Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Maptuns downpipe 3" med racekatt

  1. #1
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    Maptuns downpipe 3" med racekatt

    Hej
    Är det någon som har maptuns downpipe med racekatt på sin Saab ?
    Har en 9-3 2009 men den downpipen . Hur går det för er med avgasvärderna på besiktningen?
    Hur mycket ska man behöva varmköra innan ? Någon som har några erfarenheter att dela med sig av ?

    https://www.maptunparts.se/avgassyst...-b207-03-.html

    Tack på förhand

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Har ingen erfarenhet av den specifika katalysatorn och/eller downpipen.

    Jag brukar se till att ha så bra timing som bara går när jag åker till besiktningen med mina bilar som har racekatalysator och faktiskt försöka köra några repor med hög belastning det sista jag gör innan jag åker in och ställer mig på infarten, stäng av motorn hellre än att stå på tomgång då detta snarare kyler än håller värmen.

    Hur svårt det faktiskt är att få upp värme och sedan behålla den i sådana här katalysatorer vet jag egentligen inte, utan jag "tar det säkra före det osäkra" så att säga...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Kör på samma taktik som flaset, har aldrig haft problem med eftermarknadskatalysator vid besiktning. Kör du E85 är det nästan så att du klarar dig utan t.o.m. (prova inte, kan bli dyrt)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det finns några trådar här på forumet där folk har gaft besiktningsproblem med katalysatorerna på både BSR och Maptuns downpipes. Jag har inte hört något om att Maptuns downpipes med "EU-kat" skulle ha samma problem.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    På senaste tid har många racekat, även SBT/Eu cerf katar inte klarat av avgaskraven.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Billig race kat utan EU godkännande är i regel mer osäkert kort och kan kräva förvärmning för att tända till. De brukar ha kortare livslängd gällande reningsbad med. Men där spelar nog även mjukvaran i bilen in en del hur bra programmet är gjort.

    Kör man med premium kat som är EU/SBF godkännande är det hur lugnt som mer el mindre. Om maskinen är frisk o programmet bra. Har Ferrita på Griffin som kommer från Silverpilen från början och den är repetitivt stabil på besiktningen i värden.



    Har inte direkt med detta att göra men kommer ihåg när jag besiktigade silverpilen runt 2016/2017 och inte hunnit få upp temp i motor eller katten riktigt så jag sa till inspektörn att hur det låg till med hårdvaran och bad han ta en extra lång runda. Det gjorde han minsann och vilket flin han hade när han kom tillbaka men katten gav utmärkta värden.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Det med men även premium kat har blivit tvivelaktig om de klarar besiktningen pg dagens marknad(priser på resurser å svår tillgängligheten ), vet flera av oss på TT som köpt premium katar senaste året inte klarat besiktningen


    Jag körde tex en Racekat från JT på min gamla från 2016, inte EU godkänd å gick alltid igenom perfekt

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag gillar Magnaflows kattar.
    Ett litet fusk som man göra om man mappar själv är att sänka tändningen rejält då minskar nox och hc kraftigt samtidigt som katten värms upp mer och även kan förbättra co

  9. #9
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    Tack för alla svar
    Jag besiktade bilen förra veckan. Den gick igenom men det var pga en snäll besiktningsman. Jag åkte minst 3 mil innan , och då drog jag ur den rejält och höll höga varv. Fick såklart stå i 5-10 min ändå för att vänta . Sen åkte jag in och mätte men han drog ur mät stickan ur avgassystemet direkt då det inte såg bra ut. Han åkte på 1an ett varv runt .då såg det lite bättre ut på co tomgång. Co 2500 svajade en aning upp mot 0.3-0.6 men han skrev i gränsvärdet 0.2 och lät den gå igenom
    Maptun med en otroligt bra service lät mig plocka hem en helt ny från Saab festivalen som jag ska testa med nu. hoppas på bättre värden utan krångel

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Jag har Ferrita racekat på 9-5 och den går precis genom besiktningen efter ordentlig varmkörning. CO 2500 vid årets besiktning blev 0,2, dvs ingen marginal alls. Alla andra värden är bra, CO 0,1. HC 16 och lambda 1,0, så ganska typiskt för bristande reningsförmåga hos katalysatorn. Kikar man på lambdasondernas utsignaler så kan man se att sond två pendlar rätt mycket fram och tillbaka likt sond ett gör, vilket typiskt indikerar låg syrelagringsförmåga hos katalysatorn.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag blir nyfiken på vad jag ahr för katt i min 05'a, vad jag förstått har förra ägarne köpt ett komplett superflow inklusive katt från speedparts, frågan är ju vad det var för katt man fick med då för 15 år sen ?

    Jag får iaf nästintill perfekta värden varje år, trots att katten uppenbarligen har gått ca 40k mil sen dess.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Jag har Ferrita racekat på 9-5 och den går precis genom besiktningen efter ordentlig varmkörning. CO 2500 vid årets besiktning blev 0,2, dvs ingen marginal alls. Alla andra värden är bra, CO 0,1. HC 16 och lambda 1,0, så ganska typiskt för bristande reningsförmåga hos katalysatorn. Kikar man på lambdasondernas utsignaler så kan man se att sond två pendlar rätt mycket fram och tillbaka likt sond ett gör, vilket typiskt indikerar låg syrelagringsförmåga hos katalysatorn.

    Okej , intressant!

    Ja jag får verkligen hoppas att det bli bättre med nya katten . Men något känns inom mig att det kommer va liknande värden med nya . Men hoppas verkligen inte det. Dom säljer ju enormt många downpipes och jag har inte hittat så mycket info om att fler har problem. Annars får nog ferrita ta och kolla upp va det är för budgetkattar dom säljer.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    värt att poängtera är ju att livslängden blir ju antagligen lidande med så lite aktiv yta. De är ju från början framtagna för motorsport där det är krav på det men det innebär ju inte att de fungerar i all oändlighet i en gatbil som kanske får stå ut med mycket.

Liknande ämnen

  1. JT helsystem 3" till 9-5, racekatt, 4 dämpare. bbl uttag
    Av 2takt_nicke i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-20, 11:33
  2. bil-motor 3" DP med racekatt och JT 3" catback?
    Av Eindpeng i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-08-14, 20:19
  3. 3" downpipe och Racekatt från ng900, passar og9-3 Aero?
    Av Bagarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 16:51
  4. [LÖST] 3" Ferrita + Racekatt, Krävs anpassad programvara?
    Av CokeMan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 00:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •