Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Laddtrycksbegränsning på 9-5 aero ?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997

    Laddtrycksbegränsning på 9-5 aero ?

    Tycker 1an kanske 2an är laddtrycksbegränsad, 1an kommer inte i närheten av rött på mätaren. Stämmer detta eller ?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798
    1:an, 2:an och backen är momentbegränsade vill jag minnas. Borde reducera belastningen på slutväxeln något.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Det är faktiskt luftmassan som är begränsad

    Mer om detta finns att läsa i WIS för den intresserade

    /Rydde

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det är faktiskt luftmassan som är begränsad

    Mer om detta finns att läsa i WIS för den intresserade

    /Rydde
    Om man inte har en WIS, skulle du kunna hänvisa eller lägga ut texten på någon lämplig plats?
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Citat Ursprungligen postat av Ingo
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det är faktiskt luftmassan som är begränsad

    Mer om detta finns att läsa i WIS för den intresserade

    /Rydde
    Om man inte har en WIS, skulle du kunna hänvisa eller lägga ut texten på någon lämplig plats?
    Det hade jag kunnat gjort om jag inte varit bakfull och det är en timme kvar tills jag ska på bröllop, innan dess har jag "en del" att fixa.

    Men kanske imorgon om ingen annan hinner före

    /Rydde

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det är faktiskt luftmassan som är begränsad

    Mer om detta finns att läsa i WIS för den intresserade

    /Rydde
    Joo men jag gissar på att laddtycket spelar in på hur mycket luftmassa som kommer in i motorn, och således är lägre på 1an och 2an. Eller ?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Joo men jag gissar på att laddtycket spelar in på hur mycket luftmassa som kommer in i motorn, och således är lägre på 1an och 2an. Eller ?
    Självklart är laddtrycket del av den "ekvation" som avgör luftmassan.

    Laddtrycksbegränsning, luftmassebegränsning eller momentbegränsning är m.a.o. lite av en smaksak...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det är faktiskt luftmassan som är begränsad

    Mer om detta finns att läsa i WIS för den intresserade

    /Rydde
    Joo men jag gissar på att laddtycket spelar in på hur mycket luftmassa som kommer in i motorn, och således är lägre på 1an och 2an. Eller ?
    Turbomätaren visar ju dessutom luftmassa per förbränning, inte tryck.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    1:an, 2:an och backen är momentbegränsade vill jag minnas. Borde reducera belastningen på slutväxeln något.

    Finns det något sätt att ta bort momentbegränsningen på BACKEN skulle vilja ha bättre drag när jag backar

  10. #10
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    1:an, 2:an och backen är momentbegränsade vill jag minnas. Borde reducera belastningen på slutväxeln något.

    Finns det något sätt att ta bort momentbegränsningen på BACKEN skulle vilja ha bättre drag när jag backar
    Inga problem...

    Detta är knepet för endel på strippen.. FULLT ös på backen och sen ombyggd bil ,, mao kör vi på backen på strippen. *
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    1:an, 2:an och backen är momentbegränsade vill jag minnas. Borde reducera belastningen på slutväxeln något.

    Finns det något sätt att ta bort momentbegränsningen på BACKEN skulle vilja ha bättre drag när jag backar
    Fullt laddtryck på backen fanns på tidiga og900.
    Kan meddela att det är en intressant upplevelse när T3:ans häftiga turbokick infinner sig med backen i Inget man vill uppleva så många gånger ...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    1:an, 2:an och backen är momentbegränsade vill jag minnas. Borde reducera belastningen på slutväxeln något.

    Finns det något sätt att ta bort momentbegränsningen på BACKEN skulle vilja ha bättre drag när jag backar
    Fullt laddtryck på backen fanns på tidiga og900.
    Kan meddela att det är en intressant upplevelse när T3:ans häftiga turbokick infinner sig med backen i Inget man vill uppleva så många gånger ...
    Abtrainer old school !

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    behöver väl inte vara enbart momentbegränsningen som ger ett lägre laddtryck, det högsta laddtrycket fås väl alltid när man har högre motstånd? min gammla skrov 9k-87 laddar typ 0,4 på 1an 1,2 på 2:an 1,3 på 3.an och typ 1,4 på 4:an å femman...

    BTW, får med häftig kick vid fullt pådrag vid back..ojojoj

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det är faktiskt luftmassan som är begränsad

    Mer om detta finns att läsa i WIS för den intresserade

    /Rydde
    Joo men jag gissar på att laddtycket spelar in på hur mycket luftmassa som kommer in i motorn, och således är lägre på 1an och 2an. Eller ?
    Jag gissar på att rådande förutsättningar som ger en viss luftmassa sedan i sin tur bestämmer vilket laddtryck det blir.

    Dock så behöver vi nog inte bråka ihjäl oss om detta då det knappast blir jättestor skillnad på 1+2 i faktiskt ladd på en laddtrycksmätare vad man hinner se om man dunkar på en fullgasacc 1+2:an

    Dock så är ju svaret fortfarande JA, den ÄR begränsad...

    Bröllop är roligt, nu måste jag sova

    Puss Rydde

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det är faktiskt luftmassan som är begränsad

    Mer om detta finns att läsa i WIS för den intresserade

    /Rydde
    Joo men jag gissar på att laddtycket spelar in på hur mycket luftmassa som kommer in i motorn, och således är lägre på 1an och 2an. Eller ?

    Bröllop är roligt, nu måste jag sova

    Puss Rydde

    Har du gift dig ?

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Nää för fan

    Bara gäst som tur är !

Liknande ämnen

  1. Explosiv laddtrycksbegränsning under adaptionskörning
    Av AndreasC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •