Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Drivaxel, drivknut, höger vs vänster sida OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Drivaxel, drivknut, höger vs vänster sida OG9-5

    Hej.

    Jag har en 2.3t OG 9-5 Biopower från 2007 (2008 års modell) som jag skulle vilja byta hela drivaxlarna på.
    Men jag skulle vilja att någon av er som kan mer än mig förklarar skillnaden mellan den högra och den vänstra axeln.

    På ena (högra) så sitter vad jag har förstått en vibrationsdämpare? Men den finns inte med på vänstra sidan?
    Eller är det "random" vilka bilar som kom original med vibrationsdämpare på högra sidans axel på?

    Anledningen till frågan är att Jag kollade lite på bildelsbasen efter begagnade, eftersom jag själv har en höger-axel med vibrationsdämpare på. Men rätt många axlar/knutar som ligger ute på bildelsbasen (samma bil OG 9-5 Biopower 2007 eller 2008 ) värkar inte ha den vibrationsdämparen på höger axeln.

    Läste också någon som skrev att man egentligen inte behöver en drivaxel på höger sida med den tillhörande dämparen på utan att man kan köpa en hel axel som sitter på vänster sida och montera på högersidan också. Någon som vet om detta stämmer?

    Bifogar en bild på den högra sidans drivaxel.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av flaset den 2022-04-21 klockan 13:49.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Finns en massa olika original så nån kan ju vara bytt på senare tid också? Skicka gärna regnummer i pm så kan jag kolla vad den hade original. Du ser ut att ha en läsbar dekal på den iallafall.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ja exakt. Så jag tänker också.
    Bilden som är bifogad är dock inte från min bil specifik. Kanske skulle ha varit tydligare med den informationen.
    Men den som sitter på min bil är exakt likadan som den på bilden.

    Jag har nämligen två splitter nya hela drivaxlar som jag vill trycka dit. Men jag blir så klart osäker när vissa bilar har exakt likadana axlar på varje sida (den axeln som finns utan vibrationsdämpare) medans min och många andra har den axeln med vibrations dämparen på eller vad det nu är.

    Skickar reg.nr i pm.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det skiljer på manuell och automat. De sitter tvärt om. Jag har alltid sett till att använda korrekt axel på rätt position.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hej.
    Okej. Men är det vibrationsdämparen som sitter på själva axeln som är skillnaden mellan vänster och höger sida, endast? eller vad är skillnaden.
    För dom nya axlarna som jag har liggandes är vänster axlar isf. Men frågan är vad skillnaden är på den vänstra kontra den högra, och varför inte den axeln skulle fungera, med tanke på att det är lika många splines på både inre och yttre sidan. 30 på yttre och 27 på inre sidan. På bägge sidor alltså.

    Min är manuell.

    - - - Uppdaterad - - -

    För om du kollar på den bilden jag bifogade så är det enda som skiljer den drivaxeln från vänster sidas drivaxel, den svarta grejen (vibrationsdämpare?) i mitten av axeln. Den finns inte på vänster sidan. Så är det den enda skillnaden. Och isf varför kan man inte använda en vänster axel på höger. Pga vibrationer?
    Vet att jag är krånglig nu men jag måste bara veta.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Den där gummi dämparen på axeln emellan damaskerna finns inte med i EPC:n. Det går nog att köra utan den också.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag har fått för mig att det skiljer i längd, och att man centrerar drivlinan i bilen lite olika beroende på manull eller automat. Har inte kontrollmätt något själv. Höger och vänster har iaf olika artikelnummer. Att vibrationsdämparen inte finns med i EPC betyder väl bara att den ingår i axeln och inte finns som lös reservdel. Så tolkar jag det iaf.

    Om du skriver att du har två vänster drivaxlar och din bil är manuell, så innebär det att du har två höger drivaxlar till automat.

    Jag tror inte du får bättre svar än så här. Antingen prövar du att montera fel drivaxel och ser hur det blir, eller så monterar du rätt. Prisskillnaden på begagande höger och vänster drivaxlar är iaf försumbar så det borde inte påverka valet.
    Senast redigerat av Hyvens den 2022-04-22 klockan 08:49.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Jo, men du har säkert rätt. Jag ska testa och kontrollmäta allt nu idag.
    Plockade ner koppling igår för den behövdes bytas. Tänkte kolla om det finns någon annan iögonfallande skillnad mellan axlarna när man ändå är i farten så att säga.

    Jag skulle vilja ha tag på en splitter ny hel axel till höger sida. Men det får vänta tills en annan gång helt enkelt. Jag har en höger begagnad liggandes nu så.
    Plus två nya vänster. Ska testa att montera vänstersidans axel på höger och kolla om det är nått som bara av monteringen inte passar som det ska.

    Tack för input i frågan iaf.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-07-22, 10:25
  2. Olika axelavstånd höger/vänster sida Saab 9000CS
    Av Andreas Plars i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-06-28, 23:40
  3. [LÖST] Motorblock vs startmotor höger/vänster sida OG900
    Av IMac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 12:15
  4. Kan man montera höger/vänster bromsok på fel sida?
    Av tjohopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 20:19
  5. Drivaxel / Drivknut
    Av Thuleboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •