Förlåt för dumma frågor här, men detta är alltså ett stiftbyte man kan göra även på en B207 Biopower där man alltid får höra att "du skall inga andra stift hava jämte..." och vad de nu heter? Och det går att köra på etanol fortfarande?
Fint Johan, har inte hunnit sätta mig in och köra sådana för att se vart gränsen går på dessa med värme och allt!
Koncentrerad stabil gnista som är lättillgänglig är fint! Lite detta jag mena förut i tidigare skrivelser hur gnistan nästan blir skymd med den stora centrum elektroden när det hoppar runt, därför stiften svarar så bra med eftersom elden får spridas mer jämnt och snabbare ut i hela förbränningsrummet utan omvägar.
Bränsleförbrukningen för mig förbättrades lite lite lite, sköna är ju oftast ''halvgas'' accelerationer svarar betydligt bättre med dessa stift så den blandade körningen är det jag upptäckte som är det absoluta bättre. Sedan att man kan även ligga och dra lågt på lägre varven, motorn bara tuffar på mera som en diesel. Men också en rad saker till jag ändrat som hjälper till där med för bottenvridet, men stiften förgyllde det ännu mer.
Upprepat någon decimal lägre på förbrukningen, svårt att få fram något exakt utan att man kör samma vända kontrollerat många gånger med minimal trafik så man kan repetera.
Körde från Mora till Tällberg och tillbaka nyligen med frun, tunga pappavagnen är nere på 0.60-0.64L/milen snitt trots den kuperade vägen och beroendes på trafiken när man håller 90-95km/h.
/Joel
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 700+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Vilka är det jag skall ha till denna Saab NG9-3 Vector B207 -09 630-spridare steg 1+++++++?
Tänkte nästan sätta i dessa vid nästa service och inte säga något till ägaren att just detta är bytt.
Bara för att se om hon märker någon skillnad fast hon alltid säger att hon gör det![]()
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
IQ24, Så slipper du potentiella Heatsoaking i sommar. Ökad tändning är ökad värme
Då ska man bara hitta dessa IQ24 till rätt pris och inga kopior.
Vill inte betala 8-900kr bara för att prova.
Är det någon som beställer bulk så vill jag ha 4st.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Departo som sagt, så får du äkta.
Men se till att beställa mer än stift för frakten går på 50-150kr
https://www.daparto.de/Teilenummernsuche/Denso/iq24
Skulle beställa därifrån, + frakt 5€.
Men sen i kassan så hade den ökat med 12 till totalt 17€ i frakt, då fick det vara.
Hade inget mer att beställa just nu.
Något mer vettigt ställe?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ska köpa 3 set till, blir fina investerade pengar!Ett set till nya räsern, ett set till eventuellt frugans nya 9-5 kombi(evnentuellt bilköp i helgen) och sedan ett set i reserv till pappavagnen, även om jag inte kommer hinna nöta slut på dom stiften jag har på möjligen över 1.5 år till i pappavagnen
Livslängden på dessa gör det värt alltihopa i mitt tycke!
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 700+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Värt varje krona, man vet inte om det förräns man kört de
Fun fact, Toyota kör liknande stift på sina bilar och finns bevisat att vissa har levt över 30 000mil. (200 000 miles+) pg att amerikanare e för lata för att byta
Jag frågar för ett förtydligande, för en enkel B205 med med steg1.
Är det iq22 eller iq24 motorn vill ha? Fördel-nackdelar?
Mest vardags körning...
Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.
Högre värmetal betyder att den tål högre effekter, men på bekostnad av större risk för sotuppbyggnad. Om sotuppbyggnad är ett problem beror på både effektuttag och på gasfoten.
Mitt resonemang var att eftersom Saab för B2x4/B2x5-motorerna hållit sig till NGK värmetal 6 och 7, så borde IQ22 som motsvarar 7 vara tillräckligt högt för en otrimmad motor.
Så jag skulle nog valt IQ22, medan LJR nog skulle valt IQ24.
Det är dock rätt sannolikt att du inte kommer att märka någon skillnad.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
IQ22 skulle jag säga. Motsvarar 7or, som räcker gott.
Nackdelen med kalla stift kan jag inte, men det finns. Jag hade både 8or och 9or i racern. Gick bättre på 8or.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tack för svar!
Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.
IQ24, kommenterade de ovanför men anledningen är att högre tändning gör att stiften får varma och efter några repor eller på sommaren så heatsoakar de och man tappar effekt. Så jag kör IQ24 på alla bilar, även om de inte har steg 1. Enda skillnad på en standard/otrimmad bil verkar vara att den inte håller värmen lika bra (ligger snäppet under), men de kan ju oxå vara termostaten...
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Bara att invänta flera säljare.
Sen ser man inte fullständigt pris förens man matat in leveransadress.
Blir oftast ett påslag till Schweden![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Eller så blev dom helt plötsligt för populära.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.