Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Nya fälgar/däck tar i skärmen?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079

    Nya fälgar/däck tar i skärmen?

    Köpte nya fälgar och däck igår, ett par pcw elite 18"x7 med 225/40 däck på..
    Bilen är inte sänkt men när det sitter nån mer än jag i bilen så skrapar däcken i skärmarna när man åker i gupp... Tycker detta är helt sjukt för att det är ju 10cm mellan däcken och skärmkanterna när bilen står still..
    Har jag extremt dåliga fjädrar på bilen eller?

    Jag som hade tänkt sänka bilen
    f.d. saabare

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    26 som läst och ingen har nån gissning vad som är fel?
    Har hört att om man sänker bilen så blir däcken att luta innåt och innanför skärmkanterna? Lösningen kan alltså vara att sänka bilen mer?
    f.d. saabare

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Du har kanske fel ET på fälgen.

    Du bör ha ett ET som ligger mellan 35-45 beroende på hur "modig" du är.
    Ett lägre ET gör att fälgen kommer längre ut i hjulhuset.
    Org. ET på din bil är 49.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Du har kanske fel ET på fälgen.

    Du bör ha ett ET som ligger mellan 35-45 beroende på hur "modig" du är.
    Ett lägre ET gör att fälgen kommer längre ut i hjulhuset.
    Org. ET på din bil är 49.
    det är ET 38 på fälgen..
    f.d. saabare

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Då "bör" det ju inte vara några problem...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Exakt
    Ganska störande att de tar i INNAN jag ens börja sänka bilen något

    En ganska så kunnig kompis sa att när bilen bli lägre så börjar hjulen luta sig innåt och att då skulle däcken gå längre innanför skärmkanterna? Någon som vet nått om det?
    f.d. saabare

  7. #7
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Exakt
    Ganska störande att de tar i INNAN jag ens börja sänka bilen något

    En ganska så kunnig kompis sa att när bilen bli lägre så börjar hjulen luta sig innåt och att då skulle däcken gå längre innanför skärmkanterna? Någon som vet nått om det?
    Bör inte vara någon skillnad vid sänkt bil eftersom det ju är lika med mer "nerfjädrad" bil. Alltså, tar däcken i nu så tar dom i när du sänkt den om inte fjädrarna är väldigt hårda och inte kan fjädra ihop lika långt ner som original fjädrarna...
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Browan
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Exakt
    Ganska störande att de tar i INNAN jag ens börja sänka bilen något

    En ganska så kunnig kompis sa att när bilen bli lägre så börjar hjulen luta sig innåt och att då skulle däcken gå längre innanför skärmkanterna? Någon som vet nått om det?
    Bör inte vara någon skillnad vid sänkt bil eftersom det ju är lika med mer "nerfjädrad" bil. Alltså, tar däcken i nu så tar dom i när du sänkt den om inte fjädrarna är väldigt hårda och inte kan fjädra ihop lika långt ner som original fjädrarna...
    Okej..
    Fattar inte hur fan det kan ta i nu alltså? Jävligt irriterande!
    Finns tusentals råsänkta 9-3:or, hur fan har dom gjort då?
    f.d. saabare

  9. #9
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Dom kanske använder öronproppar..

    Kontrollmät ET du kanske har fått ett mindre ET än du beställt
    (många fälgar kan ju fås med olika).
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Browan
    Dom kanske använder öronproppar..

    Kontrollmät ET du kanske har fått ett mindre ET än du beställt
    (många fälgar kan ju fås med olika).
    Tror inte det, kollar man från sidan så är fälgen långt innanför över skärmkanten.. men man vet ju aldrig.

    Någon sa att mina dämpare kan vara så dålig att dom går ner för mycket vid gupp..
    f.d. saabare

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Kolla vart det tar i. Det borde synas om du skrapat i några gånger...

    Personligen tror inte jag att det är skärmen som tar i utan framkanten på den bakre stötfångaren.

    Tar den i där så kanske du kan slipa ner plasten lite där det tar i för att få plats.

    Sen får vi komma ihåg att 18" och 225/40 däck på är rätt saftigt.
    Kanske de andra "råsänkta" 9-3orna också tar i vid gupp osv?

    Det klart. Skaffar du nya dämpare/fjädrar så kommer de kanske att inte sjunka ihop lika mycket, men räkna med att det fortfarande kommer att ta i om du har många i bilen och kör i nått större gupp.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Kolla vart det tar i. Det borde synas om du skrapat i några gånger...

    Personligen tror inte jag att det är skärmen som tar i utan framkanten på den bakre stötfångaren.

    Tar den i där så kanske du kan slipa ner plasten lite där det tar i för att få plats.

    Sen får vi komma ihåg att 18" och 225/40 däck på är rätt saftigt.
    Kanske de andra "råsänkta" 9-3orna också tar i vid gupp osv?

    Det klart. Skaffar du nya dämpare/fjädrar så kommer de kanske att inte sjunka ihop lika mycket, men räkna med att det fortfarande kommer att ta i om du har många i bilen och kör i nått större gupp.
    Ja det sitter nån jävla extra plastlist på bakre spoilern som du sa så är det där det tar i. Det går ut en list 3-4 cm från kanten..den verkar vara fastnitad, funderar på att ta bort den? Den verkar inte göra nån nytta ändå
    f.d. saabare

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Kolla vart det tar i. Det borde synas om du skrapat i några gånger...

    Personligen tror inte jag att det är skärmen som tar i utan framkanten på den bakre stötfångaren.

    Tar den i där så kanske du kan slipa ner plasten lite där det tar i för att få plats.

    Sen får vi komma ihåg att 18" och 225/40 däck på är rätt saftigt.
    Kanske de andra "råsänkta" 9-3orna också tar i vid gupp osv?

    Det klart. Skaffar du nya dämpare/fjädrar så kommer de kanske att inte sjunka ihop lika mycket, men räkna med att det fortfarande kommer att ta i om du har många i bilen och kör i nått större gupp.
    Ja det sitter nån jävla extra plastlist på bakre spoilern som du sa så är det där det tar i. Det går ut en list 3-4 cm från kanten..den verkar vara fastnitad, funderar på att ta bort den? Den verkar inte göra nån nytta ändå

    Tror inte det är så bra att ta bort den helt... Om inte jag missminner mig så är det den som gör att bakre stötfångaren sitter fast vid skärmen. Men slipa lite på den går nog.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Kolla vart det tar i. Det borde synas om du skrapat i några gånger...

    Personligen tror inte jag att det är skärmen som tar i utan framkanten på den bakre stötfångaren.

    Tar den i där så kanske du kan slipa ner plasten lite där det tar i för att få plats.

    Sen får vi komma ihåg att 18" och 225/40 däck på är rätt saftigt.
    Kanske de andra "råsänkta" 9-3orna också tar i vid gupp osv?

    Det klart. Skaffar du nya dämpare/fjädrar så kommer de kanske att inte sjunka ihop lika mycket, men räkna med att det fortfarande kommer att ta i om du har många i bilen och kör i nått större gupp.
    Ja det sitter nån jävla extra plastlist på bakre spoilern som du sa så är det där det tar i. Det går ut en list 3-4 cm från kanten..den verkar vara fastnitad, funderar på att ta bort den? Den verkar inte göra nån nytta ändå

    Tror inte det är så bra att ta bort den helt... Om inte jag missminner mig så är det den som gör att bakre stötfångaren sitter fast vid skärmen. Men slipa lite på den går nog.
    Nej har tittat den går inte upp till skärmen, det är en bit.. ca 30cm lång som sitter i hela kanten på bakspoilern..
    Vara sitta där för att göra plasten stabilare kanske?
    f.d. saabare

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Plastbit nummer 8, som jag pratar om, håller kvar stötfångaren in mot karossen (uttryckte mig lite oklart genom att säga "skärm" kanske). Tar du bort den så kommer stötfångaren att börja glipa mot plåten och inte sitta fast särskillt bra...


    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Plastbit nummer 8, som jag pratar om, håller kvar stötfångaren in mot karossen (uttryckte mig lite oklart genom att säga "skärm" kanske). Tar du bort den så kommer stötfångaren att börja glipa mot plåten och inte sitta fast särskillt bra...


    Ja det är exakt den som tar i däcken..men tror du man kan kapa/slipa ner den nån cm?
    f.d. saabare

  17. #17
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Plastbit nummer 8, som jag pratar om, håller kvar stötfångaren in mot karossen (uttryckte mig lite oklart genom att säga "skärm" kanske). Tar du bort den så kommer stötfångaren att börja glipa mot plåten och inte sitta fast särskillt bra...

    Ja det är exakt den som tar i däcken..men tror du man kan kapa/slipa ner den nån cm?
    Ja. Lite grann kan du säkert slipa bort. Så länge du inte slipar av den helt + lite marginal till hållfasthet så borde det vara lungt.

    Sen så tar den i mest i överkant va? Där kan du ju slipa bort rätt mycket om du låter resten av plastbiten vara, så kan nederdelen av plastbiten vara den som gör grovgörat med att hålla fast stötfångaren...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Ja. Lite grann kan du säkert slipa bort. Så länge du inte slipar av den helt + lite marginal till hållfasthet så borde det vara lungt.

    Sen så tar den i mest i överkant va? Där kan du ju slipa bort rätt mycket om du låter resten av plastbiten vara, så kan nederdelen av plastbiten vara den som gör grovgörat med att hålla fast stötfångaren...
    Ja det är bara i överkant!

    Tack för hälpen alla..
    f.d. saabare

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Har du kollat om det inte tar i på främre sidan också? Det gjorde det på min efter byte till 225/45/17. Efter att ha "smekt" hela plåtkanten lite med en gummiklubba försvann problemet.

    Dvs att man "viker" i kanten lite lite grann, bara... Det är de små detaljerna som gör'et! Lycka till!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Har du kollat om det inte tar i på främre sidan också? Det gjorde det på min efter byte till 225/45/17. Efter att ha "smekt" hela plåtkanten lite med en gummiklubba försvann problemet.

    Dvs att man "viker" i kanten lite lite grann, bara... Det är de små detaljerna som gör'et! Lycka till!
    Hörs bara bak tror jag, jo jag funderade också på att göra så..
    f.d. saabare

Liknande ämnen

  1. Nya Däck/Fälgar till OG9-3
    Av Jäder i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 22:49
  2. 225 däck på A50 fälgar
    Av H20 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 01:05
  3. Däck och fälgar till sänkt OG9-3 Aero
    Av Aero-tic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 12:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •