Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dålig motorgång i arbetstemp och startproblem OG9-5 2,0t BP steg1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Dålig motorgång i arbetstemp och startproblem OG9-5 2,0t BP steg1

    Hej Saab entusiaster!


    Saab 9-5 2,0 BioPower steg1 2007
    Jag har försökt att hitta en tråd som ger mig ett tydligt svar till mitt problem men har inte hittat något som slår huvudet på spiken.
    Problemet är att jag misstänker antingen en dålig bränslepump eller kanske en lös kontakt.
    Symptomerna är på så sätt att bilen startar som vanligt, under körning innan arbetstemperaturen är nådd så funkar den felfritt förutom kanske någon effektförlust, när bilen senare kommit upp till arbetstemperaturen så börjar bilen rycka när man trycker rejält på gasen eller generellt när man kommer upp i höga RPM, tillslut så dör bilen och vägrar att starta innan den har kylt ner.

    Jag har testat att byta TK + tändstift och vevaxelgivaren utan någon förändring, givaren bytte jag igår trodde verkligen att jag hade löst problemet men blev strandad och bogserad hem, idag startade bilen utan några problem när jag skulle parkera om den vad jag undrar eller hoppas på är om de kanske är någon kontakt som blir lös när motorn blir varm, eller om det faktiskt är bränslepumpen? Jag har läst på de diverse trådarna och förstått att man kan använda sig av startgas i insuget för att se om bilen startar, men vart hittar jag insuget? Om det nu visar sig att det är bränslepumpen som behövs bytas ut finns det då någon WIS som visar hur man byter den, då som jag har förstått det måste man montera ner avgassystemet och tanken underifrån för att kunna byta pumpen på en BioPower.

    Ser fram emot era svar!
    Senast redigerat av Dustybeard den 2022-11-06 klockan 00:57.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Börja med att koppla ur LMM och se om den startar när den är varm. Är problemet luftläckage kommer det att fungera då (men med lysande CE-lampa förstås).

    Har du läst ut felkoder, annars gör det. Alla felkoder tänder inte CE-lampan. Om du tittar på O2-sensor 1 voltage, ligger den på 0 när bilen börjar rycka så har du för lite bränsle.

    Eller så tar du med dig en multimeter och mäter bensinpumpens strömförbrukning i säkringscentralen direkt när bilen får problem (om man preparerat med borttagen lucka, inställd multimeter samt markerade mätpunkter så bör man kunna starta den mätning på 10 sekunder efter stopp).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Vem har gjort trimmet?
    Har du kollat backventilen under motornkåpan?

    Biopower pumpen fallerar oerhört sällen.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Hej! Jag ska testa att koppla ur LMM imorgon när någon kan bogsera mig, ska även kolla O2 sensorns spänning (Bilen dör 10-20min efter bilen har kommit upp i arbetstemperatur)
    Andra gången bilen dog så tändes CE lampan och med felkoden P0327
    Jag läste att en dålig TK kan ge den koden men TK och tändstiften är bytta samt original, efter jag clearade felkoden så har koden inte kommit tillbaks även efter den har dött och flertal ryckningar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bilen är trimmad hos BSR, kanske en dum fråga men vad ska jag leta efter? Misstänker att du menar att jag ska se om något ser sönder ut.

  5. #5
    Lästips om backventilen -> Länk
    och alternativ till original -> Länk

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    P0327 är att knackningsdetekteringen är ur funtion, och pekar normalt på kabelproblem (jordledaren på pin 6 eller signalen på pin 7, ska ligga på 5V via ett motstånd med urkopplad tändkassett) eller tändkassetten enligt WIS.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Visade sig vara en piratkopierad TK som spökade, ersattes med en original och problemet löstes!

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. Dålig motorgång och låter som en diesel NG9-3 B207
    Av Tawan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-03-10, 12:45
  2. Bluddrar och dålig motorgång NG9-3 B207
    Av albinpalmer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-05-23, 03:08
  3. Dålig motorgång OG9-5
    Av WilliamHg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2021-04-24, 09:04
  4. [LÖST] Startproblem, dålig gång, Steg1+Bio spridare 630cc. NG9-3 B207 -06
    Av Farbror skum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2020-05-10, 10:32
  5. [LÖST] Dålig motorgång, felkoder och CE OG9-5
    Av l00f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-01-08, 18:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •