Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kamkedjespännare av dålig kvalitet?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228

    Kamkedjespännare av dålig kvalitet?

    Jag läste någonstanns för några år sen om att det fanns vissa eftermarknads kamkedjespännare som höll en mycket dålig kvalitet, aningen var det här på forumet eller i någon FB-grupp.
    Modellen av kamkedjesträckare det handlar om är alltså den som sitter i bensinmotorerna från 1994 och frammåt, alltså inte NG9-3 och NG9-5.
    Däremot kan det hända att den ser likadan ut i tidigare 16V-motorer i 9000 och OG900, ingen aning faktiskt.

    Det som det handlade om var alltså om man köpte en helt ny sträckare av något visst fabrikat så skulle den vara betydligt sämre i kvalitet än vad OEM är.

    Är det någon som har koll på vilken spännare detta handlade om så man vet vilken man ska undvika?

    Eftersom att jag läste om detta för några år sen så har jag alltid återanvänt den gamla spännaren (det är ju egentligen inget fel på den för den slits ju inte där den sitter) däremot har jag hjälpt min kusin lite grann med sin 9-5:a de senaste veckorna och han hade köpt en helt ny och den såg lite annorlunda ut mot orginal.
    Tanken var om vi hade hunnit klart att vi skulle ha dykt upp med hans bil på Gotland nu denna helg (det är ju egentligen bara färjan över för oss här i Oskarshamn) men vi insåg rätt snart att det var ingen idé att stressa för att försöka hinna med det. Nästa år däremot så kommer vi att satsa på minst 4 bilar från Ohamn och ytterliggare några till från Kalmar.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Det var Scantech kamkedjesträckare som såldes av Speedparts som höll låg kvalitet och orsakade något eller några ras under 2000-talet. Det skrevs om det här på forumet. I Saabs original transmissionssats så ingår ingen sträckare. Jag har också under alla år återanvänt original fast med nya tätningar. Numera är ju Scantech borta men det finns Proparts istället, men jag ser ingen vits med att chansa på något annat original oavsett.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Det har skrivits om dålig kvalité på eftermarknadssträckare och det går att söka efter gamla trådar
    Bl.a. här -> Länk
    och här -> Länk
    Fler finns men ni får söka själva

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig kvalitet på 18" turbinfälg ALU90
    Av Rickard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 21:27
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 08:36
  3. Dålig kvalitet OG9-5 2004?
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •