Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Klickande ljud i växelspak vid broms OG9-5 Automat

  1. #1

    Klickljud vid broms i läge P OG9-5 Automat

    Hej

    Har en 9-5 -03 med automatlådan, hissade upp bilen och testade ett par andra fälgar på ena framhjulet. Satte igång motorn och lade i N och sen gick och snurrade på hjulet. Satte på det gamla hjulet och skulle åka därifrån, då hör jag ett klickljud som uppstår varje gång jag trampar på bromsen när lådan står på P, inte i något annat läge vad jag kan höra. Den klickar även när motorn är avstängd. Ska det vara så eller är det helt normalt? Kommer inte ihåg att det varit så innan.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    kan det inte vara så att det sitter en kontakt bakom pedalen som klickar när du bromsar, så är det på min 9000 Auto
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    sitter en spärr på spaken som hindrar att man kan lägga ur P-läge utan att hålla på bromsen(detta är väl rätt smart, tänk om nån råkar dra till spaken när ingen sitter på förarplats...)
    När man trycker på bromsen frigörs spärren, det är detta du hör..
    Slutsats, din bil är helt ok.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Ok, tack, man blir lite paranoid när man börjar höra saker. Är ny med automatlådan som annars är helt underbar.

  5. #5

    Automatlåda 9-5, klickande ljud vid tryck på bromsen?

    Tjena allihopa....det är så här att när jag har spaken på (P) och trycker på bromsen så hörs ett klickande ljud?E det någon som vet varför.
    Jag har en 9-5 2,3t aut

    Edit: Förtydligade rubriken något. Moderator /LM

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: automatlåda

    När du trycker ner bromsen släpper en spärr som tillåter dig att ändra spakens läge från "P" till dom andra växellägerna.

    Alltså , du kan inte växla från "P" utan att trycka ner bromsen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7

    Re: automatlåda

    hehe ok tack för svaret.....har inte tänkt på ljudet förut.Man e ju inte så haj...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-17 klockan 11:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Klickande ljud i växelspak vid broms OG9-5 Automat

    Hej,
    Bil: Saab 9-5 Aero -07 Automat
    Har bytt styrservorör på min bil och efter har det uppstått mycket problem. Det senaste kom idag och det var ett högt knäppaste i automathandtaget när jag tryckte ner promenad för att lägga i drive.

    Tidigare har det varit mycket vibrationer sen jag bytte rören så jag misstänker att allt hör ihop med en ökad rörelse av motorn efter allt lossande i framvagnen för att komma åt rören. Men behöver hjälp med knäppaste så fort jag petar på bromsen, varför knäpper det handtaget till automaten? Det har inte gjort det innan, har det med rörelsen av motorn och det ökade glappet att göra?

    Mvh
    Mattias

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det är solenoiden som ska förhindra att man kan byta växelläge som släpper. Det är helt normalt på alla 9-5 automat, men du har väl antagligen märkt det först nu.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Klickande ljud i låset på bakluckan NG9-3
    Av Neverlucky i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-08-13, 19:24
  2. [LÖST] Klickande ljud vid tomgång och gas OG9-5 B235E steg1
    Av henrik.a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-04-15, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •