Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Pappavagnen, den ultimata 9-5 brukisen.

  1. #41
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 581
    Medlem#
    3183
    IQ stiftet är klart piggare!
    Bara att byta i 95an oxå

    2 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    50
    Medlem#
    9197
    Nu med riktigt nära E10 BF95 i tanken och i princip 11° tändning 4000-6000varv på 1450mg/c, inga som helst problem! Sällan vad många ens klarar på 98 oktan
    Insugstemp låg på 30°C också och lambda 0.80-0.81.
    Backar nästan inget tändning alls, något litet hopp ibland på 5500-6400varv ner 1.0-1.5°.

    Den tunga träskpaddan körde fortfarande 100-150kmh på referensvägen på 4.36 sekunder. Så ~410hk fortfarande på 95 oktan. Hade däremot höjdmätningsfel så min plana referensväg blev helt plötsligt nedförsbacke enligt GPSen.

    Screenshot_20220818_144807_com.dragy.jpg

    Video av mätarhus med luftmassa och ioff(knackregleringen) i opensid:

    https://youtu.be/BuVksT35fi4


    Bara jag får tid så ska jag riktigt köra back to back med BCPR7ES, vet redan att dom kommer prestera riktigt dåligt. Men roligt att ha hård data på det!

    /Joel Artursson

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av LJR den 2022-08-19 klockan 15:53.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 706
    Imponerande!, tror du att kobra/lmm börjar bli trångt/begränsande?
    Vet bara att när jag bråkade med min 9-5:a(RIP) med 19T att det var viktigt med flöde på den sidan.

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    50
    Medlem#
    9197
    Tack! 1400mg/c 6000+varv mätte jag faktiskt undertrycket i mitten av kungskobran. Blev knappt 0.10-0.15bar undertryck(0.85-0.90bar atmosfär) när man passerade 6300varv på med min förra TD04HL-16G hybrid. Så kör man stort öppet luftfilter och lmm på original plats samt kungskobra så orkar det faktiskt dra in en hel del upp i varvet innan det tar stopp. Innan 6000varv var det i princip obefintligt så kom bara över det som det började bli en minimal restriktion.

    Video på mätklockan i motorutrymmet: https://youtube.com/shorts/S1JRJCLSVNM?feature=share
    Något man ska komma ihåg däremot när man går till 19T eller större är att förstora hålet på kobran med så man inte har en övergång som är 4-6mm trängre. Min kungkobra är uppslipad till 48.5mm som är typ absolut max så det finns en läpp kvar för o-ringen.

    Kör man original luftburk som man inte modifierat är det tvärstopp runt 340-360hk med dessa små kompressorer.
    En bråkig restriktion tidigt är oportat original grenrör på 1400mg/c dalar alltid efter det 5000varv nästan oavsett vad man gör.

    /Joel Artursson

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av LJR den 2022-08-19 klockan 10:18.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    50
    Medlem#
    9197
    Nu är "back to back" test körda idag och kan konstatera att min bil nu efter senaste uppgraderingar med mer ska man inte försöka köra heatsoak test med. Jag har för låg EGT och cylindertemperatur för att åstadkomma ioff/knack, speciellt idag pga höga luftfuktigheten efter det hade regnat halva gårdagen och in tills på morgonen idag.

    Men som tur är finns även data från fler bilar gällande detta

    Inte ens BCPR7ES stiften ville bete sig illa. Men prestanda skillnaderna är tydliga även om inte knack sker och avbackning av tändning.
    Märktes direkt från första kallstart att bilen gick mer grovt på kallstart och kalltomgång med BCPR7ES. Speciellt om man jämför mot IQ24 stiften som är mjuka och känner inte av några missar eller dylikt på kallstart.

    BCPR7ES upprepat långsammare enligt GPS-datan och körning på min raka referensväg och kändes delvis lama i jämförelse.
    Detta är i samma riktning på vägen och samma sektion, samma insugstemp och redan kört 2 intervaller före. Lilla skillnaden i höjd är bara felmarginalen som mätutrustningen har höjdmässigt.
    GridArt_20220820_151959453.jpg

    Tänk vad lite tändstift kan göra egentligen Självklart gjorda med samma förutsättningar i form av tändning och bränsleförhållanden med mer.

    /Joel Artursson

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av LJR den 2022-08-21 klockan 09:14.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  6. #46
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 382
    underbart att läsa omtändstiftstestandet.

    jag funderar på om någon positiv effekt skulle uppnås i min gamla og900 med T5.

    T7 och T8 är ju "aningen" mer adaptiva
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    50
    Medlem#
    9197
    Notera att detta är liksom nu utan att den gick in och gjorde något annat med tändningen och jag fick fortfarande ett bättre resultat! Jag hade kastat i dessa i T5 maskiner med till exempel

    /Joel Artursson
    Senast redigerat av LJR den 2022-08-21 klockan 09:14.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  8. #48
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 344
    Medlem#
    2555
    Haft chansen att prova dessa på någon V6a?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    50
    Medlem#
    9197
    Tyvärr så passar inte dom i V6an pga 26.5mm gänglängd medan dessa har 19mm.

    Men Denso 5346 IKH24 Iridium Power är ''long reach'' 26.5mm motsvarigheten med 5k ohm resistor som passar V6 i alla fall.

    Tyvärr ingen i min närhet som har har V6a så ej kunnat köra ytterligare test på den fronten

    /Joel Artursson
    Senast redigerat av LJR den 2022-08-21 klockan 09:15.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    50
    Medlem#
    9197
    Körde med kameran under huven idag för att fånga glöden av grejerna med 95 oktanen. EGTn kan inte vara så tokigt hög, tar en del våld innan temperaturen sätter sig riktigt. Har swagelok EGT anslutning liggandes så ska fixa ett till original grenrör porta och montera i. Kan man även mäta tryck genom den anslutningen med.

    Video: https://youtu.be/gmZ-BUKY0T8

    Lyckades medan köra en 12.08sek 100-200km/h i samma veva i pytte lite uppförslut i slutet.
    Screenshot_20220823_184106_com.dragy.jpg

    3 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    50
    Medlem#
    9197
    Mycket riktigt så hade katalysatorn sett sina bättre dagar
    IMG_20220917_134915.jpgIMG_20220917_135121.jpg

    Nu är den i alla fall utbytt mot en 100cell "WRC" style och enligt sådana som kört den ska fungera väldigt bra i avgastest
    IMG_20220917_183601.jpg

    Även bränslepumpen har visat tecken på att inte vara så hel längre så nu ska en AEM 320lph E85 pump monteras. Ryckte av avgaset idag och började förbereda för att ta ner tanken imorgon
    IMG_20220917_214512.jpgIMG_20220912_080407.jpg

    Nu kommer det inte längre finnas något som stoppar en från att fullständigt maxa turbon och ta nästa rekord förutom risken för att toppen lyfter sig intermt igen om man vågar..

    3 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  12. #52
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    564
    Medlem#
    10483
    Spännande som vanligt!

    Vad kör du med för topplocksbultar, KLRacing?

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    50
    Medlem#
    9197
    Just nu gamla hederliga EXD custom jag hade liggandes länge, ska nästa helg byta till riktiga ARP samt byta vattenpump, topplockspackning och lite annat. Men tyvärr hjälper det inte när det är gjutning i toppen som ger med sig och lyfter mellan förbränningrummen. Vissa får 500hk vissa får vid 650hk, beror på kvaliten på gjutningen Och olyckligtvis har min brukis riktigt stygg gjutning i toppen

    Pga det ser ut så här uppe mellan förbränningrummen, skulle egentligen ha förstärkt detta på denna kärra med
    IMG_20210202_120147.jpgIMG_20210201_164330.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av LJR den 2022-09-17 klockan 22:34.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  14. #54
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    564
    Medlem#
    10483
    Du har tamejfan ett svar på allt.. Mycket intressant!

    Finns ju ändå ett par maskiner som har pushat närmare fyrsiffrig effekt genom åren, aldrig tidigare hört om detta fenomen. Hur förstärker man detta på bästa sätt?

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    50
    Medlem#
    9197
    Har bilder på allt faktiskt, men måste gräva lite då!

    Men pelarborr eller annan större stabilt borrverk.
    Borra mittemellan tändstiften så det blir 3 hål totalt.
    Man kommer då in i stora kylkanalerna i toppen ovanför förbränningrummen.
    Sedan så plattfräser man botten av hålet precis så att det får en sätesyta att spänna in bult emot. Det är V-format i botten som ett dike. Där nere är det så tunt att det är runt 9-10mm gods till deckytan.
    Efter detta gängar man hålen, jag brukar köra vanlig M14 gänga och antingen drar man i bultar som man kör gängtätning på. Alternativt gör man sig egna i aluminium och svetsar på plats efter att man dragit åt dom med 45nm.

    Efteråt måste man planslipa toppen i det skedet med dom monterade för att det är så pass svagt där att det kommer bli en knöl på motsvarande ställen på deckytan.

    /Joel Artursson

    3 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    50
    Medlem#
    9197
    Nu är bränslepumpen bytt och kan konstatera att jag aldrig mer ska byta en bränslepump i en biopower igen.. Balansera tanken på domkraften var intressant

    Det enda positiva var att snabbfästena för bränsleledningarna och att bränslepumpen är bara att montera typ plug and play.

    IMG_20220918_114434.jpg
    IMG_20220918_141703.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  17. #57
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 382
    jag har bytt pump på en 2001 års og9-3 cab precis.

    du ser ut som du kunde ta tanken neråt?

    på og9-3an är det neråt/sidled och ut på sidan, tanken måste passera rakt under domkraftsfästet med (det enda bra stället för en pallbock)

    jag måste ev plocka ner det igen då det verkar vara nått problem med slangarna i armaturen (pumpen bygger inte tryck) den nya armaturen jag köpte på biltema för att slippa fel.

    okej, lite utläggning. men jag vet hur du känner!
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Ort
    Mora
    Inlägg
    50
    Medlem#
    9197
    Ja man tar tanken nästan rakt neråt, påfyllningröret och krängningshämmaren gör att man får flytta fram den minimalt bara.

    Lät mindre roligt det med!
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 450hk brukissleeper.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Death trap 9-3 2.3T Aero -01 850+hk projektbil.
    9-3SS VectorSport -03 240hk/390nm

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    26
    Om man är lite lat så går det rätt enkelt att klippa upp ett hål med plåtsax och byta pumpen. Har gjort det med gott resultat på några og93.

  20. #60
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 382
    jag lyckades inte lista ut nått smidigt sätt att få bort baksätet på caben. till slut gav jag lite upp
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

Liknande ämnen

  1. Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 09:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •