Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Trögstartad, högt varvtal, ryck NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Trögstartad, högt varvtal, ryck NG9-3 B207

    Hej!
    Har börjat märka av att bilen vill krångla mer och mer på senaste tiden jag har tre symptom och vet ej om de hör ihop.
    Bilen har maptun steg 1 annars standard, bilen har också 27000 mil på mätaren.

    Första symptomet är att ibland så är den extremt trögstartad och det kan ta upp emot 5-6 sekunder med startmotorn igång för att den ska starta, detta händer då och då men jag ser inget sammanhang då det kan hända en varmare vårdag som idag och vid mycket kallare vintermorgnar, det händer också lika mycket vara sig jag köra etanol eller bensin och det behöver inte heller vara vid kallstart utan kan lika gärna vara efter jag startat den utan problem och sen kört den varm till någon affär för att sen starta igen och den krånglar.

    Andra symptomet är att när jag kallstartar bilen så brukar den ligga på runt 1100-1200 varv i neutral eller med kopplingen nere väl lite varmare så ligger den stabilt vid runt 800varv, detta känns lite väl högt?
    Har läst att avgasventilerna kan krångla och ge liknande symptom, kan de vara dem?

    Tredje krånglet är att vid max turbotryck generellt sett med 6:e växeln i så kan bilen rycka våldsamt, kan det vara att kopplingen slirar pga hård belastning eller skulle det kunna vara så simpelt att jag bara behöver fixa nya tändstift samt skulle det kunna ha att göra med de första symptomen, jag vill iaf inbilla mig att allt började ungefär samtidigt?

    Tacksam för hjälp!
    SAAB 9-3 SS 2008

  2. #2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Tack!
    Batteriet är sprillans nytt, kan det vara värt att prova att byta BTR direkt? Är det något som brukar kunna strula på dessa bilar?
    SAAB 9-3 SS 2008

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Har bytt BTR nu, kan genast säga att det troligen var läge oavsett då den såg ut såhär när jag plockade ur den gamla:
    yey.jpg
    För första gången någonsin har bilen varit under 7.0 i bränsleförbrukning vid motorväg så den drar en halvliter mindre var tionde mil .
    Den "känns" även som att den reagerar snabbare på när jag vill gasa får dock se hur det är med att den hackar vid högre belastning, ska ut och prova någon gång senare.
    Inte heller haft några problem med start ännu men det kan bara framtiden säga hur det löst sig (återkommer).
    Dock ligger bilen fortfarande på 1200 varv i en och en halv minut efter kallstart, är detta normalt?
    SAAB 9-3 SS 2008

Liknande ämnen

  1. Högt varvtal vid start OG900 T16
    Av antonegle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-05-10, 10:08
  2. Trögstartad NG9-3 B207 Maptun steg1
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-08-03, 09:25
  3. [LÖST] Högt varvtal vid start OG9-5 Biopower
    Av badboll i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 17:02
  4. Högt varvtal med A/C idrift
    Av andy_h i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 22:08
  5. högt varvtal när jag har A/C idrift
    Av andy_h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •