Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Missljud 1700-2000 varv OG9-5 B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    Missljud 1700-2000 varv OG9-5 B2x5

    9-5 2,0 2003
    Har haft detta missljud i flera år, vore kul att hitta vad det kommer ifrån.
    Jag upplevde att ljudet försvann i samband med att jag bytte turbon i vintras men det kom snart tillbaka igen.
    Det är svårt att spela in, men jag tror ni kan höra det i videon.
    Det framträder främst vid lite kraftigare gaspådrag på främst 4:an och 5:an, mellan ca 1700-2000 varv.
    Jag upplever det som ett rasslande ljud.

    Video här https://yadi.sk/i/D2IytbeDhbK6bA .

    Jag har såklart tittat efter grejjer som sitter löst och kan rassla men har inte hitta nåt.
    Underifrån kan jag se att det inte är helt tätt mellan "kobran" och turbon. Jag minns att det var knepigt att få dit klämringen runt ordentligt. Men det ska väl inte vara nåt högt tryck här som skulle kunna orsaka turboläcka = oljud?

    Det är även lite fuktigt vid övrde delen av oljereturen.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Fick kamrem bytt på en Golf.
    Efter några mil så hördes ett ljud jag aldrig hört förut. Mest inne i bilen. Knappt hörbart i motorrummet. Både med bilen stillastående och rullande i olika, hastigheter.

    Det lustiga var att ljudet bara hördes i ett bestämt varvtalsområde, 1700 - 3200 rpm.
    Bilen gick bra.

    Trodde först att det var löphjul, spänrulle eller annat.

    Vi var några som kollade, och en som skötte gasandet. Lyssnade också med stetoskop. I vart fall inget som kunde härledas till kamkåpa och annat. Däremot mot torpeden inne i bilen!
    Så plötsligt fick en snubbe se något långt ned i motorrummet som såg ut som gängor på blank ny metall!

    Det var en av skruvarna till nedre motorfästet på högra sidan som gängat ur.
    Förmodligen inte ordentligt dragen. Sånt kan ju hända.
    Motorföstet vibrerade mot motorn, vid ett visst varvtal.
    Oljudets frekvens harmonerade inte med motorns varvtal, utan motorfästet levde ett eget liv.

    - Så, kan det vara nåt liknande? Nåt som sitter löst på motorn eller i motorrummet? Kanske t o m en enda lång skruv som skallrar.

    Jag hade en gång ett sprucket grenrör.
    Oljudet kom när motorn var ordentligt varm, och bara i ett begränsat varvtalsområde.
    Var väl den tidens avgassystem utan flexdel, som bände när det blev varmt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Ja det är väl inte omöjligt att det är nåt liknande som är löst i mitt fall, men det känns ändå som att det är turbo relaterat och kommer vid väldigt specifika varvtal vid acceleration..
    Här kommer för övtigt lite bilder, ser det ut som att jag fått "kobran" rätt mot turbon (bild uppifrån & nedifrån).
    Sen undrar jag också om någon vet vad den där lilla slangstumpen heter på 3:e bilden? Upptäckte sprickor i den och vill byta den. Den ser ut att vara olika stor i ändarna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Det där är väl klassiskt ljud på 9-5:or. Jag har haft det på två av två bilar. Segdragning och varvtal omkring 1500-2000 rpm.

    Som jag förstått det så är det resonansljud från växellådan. Min teori fram tills att läste någon som sa att det växellådsljud var att det är dåliga motorfästen.

    Jag åkte tusentals mil med det där fenomenet på min förra Saab utan att något rasade.

    Ska försöka leta fram tråden där jag läste om detta, jag tror lösningen kan ha varit kopplingsbyte.

    Edit:
    Här är någon som har samma fel.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...vid-belastning

    Hittar tyvärr inte tråden där växellåda tillsammans med trötta fjädrar i kopplingen pekas ut som orsaken till ljudet.
    Senast redigerat av CFATE2008 den 2022-05-26 klockan 20:41.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Intressant det där om främre motorfäste. Men isf borde borde motorvarvtalet där oljudet uppstår bero på vilken växel man har i.

    Dvs oljudet borde inträffa vid något högre varvtal på fjärde växeln, omkring 2300- 2700 rpm. På tredje växeln borde det ske ännu högre upp.

    Är det ett oljud från från växellådan så kan är det möjligt att ljudet hamnar i samma varvtalsområde oavsett växel.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008 Visa inlägg
    Det där är väl klassiskt ljud på 9-5:or. Jag har haft det på två av två bilar. Segdragning och varvtal omkring 1500-2000 rpm.

    Som jag förstått det så är det resonansljud från växellådan. Min teori fram tills att läste någon som sa att det växellådsljud var att det är dåliga motorfästen.

    Jag åkte tusentals mil med det där fenomenet på min förra Saab utan att något rasade.

    Ska försöka leta fram tråden där jag läste om detta, jag tror lösningen kan ha varit kopplingsbyte.

    Edit:
    Här är någon som har samma fel.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...vid-belastning

    Hittar tyvärr inte tråden där växellåda tillsammans med trötta fjädrar i kopplingen pekas ut som orsaken till ljudet.
    Tack för länken. Den tråden verkar ju beskriva exakt samma fenomen, synd bara att det inte kom nån uppföljning på den.
    Jag ska ta en titt på momentstaget mellan växellåda och subframe som nämns för säkerhets skull.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Det är ju lite svårt att höra ljudet genom mattan av vägbuller, men nog tycker jag det låter väldigt väldigt likt det resonansljud som ALLTID uppkommer i min 9-5a när jag trycker till ordentligt på gasen vid femmans växel vid 80-90km/h.

    Så har min bil låtit sedan jag köpte den och sedan dess har jag avverkat 15000mil i bilen över 11,5år utan att ljudet förändrats ett dugg eller orsakat problem av någon form. Så jag kör på och är glad.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Det är nog samma ljud. Frågan är vad det är för ljud (resonans).
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-07 klockan 16:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Hade man varit ekonomiskt oberoende så hade man åkt på 4an upp till 85-90 vanligtvis men som tiderna är och plånboken liten så försöker man snåla allt som går och då blir det lätt segdragning å 5an neråt 60-70.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Ja. Synd att 9-5:orna har så väldigt mycket oljud och vibrationer vid segdragning.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-18 klockan 10:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Från början lät det mest vid segdragning, på femmans växel men tycker att det numera även låter vid ganska normal acceleration på 3:an och 4:an..
    Tror man upplever ljudet tydligare i denna videon..


Liknande ämnen

  1. Saab 900 2.0, går dåligt och rycker vid 2000 varv.
    Av qupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 16:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •