att laga? 900 t16
    Av dresen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 18:35
  4. Laga rosthål i balk
    Av Pajje i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •