Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Trubbel efter bränslepumpsbyte og 9-3, bilen verkar få för mycket bränsle

  1. #1
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098

    Trubbel efter bränslepumpsbyte og 9-3, bilen verkar få för mycket bränsle

    Jag bytte för en månad sen bränslepump på min -02 9-3 Aero i förebyggande syfte. Pumpen tjöt då och då när jag börjat tanka etanol efter att bilen fått steg 3 förra sommaren. Pumpen som satt i var original och den nya pumpen är en RXP 251 LPH. Efter bytet är bilen körbar men så fort den varvats till runt 4000rpm eller mer så dippar varvtalet ner till sådär 400rpm och bilen nästan lägger av innan varvtalet snabbt hoppar upp till normal tomgång. Ju mer jag varvar desto mer tydligt blir detta problem.
    Senast redigerat av montahue den 2022-06-05 klockan 03:26. Anledning: onödigt svammel
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8831
    På t7bilar är det vanligt att man får byta BTR till en med större retur för att slippa problemen som du beskriver. Har för mig det ska stå i forumet här någonstans vilken man ska byta till.

  3. #3
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Tack för svar! Jag kortade ner mitt ursprungliga inlägg betydligt för jag tänkte det var för långt för att nån skulle orka svara. Vad jag inte borde ha tagit bort är att jag bytt btr till en äldre variant som ska ha större retur, om det är vad du menar?

    Problemen jag beskriver är med denna "nya" äldre btr, innan bytet var det 7 gånger värre Har inte kört bilen på ett tag för att den varit inlämnad på rostlagning. När jag hämtat den och körde hem så gjorde den en ny adaptering för batteriet varit bortkopplat och plötsligt var det "bett" i motorn igen. Det är fortfarande så att varvet dippar tydligt ner under tomgång och bilen hostar till om jag varvat ordentligt och och låter varvet sjunka, men det är nu nog något mindre så än tidigare tror jag. Bilen står uppallad just nu för div lack o rostskyddsfix, men när det är klart så ska jag ta några rejäla repor och tömma ur det sista av 95 oktan (det var bara etanol i tanken innan bytet och allt jag hade på dunk att fylla på med efter var 95) och se vad som händer.
    Senast redigerat av montahue den 2022-06-09 klockan 01:05.
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Hur mycket körde du med ditt "steg 3" förra sommaren?
    Vet du säkert att det faktiskt har fungerat innan?

    Misstänker du att något blivit knas med bränsletillförseln bör väl en mätning av trycket vara nyttigt som input i frågan.
    Hur ser lambdavärden ut?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    ST3 och E85 betyder byte bränslespridare. Vad är det för spridare som är monterade?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Mitt "steg 3" är gjort på Nordic här i Falun. Det sitter 3" fram, do88 ic och 630cc spridare på bilen så den bör leva upp till specifikationerna. Allt bytt är nytt utom spridarna som var begagnade men nysköljda och byttes i samband med tuningen. Hade efteråt vissa prestandaproblem (lambdavärden gick i taket när man pumpade på bromsen) vilket ledde till att jag har ny lmm och nytt bromsservo. Bytet av dessa grejer hjälpte inte och jag var på skroten och hämtade ett vacuum rör för bromsservo, vilket inte heller hjälpte, testade också med röret som sitter på min andra og 9-3 som inte har kassa lambdavärden utan resultat. Det var ungefär där det blev höst och jag ställde undan bilen för vintern. Den hade väl gått sådär 100 mil sedan tuningen. Nu i våras var jag på skroten igen och hämtade ett exemplar av det andra röret som sitter på andra sidan motorn. Såklart är vad man hittar på skroten inte är att räkna med men jag tyckte bilen gick bättre efter bytet, åtminstone slog inte lambdavärdet i taket längre. Några dagar senare bytte jag pumpen. Vad jag säkert kan säga är att även om jag hade prestandaproblem innan så hade jag aldrig problem med att tomgången dippade för att sen hoppa upp till normalt när jag varvat motorn lite extra. Varvar jag måttligt så händer inte detta.

    Bilen står som sagt uppallad just nu för att jag fått plåt bytt i trösklarna och har en del jobb med rostskydd och ersättning för flera bortrostade jävla skruvar som ska hålla upp sidokjolen . Jag är rätt kass på att förstå exakt vad open sid säger mig och tar gärna emot förslag på värden jag bör kolla när bilen förhoppningsvis är på vägen igen nästa vecka.
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Amul / den multiplikativa adaptionen borde ha hamnat långt åt minushållet om det nu skulle vara som du misstänker med för mycket bränsle.
    Har du bredbandslambda monterad också, eller hur konstaterades att värdet "gick i taket" i samband med broms...?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Att man pumpar med bromsen ger att man förser motorn med omätt luft (alltså som inte passerar förbi luftmassemätaren). Det är normalt att fuel trim gungar till på en Trionic7 bil då. Detta är oftast inget problem, men det förutsätter ju att bränslemapp och spridare är ok.

    Länk från nätet hur ett bromservo fungerar:
    https://revolutionarywheels.blogspot...ter-works.html

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Hyvens den 2022-06-10 klockan 10:18. Anledning: Lade till en länk
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Trimmet, bränslebordet är 100% kaiko... du är inte första med steg 3 problem...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av montahue Visa inlägg
    .....och 630cc spridare på bilen så den bör leva upp till specifikationerna. Allt bytt är nytt utom spridarna som var begagnade men nysköljda och byttes i samband med tuningen.....
    Det är mina gamla spridare som sitter i den här bilen. De satt i "blåa faran" innan jag behövde montera 875:or pga högre effekt. Jag hade inga problem med spridarna under min tid, och innan de hamnade i "montahues" 9-3 fick de en spridartvätt och flödeskontroll hos Nordic i Falun och allt såg bra ut både före och efter tvätt. Jag ville vara säker på att det inte var något skräp jag sålde iväg.

    Så spridarna vill jag nog nästan utesluta som felkälla i det här fallet.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #11
    Som sagt det är mjukvaran, ny mjukvara kommer lösa detta 100%… vet flera som haft samma problem…

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Håller med kolla med Nordic.
    Har du bytt bränslefiltret efter E85 konvert eller
    är det en biopower du har ?

  13. #13
    Min personliga åsikt och erfarenhet så tycker jag att det är bättre att han köper ett nytt trim från Maptun eller mackan.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  14. #14
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Open sid är rätt nytt för mig. Vad jag menar med att lambdavärdet går i taket är att när jag på tomgång upprepat pumpa på bromsen så drog värdet iväg till vad det kan visa som max (2500?) och motorn visade tecken på att vilja lägga av. Det var detta som föranledde byte av bromsservo (vilket inte gjorde någon skillnad) och sedan byte av vacuumrör vilket jag tror har hjälpt, åtminstone slår lambdavärdet inte i botten längre utan brukar stoppa vid max runt 1200 trots ihärdigt bromspumpande.

    När Jag först fick igång bilen efter pumpbyte så visade Amul över -2000. Efter bränsleregulatorbyte och en del körning ligger den på ungefär hälften, sådär 700-1000 och som max 1400 om jag minns rätt.

    Jag har maptun's helsystem, 3" fram till 2.5" bak. Har original lambda (en av dom) monterad. Har dålig koll på bredbandslambda, dom värden jag nämner kommer från open sid.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Håller med kolla med Nordic.
    Har du bytt bränslefiltret efter E85 konvert eller
    är det en biopower du har ?
    Jo jag har börjat inse att jag ska kolla med Nordic. Det blev bara så mycket strul efter bränslepumpsbytet. Det blev en rad konstigheter innan jag ens fick bilen att starta så jag har funderat över vilka fel jag själv kan ha gjort. Bilen fick "steg 3" med biopower förra sommaren. Pump och filter har jag bytt nu.
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  15. #15
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Min personliga åsikt och erfarenhet så tycker jag att det är bättre att han köper ett nytt trim från Maptun eller mackan.
    Vad grundar du den personliga åsikten på?
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av montahue Visa inlägg
    Vad grundar du den personliga åsikten på?
    Läst ut flera steg 3 program och aah finns flera saker där som gör att jag inte hade kört den mjukvaran. Bla min kommentar om bränslebordet...

    Det finns en anledning jag rekommenderar Maptun och Mackan, de gör de "by the book"

    Min rekommendation om du vill se vad jag menar är gå på med trionictuning läs how-to guiderna i hur man gör steg trim och hur allt fungerar, Läs ut programmet så kommer du enkelt se vad jag menar.
    Sedan kan du nog lära dig göra ett eget steg 3 relativt snabbt.



    Citat Ursprungligen postat av montahue Visa inlägg
    Open sid är rätt nytt för mig. Vad jag menar med att lambdavärdet går i taket är att när jag på tomgång upprepat pumpa på bromsen så drog värdet iväg till vad det kan visa som max (2500?) och motorn visade tecken på att vilja lägga av. Det var detta som föranledde byte av bromsservo (vilket inte gjorde någon skillnad) och sedan byte av vacuumrör vilket jag tror har hjälpt, åtminstone slår lambdavärdet inte i botten längre utan brukar stoppa vid max runt 1200 trots ihärdigt bromspumpande.

    När Jag först fick igång bilen efter pumpbyte så visade Amul över -2000. Efter bränsleregulatorbyte och en del körning ligger den på ungefär hälften, sådär 700-1000 och som max 1400 om jag minns rätt.

    Jag har maptun's helsystem, 3" fram till 2.5" bak. Har original lambda (en av dom) monterad. Har dålig koll på bredbandslambda, dom värden jag nämner kommer från open sid.

    - - - Uppdaterad - - -
    Din AMUL ska max ligga på -+500, samma gäller Lamdba. helst +-300,
    Amul är bränsleadaption av bränslemappen i programmet.

    Dåliga AMUL värden (och beroende på knackdetekteringen) = Motorrenovering i snar framtid...
    Senast redigerat av amazinjoey den 2022-06-12 klockan 11:39.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Hur mycket bränsle drar era ng9-3?
    Av MrStcs i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2019-03-16, 22:41
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-07-25, 15:39
  3. T16 går dåligt, för mycket bränsle
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-08-18, 13:21
  4. Ojämn gång vid höga varv efter bränslepumpsbyte - LÖST
    Av baasen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 14:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •