Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: OG9-5 - Vilken upplevelse!

  1. #21
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    jag gillar og900/ng9-3 när man sitter bakåtlutad med röven och inte frammåtlutad som 9000/og9-5

    sen är hela panelen så långt ner jämfört med sätet på 9-5

    knäna är för nära brädan.

    men ja, det är ju en smaksak. jag gillar inte pilotstolarna i 9000 Aero heller. lagom längd och för bred över axlarna så är dom där öronen jävligt ivägen..

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Sittställningen är ju det som är riktigt bra
    Och sååå många typfel har dom inte.
    De flesta är dessutom möjliga att åtgärda själv.
    Ja det är väl det jag blev så tagen av. Jag sitter fruktansvärt bra! Bilen är mjuk och fin. Lätt och fin i styrning, koppling och växellåda också.

    Jag har ratat 9-5 genom alla år på grund av alla typfel, speciellt på grund av oilsludgeproblemet.

    Men jag kom fram till att om bilen är 20 år gammal och välskött så har nog dom flesta typfel säkert blivit åtgärdade och motorn går riktigt tyst och fint så den håller nog många år till.

    Det jag dock räknar med inom snar framtid är att bränslepumpen kommer paja. Nästan så att man skulle byta den i förebyggande syfte men sen samtidigt - varför byta något som funderar


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Sittställningen är ju det som är riktigt bra
    Och sååå många typfel har dom inte.
    De flesta är dessutom möjliga att åtgärda själv.
    Majoriteten av typfel går ju fixa på en eftermiddag i min erfarenhet

    Vevhuspackning
    Vakuumslangar
    Backventiler.


    Sen är det bara att tuta å köra

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Hellre typfel än slumpmässiga fel

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Typ slumpmässiga fel...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #26
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    jag har bilar där rost är typfel, som på og9-5. (og900)

    det finns ganska många saker jag hellre gör än att fixa rost. bilar som rostar i viktiga strukturella delar lockar inte mig.

    saab gjorde bra bilar från 2003, kallas 9-3. visserligen kostare väll en ng9-3 kombi ca 50 ggr så mycket som en 9-5 eftersom ingen vill ha 9-5. rostar lite i skärmar, på en subframe.. kosmetisk rost och saker som går att skruva loss och byta.

    bakvagns justerskruvarna går av, då knackar man ut dom gamla och knackar dit gamla.

    Det är lite synd att 9-5 fanns och att 9-3 skulle vara "lillebror" till den. tänk vilka fantastiska bilar det hade varit annars.

  7. #27
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag kör mycket hellre en OG9-5 än NG9-3 av flera anledningar, framförallt känns dom mycket mer välbyggda. Jag har förvisso inget emot NG9-3, men varför köra lillebror när storebror finns tillgänglig ?

    Hur byter du subframen på 9-3 f.ö ? sätter du dit en lika rostig från skroten ? ..för dom finns ju inte att köpa nya.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    jag har bilar där rost är typfel, som på og9-5. (og900)

    det finns ganska många saker jag hellre gör än att fixa rost. bilar som rostar i viktiga strukturella delar lockar inte mig.

    saab gjorde bra bilar från 2003, kallas 9-3. visserligen kostare väll en ng9-3 kombi ca 50 ggr så mycket som en 9-5 eftersom ingen vill ha 9-5. rostar lite i skärmar, på en subframe.. kosmetisk rost och saker som går att skruva loss och byta.

    bakvagns justerskruvarna går av, då knackar man ut dom gamla och knackar dit gamla.

    Det är lite synd att 9-5 fanns och att 9-3 skulle vara "lillebror" till den. tänk vilka fantastiska bilar det hade varit annars.

    Hehe min erfarenhet av ng 9-3 är massor med typfel som jag råkade ut för alla i princip.

    Koppling, svänghjul, fjädrar (jaja kanske inte riktigt typfel men ändå), spridare, btr, trasig skena balansaxelguide… den bilen kostade.

    Nog är ng 9-3 stolarna sköna men Og 9-5 är ju som att sitta i en fåtölj

    Spontant så föredrar jag Og 9-5.

    Dock skulle jag påstå att Og 9-3 T5 vinner ronden ”alltiallo” slitvarg deluxe!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #29
    Sen ska vi inte glömma elefanten i rummet, ECUerna på t8 fallerar och går inte få tag på nya. Begagnade går för flera tusen å håller ett år eller två som Max…


    Rost på ng9-3 är bakhjulhus lika vanlig som 9-5an, sedan rost det även stöttdämpartornem.
    Subframen rostat även å typ omöjligt få tag på ny
    Ng9-3 är oxå mycket mer plastig!


    Men annars än de så är de en riktigt fin bil, super nöjd med min men föredrar 9-5. 9-3 har bättre chassi men 9-5 är bekvämare å tystare

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ng9-3 har överlag fått sanslöst mycket skit genom åren som den inte förtjänar. Dessutom, 03-06 är klart bästa årsmodellerna, för sen blev det lika urk-plastigt som i og9-5 från 2006. Jag råkar ju en ha en 9-5 Aero 2006 numer och det är lika bedrövligt varje gång jag kör den, hur otroligt mycket de snålade in på precis allt i den bilen. Min gissning att ng9-3 fick så mycket skit i början var för att den var så tekniskt avancerad så mekanikerna inte förstod sig på den. Sen "dummade" de till den till 2007 så blev folk nöjda.

    I vilket fall så slår ingen av de tidigare modellerna ng9-5, sådeså

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    03-06 är bättre kvalité men fortfarande plastiga jämnfört med 9-5an bytte dörrsidor på min gamla 05 till 06 dörrarna och de vägde fan hälften...

    OG9-5 2002 med 3.0t å 5 växla automat hade fan varit en dröm att prova! mjukgång om man inte ute efter massa effekt!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  12. #32
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    3.0TID och 5vxl manuell är en jävligt trevlig kombination i 9-5, lånade en för en totalt 50 mil resa på landsväg med omkörningar och allt. Riktigt trevlig motor att köra, kanske inte hade velat äga den, men köra!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    I vilket fall så slår ingen av de tidigare modellerna ng9-5, sådeså
    Skulle la vara inköpspris och ägandekostnader då

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det ni skriver styrker min tro att jag skulle trivas bättre med en 9-5 av fram till 2004 års modell jämfört med plastraketen ng9-3 och dess rika flora av typfel. Jag har tjatat en hel del tidigare om hur mycket sämre min ng9-3 är jämfört med og9-3. Det finns några här som har klarat sig bättre. Visst är väghållning och bromsar mycket bättre på den nyare samt att den drar lite mindre bensin men i övrigt så är ju og9-3 bättre på allt. og9-5 uppfattar jag som ganska lika og9-3 men större.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Jag är också på Team og9-5, mest för att det är en sån work horse. Otroligt med utrymme utan att kännas klumpig. Hyrde en ny kombi i vintras och fick plocka av alla 4 hjulen på barnvagnen för att få in den i skuffen. I 9-5 kombin ryms ordentligt med bagage plus vagnen!
    Och som vissa kommenterat, där ng9-3 har elektroniska lösningar har 9-5 ibland rent mekaniska, eller iallafall mer lättåtgärdade lösningar. Rattlås är ju det uppenbara.

  15. #35
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    jo bortsett från väghållningen är en og9-3 ganska bra. och motorerna då på T7 bilarna i min värld är det en ganska stor faktor att snabbt räkna av eftersom og9-3 är vidriga att köra pga det veka chassit.

    Bortsett från avsaknads av tak är en kirunnacab ganska bra med >.>


    problem meed dubbelmassesvänghjul är inte ett typfel, det förekommer hos exakt alla tillverkare.
    fjädrar? jo alla bilar från samma tid har samma problem, 9-3 kanske har liiite mer men inte nått extremt.

    vissa saker är specifika för vissa bilar, tex rostfällan som kallas sidokjol på 9-5 som när man upptäcker det så är det bara skrota bilen för det finns inget att fästa plåten i.

    samma på og900 med länkarmsinfästningarnas rost.

    rostande skärmkanter var mer typfel förr, tex fram på 9000. modernare bilars design gör dock att det rostar mer och mer i alla skärmkanter.

    T8 ecu är bökigt om man inte kran programmera själv , senare ecuer verkar tåla lite mindre skit. ska man köpa för flera tusen då får man gå på bildelsbasen eller annan ockersida. det finns fortfarande gott om privata som skrotar ng9-3 med delar till lägre priser.

    ECU är inte ett lika vanligt som CIM vilket ingen har tagit upp, riktigt drygt typfel och jobbigt att lösa eftersom bilen ofta inte går att flytta.

    Stötdämpartornen fram hade jag glömt, och det har jag ändå lagat. faktiskt ganska drygt, men lätt att se och komma åt tidigt om man vet vad man gör. utan att lossa saker. Kräver dessutom ingen gigantisk nivå av finish eftersom det är inne i motorrummet, måste inte lacka om hela skärmen osv.

    Subframen går kanske inte få tag på ny.. Men att ta av nått, ha det på bänk, svetsa, blästra och måla slår helt klart att ligga under en bil och få brinnande underredsmassa i håret. Eller upptäcka fel försent så bilen inte går att rädda (domkraftsfäste 9-5).


    Att 9-3 är plastig håller jag med om, det är la dock inte direkt ett typfel utan ett karaktätsfel.

    det mesta går att lösa med lite välplacerade tyg-tejp bitar för att slippa gnissel.

    dessutom skallrar det i dörrsidor om man har stora ljudsystemet.. lite ljuddämpning här o var löser det men förbannat irriterande att dom inte byggde bilarna bättre... tänk va bra allt hade vart om og9-5 slutat tillverkas 2005 nånstans och krut lagts på 9-3 och utveckling av nått nytt

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Jag är också på Team og9-5, mest för att det är en sån work horse. Otroligt med utrymme utan att kännas klumpig. Hyrde en ny kombi i vintras och fick plocka av alla 4 hjulen på barnvagnen för att få in den i skuffen. I 9-5 kombin ryms ordentligt med bagage plus vagnen!
    Och som vissa kommenterat, där ng9-3 har elektroniska lösningar har 9-5 ibland rent mekaniska, eller iallafall mer lättåtgärdade lösningar. Rattlås är ju det uppenbara.
    Ah. som dom mekaniska axlarna till ventilationsspjällen som alltid går sönder vs ng9-3s stegmotorer som bara..funkar?

    ng9-3 kombi har marginellt mindre bagageutrymme än og9-5 kombi.

    det skilljer nog mest när man fäller baksätet, takhöjden där är lägre på 9-3

  16. #36
    Förutom att alla T8 ECU-er är designade exakt likadant och nyare fallerar i samma takt, det är pg substratet i kretskortet blir dåligt med tiden pg kör cykler. Även de som orio säljer håller Max ett år samma, detta ska vara refurbished, samma gäller ju ECU-er du köper på skroten de kommer inte hålla


    Skillnaden med Cim är att de finns rep kit så därför togs de inte upp


    Hundbenen för 9-5an finns det nya delar så de går svetsa på
    Senast redigerat av amazinjoey den 2022-05-26 klockan 13:18.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  17. #37
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Vad är det för domkraftsfäste på 9-5 som gör att bilen måste skrotas? Inget jag sett, men har ju bara haft min i 7-8 år nu. Är det pressen direkt som gäller?

    Saab har alldeles för många typfel, det är sant, men 2002 9-5 är så bra på så många sätt att jag valt att se mellan fingrarna och fixa det som varit. Hade också turen att en del var fixat innan jag fick händerna på den, såsom pappersturbon med skrattretande kort livslängd trots extra korta serviceintervaller, bromsrören bak och stora bakvagnsbussningarna, allt bytt vid 14' mil. Innan det ny AC-panel, ny SID, ny tändkassett, på garanti.

    Hela bilen är numera dränkt i linolja och rostar inget sedan ca 4 år, vad jag har upptäckt iaf.

    Ogillar att byta bil för ofta och med tanke på vilken favorit 9-5 blivit, så kommer det gå långt innan jag byter till något annat. Har ju också en fungerande reservdelsbil om problemen skulle börja hopa sig.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  18. #38
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Nä, jag har ju haft fyra olika 9- i snart 12 år och under dessa uppskattningsvis 30-40000milen så har jag inte varit med om det flesta "typfelen" där, domkraftsfästen ? Har inte svetsat någon som helst rost på bärande delar heller förutom en bärarm, och den hade jag hellre bytt (nya finns att köpa för ca en tusenlapp) om det inte hade varit så bråttom. ..Klart bilarna rostar, men det gör ju i princip alla bilar, det som stör mest är hundbenen då.

    Tycker inte heller skillnaden är så gigantiskt före och efter 06, jag föredrar iofs 04-05 om jag kan välja, men det beror mest på att den fronten och inredningen tilltalar mej mer än dame edna.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Värmepjällen är ett irritationselement, det finns flera vanliga fel där, men inget av dem är dyra att fixa.

    Och rost under sidosköldarna och på flera ställen i bakvagnen är problem (bakkant av reservhjulbaljan och dolt bakom innerskärmarna) är problem.

    Men när det gäller den allmänna felbilden är den bland de bättre, miljarderna av småfel eller typfel lyser med sin frånvaro. 9-5 har sina svagheter, men mängder av småfel är inte en av dem.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    OG9-5 - Vilken upplevelse!

    Kul intressant tråd. Klart att det finns mängder typfel på modeller som funnits i 12 resp 8 år som modell. Vissa försvann vissa kom vissa bestod.

    9-5 är tacknämligt att plocka med mkt man kan göra själv. Ng9-3 har jag dålig koll på. Men rent generellt så känns 9-5 mer premium än 9-3 det är min syn. 9-3 chassit o väghållning dock klart bättre än 9-5.

    Så här i backspegeln så var det inte illa gjort av Saab att hålla ihop dessa modeller med tanke på ständiga sparkrav och dyra interna priser på delar jämfört med Opel.

    Tror nog en sådan här typ av tråd oavsett bilmärke finns i ngn form på varje forum.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Er upplevelse av Simons helsystem NG9-3 Aero B284
    Av Mika83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-05-24, 14:50
  2. Uppgradera din forum-upplevelse
    Av tur-ture i forum Tidsfördriv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 00:54
  3. Ännu en Sämsta Bil (Svenska Bil) upplevelse Del 4.
    Av Trued i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 00:43
  4. Ännu en Sämsta Bil upplevelse...
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 17:16
  5. 9-3 eller 9-5 Aero och vad menas med upplevelse.
    Av Hamilton i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •