Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Stannade och startar ej längre, Inga felkoder OG9-5

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 898
    Är det inte enklare att bara byta tanken? De flesta bilar borde vara i läge för ett byte av tankbanden ändå

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 610
    Medlem#
    8758
    Plocka ut ett trasigt skvalpskydd som ligger och flyter tar inte så lång tid, och tankband har jag bara bytt ett totalt (och det var preventivt).

    Pumpar kan vara lite olika motsträviga att plocka ut, det gäller bara att vrida och vinkla dem rätt så de kommer förbi kanterna, då håller fästena för att dra upp armaturen utan problem. Om man har ett skalpskydd som trasslat in sig så är det ju bra att veta sen tidigare var det brukar kärva och vad som kan vara (delar av) skvalpskyddet som hakat i.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 055
    Medlem#
    12120
    Känns väl oerhört mycket krångligare att byta tank ? ..iaf på en icke-biopower-bil.

    Jag ahr ju bytt pumparmatur på min 05'a och det var ju en del lirkande men enklare än jag trodde innan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    615
    Enda som jag fick klura med en stund var tankmätaren/flottören som är lång och lätt att skada. Bortsett då från det normala lirkandet med nipplarna som satt rätt hårt, men silikonspray hjälpte mycket.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Storvreta
    Inlägg
    40
    Jag fick ut tankarmaturen till slut och därefter tricksade jag ur skvalpskyddet.
    Ja, det var trasigt.
    Rent skräp att det kan gå sönder genom att utföra sitt enda jobb, hindra skvalp.
    Det är lättare nu att få ut bränsleslangsanslutningarna när man fettat in alla O-ingar.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Aero -00. SAAB 9-5 Aero -06.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Storvreta
    Inlägg
    40
    Frågan är bra om det över huvud taget är värt att spendera 250kr på en likadan originaldel bara för att därefter vara rädd att samma sak händer igen….
    SAAB 9-5 Aero -00. SAAB 9-5 Aero -06.

  7. #27
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 055
    Medlem#
    12120
    250kr för vad ? skvalpskyddet ? ..min plan är att bara ta bort det för gott om/när jag öppnar..

    Mitt problem är iofs bara att tankmätaren lever rövare och mycket väl kan skifta mellan halvtank och tomt på typ 2mils resa...
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 336
    Medlem#
    2555
    När det väl är borta så är det borta.
    Har aldrig hört någon sätta in ett nytt

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Storvreta
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    När det väl är borta så är det borta.
    Har aldrig hört någon sätta in ett nytt
    Jag har läst det också och detta är tämligen nytt för mig.
    Ingen tidigare bil jag ägt har mig veterligen haft något dylikt.
    Så det är kanske jag som är onödigt fundersam trots mina egna erfarenheter från äldre fordon.
    https://schwedenteile.de/p/16167/baf...s.html?lang=se
    Senast redigerat av JLindborg den 2022-05-26 klockan 21:36. Anledning: Tillägg
    SAAB 9-5 Aero -00. SAAB 9-5 Aero -06.

  10. #30
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 055
    Medlem#
    12120
    Skvalpskydd har nog de flesta bilar i original, Men att dom lossnar är kanske inte lika vanligt, men det förekommer på andra bilar med.

    Ofta saknas skvalpskyddet i eftermarknadstankar f.ö, man läser ibland om folk som bytt tank och klagar på att det skvalpar i tanken vd inbromsning.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Motorn dör under gång och startar inte varm, inga felkoder OG9-5
    Av bellman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-01-27, 20:54
  2. Startar ej, inga felkoder OG9-3 B205
    Av Frippegubben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2019-03-18, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •