Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Nedsatt effekt och hög tomgång NG9-3 B207 steg1

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Nu sitter TD04-14T monterad i bilen. Var lite krabb men det gick tillslut och bilen går som ett skott. Svårt att undiva slir i 2an...
    Kom lite rök i början men det försvann. Dock luktar det fortfarande lite bränt när bilen står vid rödljus osv. Misstänker avgasläcka men inget jag ser. Allt är rejält åtdraget osv..

    Frågan nu är, vad kommer härnäst? Jag tappar nämligen nästan all effekt runt 5500 varv. Gör att det blir lite svårt att växla bra, går mycket efter ljud så jag förväntar mig några varv till innan jag ska växla men då försvinner plötsligt all effekt tvärt innan vilket gör att det är lite knepigt att köra.
    Jag funderar på om detta har att göra med flödesbegränsning i avgas/insug. Kör original avgas och filterbox, enda modifikationen är "pruttrör", dvs kapad dämpare med en ny """dämpare""" i slutet som inte gör ett skvatt. Bör ha förbättrat flödet lite i allafall..

    Är det lönt att bara köra 3" catback eller måste downpipe och katalysator uppgraderas?

    Vinner jag något på nytt insug, t.ex BSR "cold air" intake (med värmesköld)? Låter ju betydligt bättre, men endast lönt om det hjälper effekt och förbrukning. Alternativt t.ex K&N i filterboxen istället (med regelbunda MAF-rengöringar...)

    Har även känt av allt mer "ryck" vid höga laddtryck. T.ex ca 3000varv i 4an med WOT får motorn att "hosta". Minns att liknande problem löstes på en steg 1 9-5 genom nya tändstift. Gissar att det är samma problem nu för min del? Vilka stift bör jag köra då?

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    Original NGK platinastift PFR6D-10G eller PFR6T-10G fungerar oftast utmärkt. Ryck/misständningar är ofta en eller flera tänspolar som är trötta. Mycket vanligt att det visar sig efter man trimmat.
    En B207R luftburk bör göra gott för tryckfallet vid högre varv. Det är en betydligt bättre uppgradering än ett öppet filter.
    Downpipe och glesare katalysator gör mer för prestandan än bakre halvsats.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Nedsatt effekt och hög tomgång NG9-3 B207 steg1

    Vänder mig nu hit för fler idéer. Min NG9-3 -03 B207L med TD04-14T Steg 1 (Maptun) "250hk" har inte haft mycket ork på ett tag. Gjort en massa försök att få liv i den, men jag har inte lyckats lösa det.. (drygt 28400mil nu, ca 3k mil på nya turbon).

    För tillfället så är de konstanta "symptomen" en hel del turbolagg, avsaknad på vrid vid "50% turbo" på mätaren, ökad effekt upp till ca 70% gaspådrag, därefter antingen händer ingenting, eller förlorar jag effekt.

    Maximalt laddtryck uppmätt via OBD2 var 1bar, men 0.8bar är normen. Bilen är piggare "halv-varm" (70 grader), med mer respons och vrid, vid arbetstemp känns bilen slöare.

    Jag har också lagt märke till en hög tomgång (aldrig lägre än 800varv, ska vara 600(?) om jag minns rätt, samt lite osäker och ojämn gång vid krypkörning.

    Felsökt/Kollat upp
    • Katalysator
    • O2 sensorer (bra respons i OBD2)
    • MAP
    • MAF
    • Felkoder (Inga)
    • Vakuumslangar
    • Kontakter
    • Tryckslangar
    • Tryckklocka Turbo

    Jag har försökt hitta något uppenbart under huv, och på OBD2-data. Bilen startar som den ska. Inte låg komp, normal bränsleförbrukning (0.8L blandat).

    Bytt
    • Tändspolar (bättre begagnade)
    • Tändstift (både koppar och platina NGK)
    • Vevaxelgivare
    • Termostat (från reservdelsbil NG9-3, OBD2 visar 89 grader vid drift)
    • Magnetventiler (Båda)
    • Spridare (begagnade men rengjorda)
    • MAF
    • Luftbox (Aero)
    • Tryckslangar
    • Intern PCV (Inuti insug)
    • Packning för Insug och spjällhus


    Bra att veta/Funderingar
    Mina misstankar ligger just nu på vakuum eller bränsle. Bränsletrycksregulator, klen pump/igensatt sil (sitter i tanken..), eller något fel (trots allt) på vakuumsystemet...

    Jag reparerade mitt EVAP system. Tankurluftningsventilen är bytt. Backventiler i metall från Maptun ersatte original. Jag har behövt koppla om så att EVAP enbart går mellan Insug -> Backventil -> UrluftVentil. Jag bytte trasigt insugsrör till turbons inlopp. Original hade jag två vakuumnipplar på det röret. Men nu hade jag bara 1 för turbon. Den andra kopplades också till evap för urluftning under laddtryck (T-kors + extra backventil). Jag har funderat på om detta kan ställa till något.. Nyare modeller har samma Evap som jag har nu. Packning på tanklock är bytt.

    Tändstiften har minskat gnistgap till 0.8mm för att rädda tändspolarna.

    Ingen större skillnad mellan E10 RON95 och E5 RON98

    Bränslepump surrar på normalt vid start.

    Innan byte av spridare hade jag större problem med misständning och lagg. Redline fuel system cleaner förbättrade saker avsevärt. Efter byte blev det bättre, jämnare gång.

    Vid byte av magnetventilerna för turbon så upptäckte jag att mina gamla verkar ha haft något fel. Jag testade två uppsättningar begagnade. Båda betedde sig likadant. Bättre vrid i bottnen, sämre laddtryck i toppen. Mina gamla gav dåligt vrid, men bra ös men med skakningar från motorn, och ett "visslande/fladdrande" ljud från Wastegate (överladd?), då också lite "ketchupeffekt". Gissar att mina gamla var kass..

    Vid tomgång känner jag ryckningar i kupén. Ryckningarna är olika starka från dag till dag. Mina motorfästen är säkert inte världsbäst, men den går inte helt jämnt. Tomgången är också lite hög. Alla andra NG9-3 sitter på 600 varv. Min vägrar gå under 800.

    Jag skulle karaktärisera det som att motorn går magert. Varför vet jag inte. Har grubblat extremt mycket och skulle vilja ha lite input

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Kammarna kan ha vridit sig. Isåfall behöver dom åtgärdas med tolk.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Vilket instrument samt version var ansluten via OBD2 för att verifiera att ingen felkod förelåg?

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    600rpm är ett för lågt tomgångsvarvtal. Taget ur minnet får man 720rpm med uppsläppt koppling, och runt 800rpm med nedtryckt pedal.
    Att höglastdelen av tankurluftningen är bortbyggd påverkar inte prestandan.
    Att kolla luftmassa, aktuell vs begärd vs uppskattad med Tech2 ger svar på om den drar tjuvluft eller om kammarna står fel.
    Det skadar inte att mäta bränsletryck också, även om det främst ger misständningar om det är för lågt.
    Senast redigerat av Hyvens den 2022-04-22 klockan 10:05.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    För vardagsloggar kör jag bara en Bluetooth OBD2 med App. "Car scanner", där jag kan logga rådata bara.

    Tech2 visade inte på några felkoder från motorn.

    - - - Uppdaterad - - -

    Goddag Hyvens! Får låna tillbaks Tech2 då, kan ha missat de läsningarna. Jag vill mäta bränsletryck, men jag har inte hittat någon bra mätare (biltemas är skräp..).

    Skönt att höra att höglastdelen inte var nödvändig iallafall, då behöver jag inte grubbla över den iallafall.

    - - - Uppdaterad - - -


    Då håller vi tummarna för att det inte är kammarna
    Ska kolla med Tech2 igen. Som Hyvens sa så kanske man kan se om det är kammarna eller inte då.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jag kikade extra noga på alla vakuumslangar igen. Upptäckte att EVAP från insug till purge-ventil satt lite löst vid ventilen. Har även misstänkt läcka i evap-systemet ett tag nu, och testade att bara sätta för magnetventilen en runda. På så sätt kan motorn inte dra någon tjuvluft därifrån.
    Resultatet blev en perfekt tomgång, väldigt mjuk krypkörning och bättre vrid i botten.

    Dagen därpå så gick bilen riktigt dåligt istället. Visade sig att slangen lossnat helt och hållet från purge-ventilen. Det ska väl enbart uppkomma vakuum där? Hur kan en slang då "blåsa väck"?

Liknande ämnen

  1. För lite effekt på OG9-5 Maptun steg1
    Av gölarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2021-02-22, 08:56
  2. Oregelbunden prestanda GDM steg1 NG9-3 B207
    Av Ohlssoon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 02:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •