Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Startmotor går ej när backen är i OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Startmotor går ej när backen är i OG9-5

    Hej!

    Bil: 9-5 2,3 -07
    Skulle starta bilen. Tändningen går på som vanligt men det händer ingenting när jag vrider till startmotorn.
    Efter lite felsökning och mätning vid relä osv märker jag att startmotorn går och bilen startar när jag har växeln i neutral eller annan växel. Men inte ett liv i den, inget klick, ingen förändring alls när jag har backen ilagd. Jag börjar då fundera på om det möjligen finns någon pedalbrytare som ska känna att kopplingen är nere när backen är i för att startmotorn ska gå. Tänker då att om det är så borde kanske farthållaren bete sig konstigt. Provar köra en runda och upptäcker då att farthållaren inte fungerar. Indikeringen i displayen tänder när jag slår på farthållaren men det går inte att aktivera.
    Har mätt på pedalbrytarna och alla verkar fungera.
    Någon som har varit med om samma problem och som har en lösning på detta?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Automat eller manuell?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Eftersom han säger "koppling" så gissar jag på att det är en manuell.

    Men nej, det finns (på en manuell bil) inte någon funktion som känner av att kopplingen ska vara nedtryckt när backen är i för att startmotorn ska gå, i alla fall inte på min -04, och jag har aldrig hört att det skulle ha ändrats med tiden. Och jag tror heller inte att den koppling du försöker göra mellan startmotorn och farthållaren genom att peka ut kopplingspedalsensorn kan stämma eftersom den ena då skulle vilja ha uppsläppt pedal för att funka och den andra ha nedtryckt. Om pedalsensorn strular brukar det innebära att den fastnat i ena läget.

    Jag skulle snarare gissa att startproblemen kan bero på tändlåskontakten (i botten av tändningslåset) som börjar bli sliten, det är ett vanligt fel när og9-5 börjar bli till åren. Det brukar yttra sig genom att bilen IBLAND (mer och mer med tiden när tändkontakten blir mer och mer sliten) inte reagerar alls när man vrider upp nyckeln till startläget. Ett sätt att bekräfta om det är problemet är att hålla kvar nyckeln i startläget när inget händer och sedan vicka lite på nyckeln på alla ledder och se om något händer. Det problemet uppstår vanligtvis utan uppenbar koppling till vald växel, men jag kan tänka mig att det finns en viss korrelation till vilken växel man har i p.g.a. backlåsets mekaniska koppling till tändningslåset.

    Men visst finns det utöver bromspedalsensorn en kopplingspedalssensor (artnr 5104401) på bilar med farthållare och visst kan det vara någon av dem den som spökar om farthållaren vägrar gå på. Bromspedalssensorn avslöjas om bromsljusen lyser trots att du inte trycker på bromsen. Kopplingspedalen är knepigare, men ett enkelt test är att hålla upp pedalen med foten medan du försöker aktivera farthållaren (d.v.s. sätt foten under pedalen och dra uppåt), samma sak kan man göra på bromspedalen om man vill. Nästa steg är att mäta på själva kontakten.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ja, det är manuell.
    Har mätt alla brytarna jag kommer åt vid pedalerna. Två på broms och en på koppling och de verkar ok. Behöver inte lyfta någon av dem för att de ska gå till/från utan bara trycka/släppa pedalerna.
    Problemet med startmotorn är väldigt konsekvent. Omöjligt att få den att gå runt när backen är i så det kanske kan vara något mekaniskt som påverkar tändningslåset då. Får väl försöka plocka bort en massa plast så jag kommer åt att kolla.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    På USA-marknaden så finns det en brytare på kopplingen som kräver att den är nertryckt för att startmotorn ska aktiveras, detta oavsett växel.

    Annars finns det bara startmotorreläet, som har ena spoländan kopplad till tändlåset och den andra till TWICE.

    Jag skulle prova att byta mellan startmotorreläet och halvljusreläet (de är samma) först (eftersom det är lättast). Funkar inte det skulle jag peta in mätsladdar för reläspolen och mäta om det är +B från tändlåset eller Jord från TWICE som fallerar. Även om jag gissar att jellybear har rätt i sin misstanke om tändlåset så vill man ju kontrollera att det inte är något enklare först.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Nu är det fixat! Var två trådar i kablaget till bakluckan som gått av. Borde man ju räknat ut direkt... Så logiskt.

    2 användare gillar detta inlägg

    dea, Vfr


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passande startmotor 9000
    Av Markusspeedy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 02:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •