Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Besiktningen "Bra att veta” rost på NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Besiktningen "Bra att veta” rost på NG9-3

    Hej!

    Kommer just från besiktningen och jag fick en ”bra att veta” i protokollet:

    Framvagnsram, rostskadad

    Vad tror ni, är det något som bör åtgärdas omgående innan det blir värre? Eller sitta i båten?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Det är väl alltid så att rost fixas enklast ju tidigare man går på det. Och är det i chassit så kan det utveckla sig till en riktig anmärkning senare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Ta det på allvar.......Rost i både främre och bakre subframe är jättevanligt på dessa. Nya har utgått både bak och fram nu tror jag och begagnade kostar därefter och blir säkert färre och färre. Får man en anmärkning så är det nog läge att plocka ner och blästra och ev åtgärda det som behövs. Kan till och med nu vara så illa att det inte ens går att laga. De blir verkligen som tesilar ibland och en mild initial bedömning hos bilprovningen behöver inte alls betyda att den är solid och bra.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Tack skall ni ha för input!

    Då åker jag till verkstaden och ber dem titta på det omgående! Hoppas det inte är bortom räddning redan

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Antar att det omöjligt att bedöma från en bild, men så här ser det ut:




  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Ser ju ganska okej ut men som sagt. Det bör fixas och inte på nå enkelt sätt utan helst ska ju subframen bort och blästras och målas ordentligt. Då först stoppar man väl rosten så det håller. Annars så¨får man väl dränka allt i linolja eller nåt. Blåsa den invändigt och sen utvändigt regelbundet. Bättre än att inte göra nåt alls iallafall.

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Ja, det där var inte vackert..

    Det brukar vara illa runt de bakre infästningarna också...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Vill man göra jobbet perfekt så ska subframen ner och blästras, det är lite tråkigt jobb.


    Det finns dock ett annat alternativ som jag rekommenderar bilägare som har såhär.

    Biltema har en burk som heter rostopp.
    Art 36-189
    Den innehåller fosfor och bildar en kemisk reaktion med rosten. Rosten blir en nybildad kemiskt metall som blir stenhård. Det kemiska ämnet reagerar mot rosten.

    Köp några burkar och pensla på detta på hela subframen, speciellt vid rosten. Upprepa detta 2 gånger. Vänta 2 dagar därefter köper du grundfärg på spray eller burk två lager. Vänta 1 dag och sen sprayar du rostskydssmassa över hela subframen.

    Jag har gjort detta på många många bilar och rosten har stannat av riktigt bra. En bil jag kolla igenom under förra veckan fick denna behandling för 8 år sedan. Lika fin idag.

    Man kan inte spraya eller måla över rosten med vanlig färg, rosten älskar vatten och oljefärg, utan burken Biltema har konverterar rosten och bildar på kemiskt vis en blå metall. Rosten stannar därmed av även under grundfärgen.

  9. #9
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Du behöver inte slipa ner till ren plåt men, sitter rosten löst så måste du skrapa bort det först innan du penslar.

    Viktigt att du penslar riktigt bra och gärna två gånger med rostopp. Rosten kommer bli blå i färgen. Då är den kemiska processen igång. Få inte detta på fingrarna.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Tusen tack för tips!

    Jag åkte förbi "min verkstad" imorse (för övrigt en SAAB-fantast som äger den) och han verkade måttligt orolig. "Borsta rent och lägg på rostskyddsmassa så kommer det hålla i fem år till"
    Om jag dessutom följer toorps råd med roststoppen, så borde det bli ännu mer hållbart!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det brukar vara värst bak. Det är i min uppfattning.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Tusen tack för tips!

    Jag åkte förbi "min verkstad" imorse (för övrigt en SAAB-fantast som äger den) och han verkade måttligt orolig. "Borsta rent och lägg på rostskyddsmassa så kommer det hålla i fem år till"
    Om jag dessutom följer toorps råd med roststoppen, så borde det bli ännu mer hållbart!
    Lägga rostskyddsmassa på redan befintlig gravrost är det sämsta man kan göra. Fortsätter rosta brutalt under ytan istället. Måste vara någon som gör det enkelt för sig och vill tjäna pengar i det korta perspektivet.

    Vill man spara pengar men ändå rostskydda kan man göra som jag, behandla undersidan med linolja. Särskilt rå tränger in överallt, torkar efter ett tag och expanderar då 10-15% vilket täpper till porer, spalter och hindrar syret att komma åt för att bilda ny rost.

    När jag köpte min 9-5 2014 hade jag fortfarande inte lärt mig och la underredsmassa efter att ha borstat rent. Efter 2 år var rosten betydligt värre än från början. Gjorde om allt och behandlade med linolja. Bilen slutade rosta efter det. Ingen ny rost har tillkommit och nu är det 2022. Bilen kanske överlever mig nu, vem vet.

    3 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  13. #13
    Låter som du skall läsa alla bra tips i denna tråd Värt att laga rost? NG9-3

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Låter som du skall läsa alla bra tips i denna tråd Värt att laga rost? NG9-3
    Jo, det känns som det finns flera skolor! Alternativet att köpa en bättre begagnad subframe finns också, verkar ligga på runt 4-5.000.

    Tar lite mer foton när jag kommer under bilen ordentligt, min domkraft hissade inte tillräckligt högt för att få under pallbockar. Så projektet börjar med inköp av bättre domkraft.

  15. #15
    OKQ8 har billyft Billigt alterantiv!
    Senast redigerat av Vfr den 2022-05-12 klockan 12:21. Anledning: Ingen mening att citera hela inl'gget precis före

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag skulle inte vara orolig över den rosten. Så såg min gamla ng 9-3 ut redan 2018 (var en -0.

    Med det sagt så säger jag inte att du inte ska göra något åt det. Jag skulle gjort som "toorp" beskriver med roststopp. Den kommer ser ut som ny och det är ett ganska lätt jobb om du får upp bilen på lyft (går ju pallbockar också). Glöm inte skyddsglasögon och gasmask... det har jag lärt mig den hårda vägen.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. underkänd på besiktningen
    Av gnodan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 12:02
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 19:07
  3. Besiktningen
    Av henrik_rr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 19:19
  4. Så kan det gå på Besiktningen
    Av Tommy Eriksson i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •