Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Missljud från vänster bakdäck NG9-3

  1. #21
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Ja det såg jag när den kom att den såg samma ut som den på toppen, men jag bytte ändå, tror du att det blir problem?

    Citat Ursprungligen postat av Seglaren Visa inlägg
    Hoppas du bara lossade skruven som håller länkarmen längst ut mot hjulet.

    Lossade du skruv eller skruvar i andra änden, utan att märka upp exakt hur de satt, bör du nog göra en hjulinställning.
    Skruvarna är troligen excentriska, för att just kunna göra hjulinställning på bakvagn en.

    Detta läste jag någonstans...
    Lossade bara en skruv, enligt videon :-)
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  2. #22
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Nu har jag kört 150mil med packning och det låter fortfarande... Kan det vara stötdämpare som låter? Först lät det lite då och då nu låter det mer och mer... :-( och det låter som man drar fingret på blöt badkar.

    Sedan när jag skulle lyfta bilen så var jag tvungen att lyfta den väldigt mycket för däcken ville liksom inte släppa från marken...


    Skickat från min Pixel 4a via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Låter det som du beskriver så är det antagligen gummi som rör sig mot metall, alltså troligen en vulkad bussning där gummit släppt och rör sig på fel ställe. Alternativt nån torr led.
    I felsökningssyfte kan du ju tex spraya krängningshämmarens leder en och en i omgångar och se om det tystnar tillfälligtvis.. Hämmarens inre bussning ser ju tex ganska glapp ut.
    Sen ev spraya på de andra bussningarna en efter en.
    När det gäller fjädersätet så har du som sagt köpt övre och enda skillnaden blir ju att du nu inte längre har ett genomslagsskydd. Som du ser på en av de gamla så är det ju som ett torn på den nedre.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Krängningshämmarens bussning ser väldigt glapp ut. Det brukar bli klonk-ljud från bakvagnen av detta.

    Drogs den yttre skruven till bärarmen åt med bilen på hjul?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Jag skulle byta stötdämparna också, dina ser inte bättre ut än mina som nyligen är bytta. Min ena bakfjäder hade gått av på nästöversta varvet och jag hade liknande symptom som dig. Därför bytte jag fjädrar, dämpare och gummibussningarna i fjäderbenen. Nu är det kanon och bilen går bra i gupp och kurvor.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Drogs den yttre skruven till bärarmen åt med bilen på hjul?
    Är det samma problem som flygplansbussningen på 9000, som går sönder när den fjädrar in helt om man drar den i nedersta läget?
    Senast redigerat av Långmilare den 2022-07-04 klockan 16:15.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nej men rent generellt så ska man alltid dra åt skruvar som låser saker mot bussningar när den är i neutralläge. Dvs på en bil när bilen står på plan mark med vikt på alla hjul. I det läget drar man åt alla skruvar. Då ligger inte bussningen i spänn och dess rörelse blir lika åt bägge håll utan att stressa bussningen åt endera riktning.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Hej! Tack för all info. Jag hittade en del fler fel så jag kontaktade företaget som sålde bilen och då när jag berättade om alla fel kom de med lösningen att jag får häva köpet så nu är jag bara ägare av en Saab.

    Tråkigt nog krockade en skåpbil rätt in på sidan av min cab idag så hela högersida är kaputt

    Skickat från min Pixel 4a via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    näe vad trist..........då är nog chansen väldigt överhängande att det är en cab mindre på vägarna nu då. Tveksamt om de lagar det där.....En ny dörr kostar 10k plus moms. En beg 10k inkl. Som tur är är det höger sida, då finns det gott om bakskärmar, endast 13k plus moms. Vänster bakskärm är utgången. Så delar finns ju iallafall.

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Precis! Jäkligt tråkigt. Som Stefan skriver så är det nog risk att det kan bli mycket att åtgärda, men hoppas om kan lösa det.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #31
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Hmmm, jag googlade vad bilen är värd så hamnar jag på ca 100.000kr Då det är inte jag som har gjort skadan borde de vilja laga allt upp till den summan antar jag, eller tänker jag fel?

    Skickat från min Pixel 4a via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  12. #32
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Det beror på, exempelvis är väl rundslagningsskydden hela ? dessa torde vara värda mycket begagnade, så då kanske försäkringsbolagen kan få en slant för bilen efter inlösen, och då vill dom ju bara reparera för skillnaden mellan bilens värde och vad dom kan få för den krockad.

    På en såpass ovanlig bil (nåja) KAN de hända att de frågar hur du vill göra också.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Stopp nu.

    Det är inte försäkringsbolagets bil, och när man blivit påkörd utan eget vållande gäller lagregler, vilket betyder att det i princip bara är för motparten att betala för en reparationsutgifter eller likvärdigt, så länge ens agerande kan anses skäligt - vilket motparten till viss del kan påverka genom att ge ett bättre förslag. Dvs. man måste inte ta försäkringsbolagets bud - vad som är skäligt avgör i slutändan en domstol om man inte skulle komma överens vilket försäkringsbolaget vet, dvs. om försäkringsbolagets jurister bedömer att du troligen skulle vinna i domstol kommer det inte att gå till domstol, försäkringsbolagen vill alltid undvika är att få en dom mot sig (och eventuellt processande täcks dessutom ofta av bilförsäkringens rättsskydd).

    Skäligt betyder att du agerat på ett rimligt sätt, och det betyder inte att du valt den billigaste lösningen - vilket betyder att du kan reparera upp till bilens ersättningskostnad, något som ofta överstiger försäljningsvärdet när det rör sig om mer unika bilar. Lagen uttrycker det som att motparten sak ersätta skadan. Detta betyder i praktiken faktiska kostnader och att detta i praktiken alltså måste regleras i efterhand vid tvist.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #34
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Du har ingen som helst rättighet att få reparera bilen själv mot ersättning, försäkringbolaget kan säga att dom löser in den, och vill man inte det står man utan pengar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Om man inte är vållande och det är en annat trafikförsäkrat fordon som skadat det så gäller lagregler. Nedanstående gäller inte om helförsäkringen är inblandad, då gäller helförsäkringens villkor.

    Är man inte nöjd med motpartens (försäkringsbolagets) skadereglering så kan domstol besluta. Försäkringsbolaget är bara motpart.

    (Det kan dock finnas problem att få det egna försäkringsbolaget, förutsätts ett det är ett annat än motpartens, med på tåget om man utnyttjar dem för att prata med motparten vilket man normalt gör om man har helförsäkring.)

    En bil som man äger man äger bestämmer man själv över, och som ägare får reparera bäst man vill. Ersättning kan bli en domstolssak i det fallet, eftersom det faller tillbaka på lagregler. Det är nog ganska uteslutet att domstol skulle komma fram till att skadan inte berättigade till någon som helst ersättning, om man kan redovisa tydliga kvitton på faktiska utgifter - däremot kan det bli en fråga om det förekommit överreparation och därmed jämkning (och därav följer att man absolut inte ska göra andra saker samtidigt för att det är enkelt om man har en sådan här tvist). Om man reparerar själv är problemet att fastställa arbetskostnaden, så det är dumt i sådana här lägen att inte lämna det till verkstad, och auktoriserad verkstad med gör det svårare att ifrågasätta reparationerna.

    I verkligheten så kommer försäkringsbolaget att komma med nya bud om man inte godtar deras bud, för de vill normalt inte hamna i domstol om de inte är hyfsat säkra på att vinna på det. Det är också så att försäkringsbolaget är ersättningsskyldiga för andra kostnader som orsakats av skadan utöver de för själva fordonet, som läkarkostnader och ökade transportkostnader (t.ex. hyrbilskostnader med avdrag för förväntade kostnaderna för egen bil eller taxikvitton).

    Nu ska vi kanske inte måla f-n på väggen dock, om man får ett reparationsförslag från en verkstad som understiger strålningsersättningen så bör det inte vara så svårt att få den reparerad. Det man säger i så fall är att man kommer att reparera den (och kan visa reparationsförslaget) och skicka räkningen till dem om de inte anvisar en verkstad, försäkringsbolaget kommer nog att acceptera reparation i så fall.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Ja, du bestämmer över din bil själv, men du har fortfarande ingen rätt att få ersättning för egna reparationer, visst kan man dra det till domstol om man verkligen vill krångla till det, men det finns inget som säger att man lyckas bättre där, försäkringsbolaget har ju erbjudit dej en (i deras tycke) skälig summa för inlösen och därmed hållit dej skadelös i lagens mening.

    Jag har själv fightats mot ett försäkringsbolag som i slutändan skrotade min bil trots att det inte var speciellt mycket fel på den.. Jag hade förstås kunnat säga nej, men då hade jag inte fått nån ersättning.
    Nu fick jag mer för bilen än jag betalat för den och det var ingen ovanlig bil så det må vara hänt, det är bara så trist att skrota bilar man hade kunnat fixa själv för en liten slant och delar från skroten.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Du har i princip en kristallklar rätt att få ersättning för egen nerlagd tid för att reparera skadan, det mer eller mindre oöverstigliga problemet är att i praktiken bevisa och beräkna nerlagd tid på att reparera skadan samt arbetets värde. (Och gör du det själv kommer du med största sannolikhet inte kunna hålla dig borta från att fixa andra saker du ser när du ändå håller på).

    Så det rätta sättet är att låta reparera den på auktoriserad verkstad med en tydlig arbetsorder - det går då formellt i domstol varken att ifrågasätta om reparationen överensstämmer med skadan eller om kvittona är korrekta. Man bör dessutom ställa en formell fråga till försäkringsbolaget om de godkänner verkstaden man avser att reparera på i förväg (avkrävande svar inom 8 dagar) - för att oavsett om de svarar positivt (problemet löst) eller negativt (anvisar annan verkstad, problemet troligen löst på annat sätt, eller sätter sig på tvären/inte svarar, förtar deras framtida invändningar mot verkstaden) så förbättrar man sin sits.

    Resultatet blir att försäkringsbolagets (juridiska avdelning) normalt inte kommer att vilja processa om det (finns något enstaka bolag som utmärker sig negativt, dock). (Betalar de inte räkningen så skickar man det till Kronofogden - men erfarenhetsmässigt räcker det utmärkt att bara skicka ett krav utformat som en förlaga till ansökan om betalningsföreläggande för att få respons, brevet kommer då att med säkerhet gå direkt till den juridiska avdelning för granskning och godkännande.)

    Att försäkringsbolagets handläggare erbjuder en i deras tycke skälig summa för inlösen betyder dels inte att domstolen automatiskt tycker detsamma, dels inte att de kan tvinga fram inlösen (vilkets skälighet minskar med hur unik bilen är). Det kan finnas goda skäl att man inte vill lösa in en bil som man lagt mycket på att renovera eller modifiera bilen - upp till domstolen om de bedömer ens agerande är skäligt - notera att oskälighet är försäkringsbolagets bevisbörda, att agerandet inte är ett rimligt sätt att hantera skadan.

    En kompis pappa som var advokat råkade ut för att bli påkörd för länge sedan, han struntade i försäkringsbolagets skrikande och tog ut hyrbil, och skickade sedan räkningarna till försäkringsbolaget. De betalade snällt. För de skulle åkt på storstryk hos kronofogden eller i domstol om de skulle försökt driva det (och i just det här fallet var det kristallklart att det skulle hamnat där om de inte betalt).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ljudsignal från vänster sida, låter nästan från stolen NG9-3 -08
    Av delofson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-07-20, 00:46
  2. [LÖST] Missljud vänster fram OG9-5
    Av ors i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-13, 23:43
  3. [LÖST] Knackningar från vänster bakdäck efter däckbyte NG900
    Av KingsX i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 00:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •