Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Injustering bakre bromsok NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Injustering bakre bromsok NG9-3

    Lyckades med tilltaget att vrida på hävarmen till handbromsen på det nya bakre bromsoket innan jag hade oljefyllt och avluftat. Fick hör att detta kunde resultera i att sämre eller svag bromsverkan på handbromsen.
    Allt att det ligger på hela tiden. För min del blev det otillräcklig bromsverkan efter denna fadäs.
    Nu till min fråga går det att rädda/återställa oket så att hanbromsen börjar jobba som den ska.
    Eller ska man måste köpa ett nytt ok igen?
    Saab 9-3 2.0 t ss -05

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Har nog inte med det att göra........är bara en justeringsgrej. Monterar man bara dit grejerna och låter justeringen arbeta ut själv tar det evigheter.......Det enda som händer är att man trampar ut kolven med pedalen och fotbromsen blir bra men handbromsjusteringen är hopplöst efter.
    Jag monterar alltid nya grejer och justerar manuellt. dvs, plocka dit belägg och mät total tjocklek inkl skiva och skruva sen ut kolven så det blir typ samma mått plus lite så man får lite spel. Sen plocka ihop. Skrivar man ut kolven så blir det så att säga en grundjustering direkt.
    Ska du göra detta nu så får du skruva in kolven i botten och sen börja om. Man behöver ju inte mäta heller för den delen. bara skruva ut och testa sig fram. Det ska ju vara så man precis får tillbaks oket utan att det ligger på.

Liknande ämnen

  1. Dimmension luftningsnippel bakre bromsok OG9-5
    Av Fredrik / 1941 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-07-24, 08:20
  2. Bakre bromsok NG9-3
    Av johan1234 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-03-20, 01:44
  3. Renovera bakre bromsok 9000
    Av Laspalmas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:01
  4. [LÖST] Passande bakre bromsok OG9-5 2,3t -99
    Av drutten66 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •