Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Fastrostade bultar hjullagerhus/spindelhus, 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Fastrostade bultar hjullagerhus/spindelhus, 9000

    Hej,

    Jag behöver byta hjullager fram och har kommit så långt att centrummuttern och bromssadelbultarna är loss med hjälp av induktionsvärmare(ingen tillgång till gas). Drivaxel och bromsskiva är loss från lagret men sen tog det stopp. De fyra bultarna som håller lagerhuset till spindelhuset sitter obönhörligen fast trots generöst värmande så nu har jag kommit till stadiet att låta vinkelslipen tala och endera skära bort bultskallarna och dra ut lagerhuset med resterna av bultarna eller skära av bultarna genom att snitta i lagerhuset vid de fyra fästpunkterna och sen knacka ut bultresterna bakvägen. Jag tänkte inte ta loss spindelhuset från bilen då det blir att slåss med ÄNNU fler fastrostade bultar. Man lär ju få hamra loss lagerhuset med huggmejsel med tanke på hur rosten far fram.

    Tanken som dök upp är dock - det kan väl inte vara så att hålen i spindelhuset är gängade så att man ändå sitter med skägget i brevlådan om man skär av bultarna? Det borde väl rimligen vara så att det bara är lagerhusets fästhål som är gängade? Så är det ju gjort vad det gäller bromssadelns fästpunkter - gängade hål i bromssadeln och ogängade i spindelhusets.

    Nån med erfarenhet om vad som är bättre att göra - skära av bultskallarna på baksidan spindelhuset eller skära av bultarna i lagerhuset? Några andra tips?

    Måste ju köpa nya bultar också - vad för dimensioner och hållfasthet är det som används där? Annars får jag väl ta med nya lagret till affären och de får prova sig fram för jag antar att det är väl inte några superunika bultar som ska sitta där?
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Har inte jobbat med det området på din bil, så ta detta som ett generellt råd.
    Delarna kan vara gjutna eller "smidda", så deras inre struktur och hållfasthet kan vara helt olika. Om det är gjutjärn måste du vara försiktig med hammare och bankande, annars riskerar du att spräcka bitarna, eller ännu värre,skapa en brottanvisning som ger sig om ett tag.
    Styrarmar och fästen för spindelleder brukar vara OK, men resten? Who knows?
    Skruvarna KAN ha gänga i både gods och mutter på utsidan. Troligen INTE vanliga 8.8, utan snarare 12.9, kanske fingängat eller tom TUM... Oavsett, det kan vara i princip omöjligt att få loss utan gas. Ibland hjälper det att spraya rostlösare med intervall, flera veckor i förväg, om man vet att jobbet närmar sig.
    Att slå på skruvar, resp slå på godset hjälper. Helst med två hammare, synkroniserat, från båda sidorna. Men som sagt, det är inte lämpligt på alla material.
    Lycka till
    Senast redigerat av Alexander B den 2022-06-05 klockan 09:57.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det är inte gängat i styrspindelhuset utan bara i hjullagret. Skruvarna har insex skalle om jag minns rätt och det är urfräst i spindeln så det är svårt att kapa bort skallen utan att kapa i spindeln. Då är det bättre att kapa på andra sidan, alltså i den gängade delen av hjullagret. Skruvar brukar ingå i en ny lagersats, men gör det inte det så är tror jag det är M10 eller M12 standard. Jag tror också att det är minst 10.9 kvalitet där original.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag skulle köpa original skruvar så blir det rätt hållfasthet. Du hittar artikelnummer för skruvarna här, kolla för rätt årsmodell då det finns två olika.
    https://www.esaabparts.com/viewparts...ction=25308671
    https://www.esaabparts.com/viewparts...ction=25301797
    https://www.maptunparts.se/sok/8098295 eller https://www.maptunparts.se/sok/7978794

    Om det vore gängat i spindeln så skulle ju inte lagret pressas mot spindeln så det tror jag inte men jag har aldrig bytt den typen av lager.
    Däremot såg jag genom fönstret igår en granne som bytte motsvarande på sin Volvo XC90. Efter drygt 6 timmar hade han kommit mot slutet av andra hjulet.

    Jag hittade en film där det byts hjullager fram på en 9-5 som uppenbarligen inte har gått i saltbältet. Det tog bara 6 minuter.
    https://www.youtube.com/watch?v=ooWrMnSc4vM
    Vid 2:34 syns det att det inte är gängat i spindeln på 9-5

    Kan du inte släppa ner länkarmen för bättre åtkomst (som han gör i filmen) och ge dig på skruvarna som håller hjullagret med en kraftig mutterknackare?
    https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=272377663
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det är inte gängat i styrspindelhuset utan bara i hjullagret. Skruvarna har insex skalle om jag minns rätt och det är urfräst i spindeln så det är svårt att kapa bort skallen utan att kapa i spindeln. Då är det bättre att kapa på andra sidan, alltså i den gängade delen av hjullagret. Skruvar brukar ingå i en ny lagersats, men gör det inte det så är tror jag det är M10 eller M12 standard. Jag tror också att det är minst 10.9 kvalitet där original.

    OK, bra då är den saken med gängningen utklarad och inte ett problem. På den här sitter det 6-kantskallar på båda sidorna men då skulle det väl gå att byta till insex för det är ju samma gängor i så fall men lättare att komma åt att skruva med(mina sexkanthylsor får inte riktigt plats och sitta rakt - inte utan att ta loss drivaxeln helt från navet).

    Det där urfrästa i spindeln hade jag inte tänkt på och då är det ju bättre att kapa i lagret. Det blir ju dessutom bättre "fäste" för huggmejseln när jag ska banka loss lagerhuset från spindelhuset - för banka kommer jag bergsäkert att behöva göra. En bult är svår att komma åt med vinkelslip på baksidan av spindelhuset då styrledsarmen sitter i vägen.

    Några skruvar eller centrummutter fick inte jag med för mitt lager. Jag har sett att det möjligtvis följer med en centrummutter till en del lager men inga skruvar.
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag skulle köpa original skruvar så blir det rätt hållfasthet. Du hittar artikelnummer för skruvarna här, kolla för rätt årsmodell då det finns två olika.
    https://www.esaabparts.com/viewparts...§ion=25308671
    https://www.esaabparts.com/viewparts...§ion=25301797
    https://www.maptunparts.se/sok/8098295 eller https://www.maptunparts.se/sok/7978794
    Tackar, det finns både insex och 6-kanthuvuden på Maptun ser jag så jag funderar på att byta till insex.


    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Om det vore gängat i spindeln så skulle ju inte lagret pressas mot spindeln så det tror jag inte men jag har aldrig bytt den typen av lager.
    Däremot såg jag genom fönstret igår en granne som bytte motsvarande på sin Volvo XC90. Efter drygt 6 timmar hade han kommit mot slutet av andra hjulet.
    Nä, det verkar lite fel och skulle väl kräva en sådan stor precision att få till det att det kan man inte förvänta sig av eftermarknadsprodukter MEEEEN det är ju "better to be safe than sorry" och ställa frågan och vara på den säkra sidan.
    Jooo, jag har spenderat ca 3 timmar på det här hjulet med att värma, svära och knacka i hopp om att det skulle lossna någorlunda lika lätt som jag sett i beskrivningar på webben när jag googlat mig runt. Insexskruvarna verkar ju inte ha varit nåt problem utan det har varit centrummutter och att få axeln ur navet som ställt till problemen. Så när jag fått loss de sistnämnda sakerna så såg jag målsnöret komma farande men snubblade och körde pannan i backen.....

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag hittade en film där det byts hjullager fram på en 9-5 som uppenbarligen inte har gått i saltbältet. Det tog bara 6 minuter.
    https://www.youtube.com/watch?v=ooWrMnSc4vM
    Vid 2:34 syns det att det inte är gängat i spindeln på 9-5

    Kan du inte släppa ner länkarmen för bättre åtkomst (som han gör i filmen) och ge dig på skruvarna som håller hjullagret med en kraftig mutterknackare?
    https://www.esaabparts.com/viewparts...§ion=272377663
    Jo jag hade sett den filmen och kan bara hålla med - den bilen verkade ju inte ha varit i närheten av nåt salt ens på bild. Det gick lika lätt att få loss saker som det gör i GDS-böcker. Jag tittade på avsnittet du nämner och med bättre upplösning så ser jag att det ser ogängat ut där och då kan man ju anta att det är likadant för en tidigare modell.

    Jag har varken tillgång till en kraftig mutterknackare(har dock en men lite klen vis av tidigare erfarenhet) eller lyft. Så det blir att lita till handkraft och det får man inte mycket av när man ska krypa ihop inne i skärmhuset och skruva. I de steg-beskrivningar som jag sett av hemmapulare så har man inte behövt släppa ned länkarmen så jag tänkte mig samma metod men för dessa gick det ju lätt att få loss insexskruvarna.....det hade ju gått bättre att kunna använda 6-kanthylsa om jag tagit ur drivaxeln helt ur navet men samtidigt blivit mindre mothåll när jag ändå blivit tvungen att lita till handkrafter.
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Upp till 89 är det 7978794 som är ersatta till vanliga sexkant av 8.8 kvalitet. Finns ingen anledning att ha nåt annat på dylika positioner. Insexskruv är för övrigt helt värdelöst på dylika skruv......Är nog bara åka till närmaste skruvförsäljare och ta vanliga av lämplig längd och dimension. 52kr st som originalskruvarna kostar är väl saftigt för standard fässtelement.
    Sen är det värt att nämna att bromsskölden bör sitta där som distans mellan lager och spindel. Tar man bort den så har jag för mig skivan tar i nånstans.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Hej,
    här i veckan skulle jag byta navet framme dvs lager har skurit och fick den problem som du har fått. Löste det med att kåpa med vinkelslip dom fyra insexskruvar. De funkade kanon. Skaffade nya skruvar , svarta(ska vara lite starkare) i färg från Wurt i Linköping.
    NAV.jpg
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    En klar fördel med Sexkant är att med rätt (fel?) grejor så räcker kopplingen till hylsan för att du kan vrida av skallen - bra krafthylsa, Biltemas 3/4" T-handtag och ev en rörbit. Lossnar skruven är det bra, annars får du bort skallen.

    Sedan, att lossa styrspindlen från fjäderbenet fungerar på ungefär hälften av bilarna på skroten (dvs 9 av 10 bultar) - i de övriga har minst en bult rostat inne i styrspindeln och kräver värme/svets för att få loss. Om man tittar på de som lossnar snällt så verkar åtdragningen ha från fabrik resulterat i att det blivit trycktätt vid gängan - det är troligen den verkliga anledningen till att man använt låsbultar med nylon där.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Problem som jag haft är att två skruvar har skallen som är svårt att hantera, dvs skallen är försänkt i godset. För att inte skada styr grejer får man skära som jag gjorde ca 1-2 mm på navet. Jag använde muttermack och alla skruvar gick inte att lossa, blev runda. Att skära var enda grej för mig, ty jag inte har induktionsvärmare eller gas.
    Lycka till.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Tack allihopa för tips, trix och erfarenheter!

    Igårmorse tog jag fram vinkelslipen och kapade alla bultarna i navet (ca 3-4 mm från anliggningsytan) och bankade loss det med huggmejsel. Idag blev det 4 st 12.9 insexskruvar för totalt 85 kr på en "skruvaffär" och sen hem och montera nytt nav/sköld. Det gick ju mycket smidigare än andra hållet. En provtur gjordes och det noterades att det blivit mycket tystare i kupén.

    Det är ca 500 mil sen bilen besiktigades utan anmärkning och om det hade varit på G att vara slut så tycker man ju att det borde märkts då. Nu var det ganska glappt, gnissligt och högljutt så det var på tiden att byta innan det gav upp helt. Vad jag vet så har det inte bytts några hjullager på den bilen och den har nu gått drygt 33000 mil så man får allt säga att detta utbytta lager ändå har gjort bra i från sig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    12.9 skruv på en sådan position är nog ganska förkastligt. Det är ingen bra skruv på bilar i allmänhet. Nu tror jag inte det händer nåt men även om de är starkare så sett så går de av som glas och kan brista av plötsliga chockbelastningar. Momentet är ganska kritiskt också.

Liknande ämnen

  1. Fråga om länkarmar - spindelhus 9-5 2.0t -00.
    Av Taxweiler i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-14, 12:48
  2. Spindelhus 9-5 skillnad 98-01 & 02?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 00:36
  3. Fastrostade bromsrörsdelar bak på 9000, Hjälp tack!
    Av viktor9k i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 01:40
  4. Bilen har stått ett tag, bromsbackarna fastrostade, vad göra
    Av Frogfoot i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 01:21
  5. Jag bryter snart ihopp, fastrostade bromsar..
    Av salkin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •