Att chassi och väghållning är mycket bättre på ng9-3 än og9-3 och og9-5 har jag väldigt liten nytta av då jag mest använder bil för att ta mig till och från de alltmer sällsynta besöken på arbetet.
En för mig mycket stor fördel med alla de här gamla bilarna är att alla typfel är kända och har sina lösningar bra beskrivna här och på andra forum. Delarna är oftast relativt billiga jämfört med många andra fabrikat. Undantaget är huvudinstrumentet (MIU) i ng9-3 som kostar nästan 10 kkr. I USA tvingades GM byta dessa utan kostnad för ägarna. Med Sveriges urusla konsumentlagar fungerade inte detta utan konsumenterna får ta hela smällen. Detta är nog den sämsta komponenten i det genomusla elsystemet ng9-3. Dåligt av Orio att inte sätta ett rimligt pris på MIU som de egentligen borde skänka till oss behövande.
Här följer några tips som jag inte har sett här tidigare. Har någon medlem här bytt drivare i ECU?
Gate-driver för MOSFETar i ECU, TPIC46L02DB kostar ca 25kr, byttes här:
https://www.youtube.com/watch?v=FY9-iFdNgog
https://www.digikey.se/en/products/d...46L02DB/382104
och löste problemet. Kan även behöva byta MOSFETar.
Här finns en långdragen beskrivning av rengöring av kontaktbanor i omkopplare inne i CIM:
Steering lock malfunc. Make a safe stop. Contact service. Löstes genom att plocka bort SCL och kraftmata relä till startmotor via en separat strömbrytare.