Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hitta rätt bakre bromsrör OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Hitta rätt bakre bromsrör OG9-3

    Hej,
    Saab 9-3 2.0T '99

    Fick nedslag på bromsrör höger bak, det som går in i oket. Nu har jag försökt leta efter rätt bromsrör på olika sajter men hittar inte rätt. Nu undrar jag om någon har tips på var man bäst hittar detta eller:
    -är det lätt att göra ett sådant själv (finns nåt "dubbelkoningsverktyg" på biltema, Artnr. 71-999), och i så fall, vad är det för gängor?

    Stort tack på förhand!

  2. #2
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    12120
    menar du det korta bromsröret som går "inne i" bärarmen, eller det som går hela vägen från motorrummet till bakbromsarna ?

    Oavsett så är det enklaste troligen att gå till en bildelsfirma som gör rör på beställning och be om ett så gör dom efter nån tabell på längder, mekonomen gjorde det förr iaf, troligen fortfarande.

    Själv skulle jag gjort ett själv då jag har grejerna hemma.

    Om det gäller det långa röret så kan man med fördel skarva detta under bilen om den främre delen ser ut att vara i bra skick.

    Minns inte i huvudet vad det är för gänga på nipplarna tyvärr.

    Glöm inte att lufta efteråt, köp gärna luftnippel också och byt, den befintliga blir ofta misshandlad när den ska loss.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för svar!
    Det är det korta röret.
    Tror jag ska prova göra det själv. Det ser ut som det är fler rör som är på väg att rosta sönder, lika bra jag lär mig.

  4. #4
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    12120
    Det är ju klart enklare att tillverka och byta, kan vara lite jobbigt att få loss om det rostat fast dock, för mej slutade det med att jag även fick byta ena slangen för det gick inte att få loss nippeln ur den.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 465
    Det gick fövånansvärt lätt att byta bromsrören till bakre oken på min og9-3 2000. Det finns många gamla trådar om detta.

    Bromsrör bak. Mätt vänster rör från slangen ut till bromsoket med en ståltråd lagd längs röret. Längd 560 mm. Det stämmer bra med Mekonomens rör 04-AA0560. Samma rör på båda sidor enligt Mekonomen. AA betyder M10x1.

    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/129597-Rostigt-bromsr%C3%B6r-OG9-5?p=1557442&viewfull=1#post1557442

    https://www.mekonomen.se/bromsror-quick-10079770

    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    12120
    Detta röret som TS ska byta är nog snarare runt 150-200mm långt, ur minnet då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 465
    Så här ser bromsröret ut som går in i oket bak på en og9-3 2000. Längden är som jag skrev tidigare. Pratar du om 9-5?
    Edit: det kan ju vara lämpligt att kontrollmäta före inköp av rör.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    12120
    Hmm jag var helt säker på att TS hade en 9-5, men tydligen inte, så då spelar det jag sa ingen roll

    Positivt är att det där ser ut att vara enklare att byta
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Att verkligen hitta rätt olja i olje-djungeln
    Av SAAB_AERO1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-01-24, 08:31
  2. Hitta Bakre lamda billigt?
    Av Mikael.Hedman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 15:48
  3. Inte lätt att hitta rätt i däcksdjungeln. Hankook...?
    Av need4speed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 12:10
  4. Hitta rätt för placering av bländarskiva T-konvertering
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 22:02
  5. 9000 Intercooler, hjälp med att hitta rätt årsmodell!
    Av NisseT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •