Tycker 1an kanske 2an är laddtrycksbegränsad, 1an kommer inte i närheten av rött på mätaren. Stämmer detta eller ?
Tycker 1an kanske 2an är laddtrycksbegränsad, 1an kommer inte i närheten av rött på mätaren. Stämmer detta eller ?
1:an, 2:an och backen är momentbegränsade vill jag minnas. Borde reducera belastningen på slutväxeln något.
Det är faktiskt luftmassan som är begränsad
Mer om detta finns att läsa i WIS för den intresserade
/Rydde
Om man inte har en WIS, skulle du kunna hänvisa eller lägga ut texten på någon lämplig plats?Ursprungligen postat av AeroRydde
Cosmic blå 9-3 -02 steg 1
Det hade jag kunnat gjort om jag inte varit bakfull och det är en timme kvar tills jag ska på bröllop, innan dess har jag "en del" att fixa.Ursprungligen postat av Ingo
Men kanske imorgon om ingen annan hinner före
/Rydde
Joo men jag gissar på att laddtycket spelar in på hur mycket luftmassa som kommer in i motorn, och således är lägre på 1an och 2an. Eller ?Ursprungligen postat av AeroRydde
Självklart är laddtrycket del av den "ekvation" som avgör luftmassan.Ursprungligen postat av negative
Laddtrycksbegränsning, luftmassebegränsning eller momentbegränsning är m.a.o. lite av en smaksak...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Turbomätaren visar ju dessutom luftmassa per förbränning, inte tryck.Ursprungligen postat av negative
Ursprungligen postat av SaabJohan
Finns det något sätt att ta bort momentbegränsningen på BACKEN skulle vilja ha bättre drag när jag backar
Inga problem...Ursprungligen postat av negative
Detta är knepet för endel på strippen.. FULLT ös på backen och sen ombyggd bil ,, mao kör vi på backen på strippen. *
Fullt laddtryck på backen fanns på tidiga og900.Ursprungligen postat av negative
Kan meddela att det är en intressant upplevelse när T3:ans häftiga turbokick infinner sig med backen i Inget man vill uppleva så många gånger ...
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Abtrainer old school !Ursprungligen postat av Urban 1041
behöver väl inte vara enbart momentbegränsningen som ger ett lägre laddtryck, det högsta laddtrycket fås väl alltid när man har högre motstånd? min gammla skrov 9k-87 laddar typ 0,4 på 1an 1,2 på 2:an 1,3 på 3.an och typ 1,4 på 4:an å femman...
BTW, får med häftig kick vid fullt pådrag vid back..ojojoj
Jag gissar på att rådande förutsättningar som ger en viss luftmassa sedan i sin tur bestämmer vilket laddtryck det blir.Ursprungligen postat av negative
Dock så behöver vi nog inte bråka ihjäl oss om detta då det knappast blir jättestor skillnad på 1+2 i faktiskt ladd på en laddtrycksmätare vad man hinner se om man dunkar på en fullgasacc 1+2:an
Dock så är ju svaret fortfarande JA, den ÄR begränsad...
Bröllop är roligt, nu måste jag sova
Puss Rydde
Ursprungligen postat av AeroRydde
Har du gift dig ?
Nää för fan
Bara gäst som tur är !