Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Servooljan försvinner, läcker inte under bilen NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Servooljan försvinner, läcker inte under bilen NG9-3

    För två veckor sen bytte jag packningen på servopumpen i min NG9-3. Allt var frid och fröjd, lite luft i systemet som jag lyckades få ut tillslut. Sen funkade allt som vanligt.

    Igår när jag var ute med bilen så började det låta från servon, så jag vänder hem, typ 20 meter från min parkering lägger servon av HELT, jag får parkera utan servo. Kollar direkt nivån i pumpen och det är väldigt lite kvar i reservoaren samt luftbubblor. Kollade runtom servopumpen och där finns ingen olja som läckt, även ingen olja på marken. Kollade i eftermiddags och då fanns ingen olja heller på marken.

    Jag fattar verkligen inte vart oljan tagit vägen. Men kollade min motorolja samtidigt och den hade gått upp (!?).

    Kan ens servoolja leta sig in i motoroljan?

    Fyllde på med servoolja idag och fick igång pumpen och allt var frid och fröjd igen. Men misstänker att jag bara sopat problemet under mattan.

    Vart börjar jag? Om packningen var dåligt monterade borde väl det läcka ut utanför?

    Servopumpen funkar när den har tillräckligt med olja så den är ju inte paj?

    Om det finns slangar som pajat så borde det väl läcka olja runtom dem?

    Fan är lite förvirrad över detta, vart tar oljan vägen. Har läst om motorolja i servon, men kan det vara tvärtom?

    Måste även tillägga att jag är amatör när det kommer till sånt här, så var snälla med förklaringen hehe.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Monterades packboxen åt rätt håll?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Byttes rätt packning? Du bytte alltså packboxen på servopumpens axel och inte den gummipackning som är mellan toppen och servopumpen? Om du bytt packboxen och den är rätt monterad så borde det inte vara något problem. Packboxen ska sitta med "läppen" mot servopumpen. Jag hade dock det motsatta problemet efter att ha bytt packbox, alltså att det fortfarande hamnade motorolja i servobehållaren. Detta var p.g.a. att jag inte pressat in packboxen tillräckligt långt. Pressade in den någon mm till och sen blev det bra.
    9000 2.0 t gt2864

  4. #4
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    I eftertanke så kan det ta väldigt långt tid för systemet att luftas, prova fylla på igen och kör någon vecka och kontrollera nivån då

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Ja. Rätt packning på rätt ställe.

    Men kan nog vara som du skrev, jag kanske inte fick in packboxen tillräckligt långt in. Ska testa banka in den längre in. Oljenivån i bilen är på lite oroväckande hög nivå nu dessutom så vågar inte fylla på mer servoolja.

Liknande ämnen

  1. Airbag lampan försvinner inte! 9-3 OG 2002
    Av Maltosen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-04-19, 19:30
  2. [LÖST] Försvinner kylvatten och rinner ut via dränering under bilen OG9-5
    Av fälgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 10:07
  3. [LÖST] Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner? NG9-3 B284
    Av Braather i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 01:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •