Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 94 av 94

Ämne: Pappavagnen, den ultimata 9-5 brukisen.

  1. #81
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 614
    Medlem#
    3183
    Gött!
    Robban gar väl en "vanlig/enklare" dyno, likt den Ärtan hade tidigare.
    Har PPF gjort sig av med tidigare versionen, eller var den upptagen?

    Nu har de två bänkar? En nav och en rulle?

    Kul att se att det lirar än bättre nu!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    73
    Medlem#
    9197
    Nordic har Dynapacks som är hydrauliskt styrda, har sin för- och nackdelar det med, men så länge man inte mäter jätte låga effekter där så är det hyffsat exakt!

    Enligt Ärtan är dom riktiga effektmördare på låga 250hk och neråt sedan på riktigt höga effekter så skenar dom istället för att hydrauliken blir för klen och visar för högt.

    PPFs förra navdyno är inte kvar längre. 2020 sa Ärtan att det var den mest konsekventa dyno dom haft.

    Dom har 2 dynos i samma lokal som motorverkstan, navdynon mot huvudlokalen och rulldynon i andra änden.

    Återstår att se om man ska köra bilen något mer i bänk någon annanstans med lämpligare dyno till dessa små effekter eller bara njuta av bilen

    2 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  3. #83
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    73
    Medlem#
    9197
    Tog faktiskt nu och räknade på fyrans växel där effekten peakar vad medelhjulhästarna blir inom det spannet. Dynon visa uppåt 60hk och 60nm för lite vad jag kan komma fram till!

    170-180km/h 1.11 sekunder. 1740kg, kördes på full tank och alla vätskor i topp samt med lite annat bråte med i bilen.

    Dragkoefficient på 0.31cD

    frontal area 2.596m2 vad jag kunnat få det till.

    Luftmotstånd och drag för medel inom 170-180km/h räknat på 185km/h slukar 88 hjulhästar i medel.

    Accelerationen med medel på 0.255 g-krafter över dessa 10km/h på tiden med 1.11 sekunder blir 284 medelhjulhästar utan några motstånd.

    Så redan i att ta allt utom rullmotstånd och vissa antaganden så ligger bilen och peakar runt 372whp i medel runt 5500rpm. Det är 460-490hk i motorn eftersom vi inte vet hur mycket däcken ligger och gnider sig mot asfalten även på fyran då detta är vinterdäcken med.

    Funnit att oftast 250hk modellerna bland annat (239hk i verkligeheten) lägger sig runt 195-199hk på rulldynos även vid låga miltal på motorn det är inom 17-20% förlust rakt av på vanliga saab 17'' med vanliga gatdäck.

    Jag måste leta mig till en annan dyno omgåendes med bra noggrannhet inom området

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av LJR den 2022-11-03 klockan 11:35.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  4. #84
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    73
    Medlem#
    9197
    Nu var bilen bänkad i en dyno man kan lita på!

    Låt mig introducera ett mycket perfekt TD04HL-19T 6cm2 effektregister med mycket kraft bakom sig hela vägen!
    IMG_20221114_112209.jpg
    IMG_20221114_105302.jpg

    Tog mig tiden igår och satte pappavagnen i dynon hos Oscar på Ogge Racing/021 motor AB i Salbohed.

    Den fick heatsoak:a till 30°C insugstemp och luftfuktigheten låg kontinuerligt på 95% vilket gynnar inte en på något vis att göra effekt då det tar värme från förbränningen och segar ner förbränningstiden. Samt lät tändkurvan bli orörd i rådande omständigheter.

    Nu kördes väder och temperatur helt okompenserat med i dynon av diverse anledningar. Bilen är sin egen väderstation, men minus kan inte kompensera mot luftfuktighet.
    406hk/535nm på naven med laddtryck rampandes från 1.2-1.35bar och 1500mg/c luftmassa som mest vid 5000-5500varv.
    Sedan tappar bara ~20hk från peak effekt till 6300varv

    ~460hk/600nm i motorn lite drygt i dessa dåliga förhållanden beroende på hur man väljer att räkna och kan ju ses som det minsta den kan göra. Utan tvivel ett antal hästar till när det är torrare luft.
    Jag räknade ut att motorn svalde upp närmare 8ml vatten per sekund över 5000 till 6300varv, vatten är lite svårt att antända när det är ca 44ml bränsle per sekund det blandar sig med. Alltså nästan en femtedel vatten

    /Joel Artursson

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av LJR den 2022-11-15 klockan 14:30.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  5. #85
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 614
    Medlem#
    3183
    Grymt bra momentkurva!

    2 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    73
    Medlem#
    9197
    Väldigt skönt med en bil som är stark hela vägen och finns mycket att ta av överallt så man kan dra ut och även växla tidigt om man vill

    Gjorde en liten dynovideo och la upp på youtube: https://youtu.be/sT79SSfnEaA

    Hursomhelst är helnöjd med resultatet, enligt vissa mätar denna lite lägre än andra bromsbänkar hos kända aktörer med

    1 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  7. #87
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 795
    Medlem#
    3471
    Fina kurvor med mkt medeleffekt o moment.
    Trodde till viss del att fuktig luft hjälpte till lite men det klart för mkt dämpar väl effektiv förbränning av bränslet.

    Gamla 9000 med trionic 5 gick ju bättre råkalla höstdagar. Har själv ägt ett par.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    73
    Medlem#
    9197
    Fuktig luft är specifikt bra på bensin till viss del för att hjälpa ta bort knackförhållanden till ganska stor utsträckning osv. Folk på T7 maskiner upplever att dom går bättre pga tändningen ligger då orörd och bilen har svårt för att knacka och får ut bättre repeterbarhet i prestandan. Men det kommer till en punkt då det blir för mycket och det sölar ner förbränningen samt stjäl för mycket värme så förbränningstrycket blir påverkat väldigt negativt.

    På E85 finns det ingenting bra med fuktig luft då det inte behövs, desto torrare luften är desto bättre då vi ändå inte kan tillgodose oss med positiva sakerna från lite fukt som motverkar knack. Nästan så det går som bäst vid lagom hög insugstemp så inte turbon storknar och riktigt torr luft, påtagligt mer responsiv och allmänt aggressivare i följd

    Ligger det redan nu på optimal tändning på E85 för rätt låg luftfuktighet så blir det som i detta fall 95% luftfuktighet så är förbränningscykeln så pass långsam att skulle behöva lägga på inom 1-3° tändning till i vissa sammanhang för att överkompensera felet av allt vatten i förbränningen.
    Därför man också kan se detta som dom absolut lägsta siffrorna denna maskin kommer att göra med då tändningen går som optimalast runt 40-60% luftfuktighet


    Medan man är inne på detta så kan man ju se hur illa egentligen många standarder för korrektion av effekt i dynos är gällande mot luftfuktighet då det inte finns ett bra sätt att kompensera för det alls då alla maskiner påverkas olika mycket beroende på design och omständigheter i setupen. Folk förstår inte mätosäkerheterna som också korrektionsstandarderna kan ge om det appliceras fel.

    2 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  9. #89
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 614
    Medlem#
    3183
    Det med "högre" insugstemp och fördel för E85 har jag oxå hört från initierat folk

    1 användare gillar detta inlägg

    LJR

    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  10. #90
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    73
    Medlem#
    9197
    Lite torr luft för en gångs skull och verkligen torr asfalt, snart bryter man sig in under 10 sek gränsen!

    Extrem repeterbarhet då det skiljer bara 0.02sek i båda riktningarna
    Screenshot_20221119_111004_com.dragy.jpgScreenshot_20221119_111636_com.dragy.jpg

    4 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  11. #91
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    5129
    Gillar effekt kurvorna, riktigt stiliga sedan verkar den röra på sig!

    1 användare gillar detta inlägg

    LJR

    Till mitt garage: Garaget

  12. #92
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 795
    Medlem#
    3471
    Du växlar innan 150 är nådd på trean? Dra dit o växla för då lär du komma närmre 10 blankt.

    Den rör på sig helt klart.

    1 användare gillar detta inlägg

    LJR

    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  13. #93
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    73
    Medlem#
    9197
    Provat fram och tillbaka, 10.20sek är nog det som verkligen är max som det verkar nu utan att lassa på mer vrid.

    Drar jag ur den närmare varvstoppet är det svårare att få i växlarna pga motorrörelse och även om jag får till växlingen så blir det en tiondel långsammare tråkigt nog pga det sista på effektregistret.

    Men detta kan ligga i att jag kör 16" med 55 profil nu, när jag når 6000varv är jag vid knappt 140km/h. Tror om jag hade haft riktigt lätta 18" med 40 profil hade jag nog kunnat vunnit en del av att hålla mig i rätt register eller växellåda med 3.82:1 slutdrev.

    3.69 sek nu 100-150km/h och neråt 3.61 sek beroende på fäste, första repan så flög telefonen till baksätet och bidrog till att knasa till höjdmätningen så repan står som "invalid"

    Screenshot_20221120_112839_com.dragy.jpgScreenshot_20221120_112624_com.dragy.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av LJR den 2022-11-21 klockan 13:22.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  14. #94
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    73
    Medlem#
    9197
    Okej gett mig fan på att jag ska ta mig in under 10sek gränsen 100-200km/h.

    Nu när det blev ännu kallare och torrare ute samt vinterdäcken bettar i bättre i kylan så bilen går otroligt bra trots att spjället stänger igen nu pga måste justera ner lite översläng i luftmassan så finns mer att vinna bara jag satt in tempkompenseringen 100% för laddregleringen. Sitter nog en 9.9x sek då!

    Senast idag 100-200km/h på 10.07sek!

    Filmad med Dragy appen så har telemetri också: https://www.youtube.com/watch?v=TezI...unchJoelRacing

    414204-4046832-qLuv8L2GwdQ5NBUv.jpg

    Detta med accelerationstider är en sjukdom när man har saker att mäta med...

    2 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

Liknande ämnen

  1. Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 09:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •