Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Läckage vid höger bakhjul 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Läckage vid höger bakhjul 9000

    Hej,

    jag misstänker att det läcker bromsvätska men är inte helt säker.
    En ganska stor pöl med svart olja fanns en morgon och det var oljekladd på bromsoket. Till saken hör att jag två dagar innan fått larm om låg bromsvätskenivå och fyllt på.

    Men, nivån i bromsvätskebehållaren var OK, dvs mellan MAX-MIN. Tänker att en sån stor pöl borde gjort att vätskenivån skulle sjunkit under MIN-nivån.
    Oljekladdet på bromsoket var svart och fanns liksom uppe på oket. Skulle det läckt hade det väl varit vid kolven?

    När jag monterar bort bromsoket ser jag att bromsvätskan i oket är klar och fin. Jag noterar sprickor på bromsslangen, men inget synligt läckage därifrån (kommer iaf byta både slangen och oket)

    Kan det vara något annat som kan läcka vätska vid höger bakhjul än bromssystemet ?

    Stötdämparen ?

    I så fall hur kan jag kolla vad som läckt?

    Tacksam för idéer och input.

    mvh
    Emil

  2. #2
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Det kan vara bränsle som läckt, kontrollera att dina slangar/rör till tankluckan är hela, kontrollera även slangklämmorna då mina hade rostat bort. Men det borde inte bli som "oljekladd" av bränsle, ivf inte bensin, möjligtvis diesel... men antar det är en bensinare då jag aldrig sett en diesel 9000. Annars låter stötdämparen som en trolig kandidat då de är fyllda med olja men de brukar inte läcka så mycket att det blir en pöl på marken.
    9000 2.0 t gt2864

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Om det försvinner bromsvätska kan man starkt misstänka genomsrostat bromsrör - är dom inte bytta sedan nya så är det troligen dags. Vi har bara en 9000 som inte har bytta bromsrör än...

    Det är visserligen ganska vanligt att bränslefiltret rostar sönder, och det sitter snett framför höger bakhjul, men det borde vara uppenbart om det är bensin.

    Stötdämparen kan läcka - är den kladdig? Och om den släppt hela laddningen olja borde det märkas mycket tydligt på utebliven funktion - gunga bakänden upp och ner.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tror du har rätt att det är bensin som läckt från tanken.
    Hittade iaf en avrostad slangklämma igår när jag meckade, som suttit vid en skarv på tankröret ovanför oket. Kanske att bensinen löst upp asfalten och smuts på oket som gjorde att pölen på marken blev svart.
    Bilen stod dessutom parkerad på en lutande uppfart just den natten då det kom en pöl vid höger bakhjul. Dessutom var den nytankad. Så det finns klara indicier
    Sen luktade det litet bensin, men var blåsigt så svårt att avgöra.

    Provar att byta bromsvätska och köra vidare. Förmodligen köpte jag nya bromsoket i onödan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tjena, de (bromsrören) är faktist bytta efter ca. 25k mil och vad jag kan se är de OK.
    Bromsslang mellan rör och bromsok har däremot sprickor.

  5. #5
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Vi hoppas på att det är bensin då det är enkelt åtgärdat, ett par nya slangklämmor från närmaste gubbdagis, du köper med fördel rostfria slangklämmor så behöver du aldrig mer tänka på det.
    9000 2.0 t gt2864

Liknande ämnen

  1. Höger bakhjul låst OG9-3
    Av Ungskåning i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-04-13, 18:42
  2. Bensinläckage vid höger bakhjul OG9-5
    Av John Eriksson i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-01-12, 01:49
  3. dunkande ljud-höger bakhjul
    Av ANDREAS H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-28, 21:35
  4. Perkeringsbroms tar ej höger bakhjul
    Av fuhj i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 19:19
  5. höger bakhjul sitter fast!
    Av _Naset_ i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •