Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 139 av 139

Ämne: Pappavagnen, den ultimata 9-5 brukisen.

  1. #121
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    580
    Medlem#
    10483
    Passa på att kliv över till NG9-3 när du ändå är i farten Vi behöver någon som testar gränserna på B207 & Trionic8 utöver "19t-nivå"!

  2. #122
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    91
    Medlem#
    9197
    Nädå pappavagnen stannar som den är, men har ett kommande inköp av lågmilad rostfri og9-5 Sedan som jag hämtar hem i vår för att kasta ner F40 lådan och stora G42 turbon med preppade motor i.

    Sedan kommer min senaste kompletta laserröda lågmilade og9-3 Aero kaross att säljas som rullande med ställbara koni, komplett powerflex black series, 25mm chromoly bakre krängare och liknande till röda 40mm H&R fjädrar osv.

    - - - Uppdaterad - - -

    Wille här ska det spräckas gränser med överklockad T7 ECU och tillägg av extra sensorer, blir så dyrt att bygga på T8 motorerna att få dom att flöda likvärdigt. Men finns rätt bra lösningar på T8 numera och kommer att utvecklas mer på trionictuning

    2 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  3. #123
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 827
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av LJR Visa inlägg
    Nu har kylaren anlänt från DO88 och montering imorgon
    Bifogad fil 23020

    Men nu till något ännu positivare och tro det eller ej, är i en del kontakt med folk som faktiskt jobbat på motorlabbet under saabs regi i väldigt många år. Nu har tändstiften som jag förespråkar testats ytterligare. Roligaste av allt är att vissa teorier man haft och andra redan bekräftade är helt definitiva nu.

    Loggades i ett par dagar med saabs egna mjukvara som mäter och visar faktiska joniseringsmotståndet med mer. Stiften är bättre på alla punkter förutom vid mer extrema kallstarter, vilket jag också funnit. Det kan vara störande för vissa med några fler varv på startmotorn, återstår att få fram en lösning på detta däremot och förstå varför det blir så mer ingåendes av just dessa stift. Har några teorier, men ska lyckas bekräftas också

    Men joniseringsmotståndet är generellt lägre kontinuerligt med dessa Denso iridium stift än NGK BCPRxES/BKRxE familjen av stift. Detta betyder att man har mindre brus i mätningen skapt av resistans i systemet och bättre förmåga att mäta faktiska verkliga spikningar mer noggrant. Tändningen kan bibehållas mjukare i vanlig och aktiv körning med, vilket påverkar förbrukningen positivt i slutändan med även om det bara är lite.

    Här med kan vi avskriva att NGK är enda vägen framåt och spräcka den bubblan för gott för det finns bra många fler stift som fungerar till dessa och bättre i många sammanhang.
    Missade detta när du skrev det, såg det när jag tittade tillbaka, fantastisk roligt att höra.

    Jag har tjatat om att använda NGK... men detta i brist på något bättre, och de som säger att man kan stoppa in vad som helst (Mekonomen...), normalt resulterande i att motorn går skit.

    Helt annan sak om det kommer från någon som vet vad de pysslar med och gör hemläxan.

    Nu har vi ett annat stift att rekommendera, eller kanske snarare stiftfamilj.

    För jag gissar att för en typisk otrimmad lätttryckare kan man använda lägre värmetal, som IQ20 (värmetal som BCPR6ES) eller IQ22 (värmetal som BCPR7ES), kan man kanske undvika lite av kallstartsproblemen i extrem kyla med dem? Samt minska (risken för?) sotuppbyggnad lite, eller gör den bättre förbränningen med IQ24 att det är onödigt med varmare stift och gå upp till 1,1mm gnistgap? IQ20 kommer ju som standard med 1,1mm stiftgap medan IQ22 och IQ24 kommer med 0,8mm, det senare är säkert perfekt för din bil.

    Vad tror du?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #124
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    91
    Medlem#
    9197
    Utvärdering från att ha kört bensin nu i ~19 dagar så är kallstartsproblemet helt borta så var endast relaterat till bränslet som gav sina 3 sek extra starttid på E85 i jätte kalla starter med motortemp runt -7°C till -15°C. Nu startar den så fort att man knappt hinner släppa nyckeln i dom flesta förhållanden. Redan vid 50% etanolhalt blev det markant skillnad.

    Jag har kontrollerat stiften efter sotuppbyggnad och haft andra som jag mappat som kör bensin kollat på och det finns inget anmärkningsvärt. Snarare renare än dom klassiska stiften. Center elektroden är som polerad hela översta 1mm likaså i somras när jag kollade så är det exakt likadant fortfarande, jordelektroden är inte belagd med något heller.
    IMG_20230110_224343.jpg
    Nu kört totalt närmare 700 mil med dessa och dom har inte blivit nötta ens, mätte och kollade gnistgapen med om dom ändrat sig, vilket var helt oförändrat.

    Personligen skulle jag inte köra lägre än IQ22 på en original bil oavsett vad, till och med så att IQ24 har hjälpt låglasten att ha kontinuerligt mjukare tändning med utan hopp i tändningsoffseten. Så för en sådan kan man köra både IQ22 eller IQ24, jag själv kommer alltid att välja IQ24 av diverse skäl.
    Just nu andra jag känner som kör IQ24 nu i sina original bilar och finns inget att klaga på, känns mer responsiv i alla förhållanden och bättre knackreglering. Men med det sagt så vet man aldrig 100% förrän man provat IQ22 heller om dom kan stå upp sig mot IQ24 även under normallast, misstänker att dom ligger och svävar på gränsen där. Men IQ20 hade jag inte kört.

    Finns egentligen inget att tjäna på det större gnistgapet eftersom man har redan så exponerad gnista med utformningen av elektroden, skulle snarare öka på joniseringsmotståndet minimalt med det större gapet så man får "låtsas knack" i onödan som påverkar tändoffset. Original Pfr6h-10 ligger oftast inom 0.9-0.95mm gap med deras mindre elektrod till exempel, men nu har man ännu finare elektroder plus lite mindre gap så bättre av alla sammanhang egentligen för antändningen är oavsett lättare att uppnå.

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av LJR den 2023-01-23 klockan 16:05.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  5. #125
    Vet du vad som skiljer Denso IQ24 mot Denso IK24?

  6. #126
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    91
    Medlem#
    9197
    IK24 är ett exakt likadant stift förutom att det är ett så kallat ISO-tändstift som kännetecknas med bokstaven "K" som innefattar en specifik längd som är 2.5mm kortare i kontaktänden mot tändkasseten eller tändspolen samt projected tip och andra sådana standard saker. B207/GM Ecotec använder K-tändstift i grund. Men kan köras med dom 2.5mm längre också. Går att köra K-stift i B2x5/B2x4 motorerna med om tändkasseten är frisk och har bra kontaktfjädrar i spolarna. Bara så att dom inte blivit ihoptryckta och 'kortare" med tiden så att det skapas är kontaktproblem.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  7. #127
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 654
    Medlem#
    3183
    Men IQ24 är ett bättre stift! Det är vi flera som mätt upp. Prestandan blir allmänt bättre och ffa så håller de för repetitiva accelerationer.
    Sen är de typ dubbelt så dyra oxå
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  8. #128
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 476
    jag har inte hittat nånstans där Ett IQ24 är billigare än 4 styck vanlig BCPR7ES

    "dubbelt så mycket" är ett jävligt optimistiskt sett att se på det, jag landar på 800-1000 utan frakt oavsett var jag letar efter IQ24. och då är frakten från tyskland eller liknande

    jag ger 190 för 4 BCPR7ES hos lokala reservdelsbutiken.

  9. #129
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    580
    Medlem#
    10483
    Departo tar 50euro~ för 4st stift inkl frakt. Så cirka 550:-

    För att röra till det ännu mera så har ju även NGK ett stift som är väldigt likt Denso IQ24, kör det själv med goda resultat.

    BKR8EIX
    https://bjprace.se/el-och-elektronik...t-ngk-bkr8eix/

  10. #130
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 654
    Medlem#
    3183
    684kr betalade jag senast för mina 4st IQ24, på Autodoc.

    Spännande med NGK-stiftet samma prisklass om inte annat!
    Vad säger LJR om det?
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  11. #131
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 315
    Medlem#
    2555
    Jäkligt intressant detta med stiften.

    Nästan så man är sugen på prova dessa i våran B207 -09 som är rätt så påställd med bara programvara och 630-spridare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #132
    Jag betalade 37 euro från departo, så drygt 410kr. Bcpr7es stiften kostar väl mellan 40-80kr beroende vart man köper, så 4st kostar 160-320kr.

    men sen för man tänka på att detta är iridium stift, de håller mycket längre än koppar. Och att prestandan blir så jävlas mycket bättte att det är värt kostnaden. Har man inte testat de själv så kan de vara svårt att se hur stor skillnaden blir. Ordagrant ALLT blir bättre, de känns som en helt annan bil

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Jäkligt intressant detta med stiften.

    Nästan så man är sugen på prova dessa i våran B207 -09 som är rätt så påställd med bara programvara och 630-spridare.
    Jag kör de på pappa b207 med hirsch mjukvara, går äckligt fint med de stiften

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  13. #133
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    580
    Medlem#
    10483
    Ska tillägga det jag också, kör NGK BKR8EIX på B207e maskin med cirka 350hk~. Misstände nåt sanslöst med BCPR7ES stift redan på GLT, (0,75~bar), med BKR8EIX finns det inga misständningar överhuvudtaget även uppåt 1,3bar laddtryck.

    Dock ska man ha med sig att BKR8EIX har 0,8mm gnistgap och BCPR7ES 1,1mm, så det är inte enbart materialvalet som bidrar till bättre gång.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #134
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 476
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Jag betalade 37 euro från departo, så drygt 410kr. Bcpr7es stiften kostar väl mellan 40-80kr beroende vart man köper, så 4st kostar 160-320kr.

    men sen för man tänka på att detta är iridium stift, de håller mycket längre än koppar.
    jag hittar inte dessa deals och det stör mig.

    tittar jag på departo blir det 68,7 euro inkl frakt. alltså 763 kronor.


    anyhow. dom är säkert skitbra och jag hoppas alla som köpt är nöjda

    om man räknar på totala utgifter många lägger på sina bilar för att ta hand om dom så är 763 kronor inte nått hysteriskt mkt.

  15. #135
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    91
    Medlem#
    9197
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg

    Spännande med NGK-stiftet samma prisklass om inte annat!
    Vad säger LJR om det?
    Vissa som haft problem med dom på vanliga T7 TK för att dom är 2.5mm kortare så klart. Men återkommande till har man en frisk TK med bra kontaktfjädrar kan man använda dom egentligen.
    Däremot en viktig sak är att det finns ett par som har kört dessa och fått följdproblem, funnit att det verkar som om kvalitén på dom stiften också varierar mer än densos motsvarigheter. Sedan testat andra K-stift(2.5mm kortare iso-stift) och fungerat klockrent, så varit något dåligt med just BKR8IEX-stiften.

    /Joel
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  16. #136
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 827
    Medlem#
    8758
    Är det följdproblen i form av mekaniska problem med NGK-stiften, eller?

    Hittade detta på nätet som lät plausibelt, hur väl tror du att det stämmer - artikeln behandlar ju inte heller hur de fungerar med Trionic(https://www.motorverso.com/ngk-vs-denso/):

    WHAT TO PICK? NGK VS DENSO?

    Well, both the plugs are iridium units that offer durability, longevity, and improved performance. Both being reputed names in the industry, quality is at par with one another, hence ruling that out as a dipstick. So, to produce a verdict for the NGK vs Denso debate, we had to dig deeper. And guess what, we do not have a winner. Well, somewhat.

    NGK plugs are cheaper and long-lasting. They offer a long, effective life for a slightly cheaper price. This is perfect for someone looking to upgrade from a copper or a platinum plug. If you want a long-lasting plug that is comparatively easy on the pocket, NGK it is.

    Denso scores in terms of performance. The latest manufacturing process, smaller gap, and thinner electrode give it the ability to produce effective sparks all through its life. Yes, it offers less life than the NGK, but if performance is your objective, Denso is the way to go.

    So that settles the NGK vs Denso debate. NGK offers more life, but Denso offers better performance but with a slightly lower life. So, your answer to the NGK vs Denso question is down to your preferences.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #137
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 654
    Medlem#
    3183
    Saab = performance
    Så valet är lätt!

    2 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  18. #138
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    91
    Medlem#
    9197
    Ja det stämmer faktiskt att NGK sätter längre serviceintervaller/livslängd på sina stift och andra detaljer(ofta lite överdriven livslängd). Men deras kvalite slår lite fram och tillbaka utifrån vad jag själv har sett. Sällan dom riktigt uppnår den faktiska livslängden.
    Men Denso sätter rätt kort livslängd på sina, men verkar överleva mycket längre än så. Gnistan är utan tvivel starkast på densos teknik och kvalite med. Är i alla fall den bilden jag har fått och utifrån testet mellan olika stift samt utlåtande från andra.

    Angående dom där BKR8EIX som krånglar måste ha varit från en batch med defekta stift av någon okänd anledning för motorerna i fråga är relativt nybyggda och gjorda efter punkt o prick. Eftersom andra fungerade klockrent, lite olyckligt är att flera haft det bekymret faktiskt. Annars väldigt bra stift när dom fungerar.

    För mig är valet givet vad man väljer, skönt också med denso att gnistgapen kommer otroligt bra mellan stiften och har inte stora variationer som man ibland får med NGK

    /Joel

    2 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  19. #139
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 827
    Medlem#
    8758
    Hmm, kan de trasslande stiften möjligen vara piratkopior? Någon som reklamerat dem till NGK (inte så mycket för att få nya, utan för att verifiera att de är äkta)?

    NGK varnar för att de upptäckt åtminstone en sorts förfalskade Iridium-stift (CR9EIX): https://www.ngkntk.com/newsroom/blog/emea/fake-or-not/
    Och här finns bilder på förfalskade BKR7EIX och BKR8EIX: https://18t-tuning.com/fake-ngk-spark-plugs/

    Finns förfalskade Denso också i omlopp, jag har inte hitttat någon som skrivit om IQ-varianter, men här är en förfalskad IK20: https://www.driven2automotive.com/bl...rk-plugs-2017/

    Denso info hur man identifierar piratkopior: https://www.facebook.com/densoautopa...8550326487875/
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 09:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •