Nu kör jag inte vår otroligt pontenta andra bil så jätteofta (og 9-3 -02). Men varje gång jag kör den så finns det en trevligt överaskning

Idag när jag lämnade på dagis så hade det trillat ur en "hårboll" ur avgasröret - det tyckte ju barnen va kul! Ryckte bort "håret" och körde vidare. Det jag la märke till när turbotrycket kommer så låter bilen som en bordsfläkt. Bilen är steg 1 trimmad (orginal 150hk). Det låter alltså som en stor fläkt under huven. Det viner INTE och det ryker ingen blårök. Ljudet ökar med turbotrycket. Har inte upplevt detta ljud innan. Turbon laddar som den ska, något segare laddtryck kanske, oklart, jag kör inte bilen så ofta. Bilen kanske är lite slöare än vanligt men också oklart då jag kör bilen så sällan. Den går rätt bra men det låter som sagt som en stor fläkt varje gång turbon laddar.

Nu till frågan. När jag lyser in i ljuddämparen så ser jag "hår" eller "ull" eller vad man ska kalla det. Den verkar ha rostat ihop och ljudämpande materialet letat sig in i röret. Kanske går att stoppa in en fiskekrok eller något och dra ut ullet?

Är det ett samband mellan den kollapsade ljuddämparen och fläktljudet?